| کد خبر: 151306 |

تجارت دریایی جهان دوباره قد علم کرد

پس از عملکرد ضعیف در سال 2015، تجارت دریایی جهان توانایی خود را برای بازگشت به مسیر بهبود و موفقیت دوباره به نمایش گذاشت و در حال حاضر انتظار میرود در سال جاری میلادی با رشد نزدیک به چهار درصد در این حوزه روبه رو شود.

تین نیوز

پس از عملکرد ضعیف در سال 2015، تجارت دریایی جهان توانایی خود را برای بازگشت به مسیر بهبود و موفقیت دوباره به نمایش گذاشت و در حال حاضر انتظار میرود در سال جاری میلادی با رشد نزدیک به چهار درصد در این حوزه روبه رو شود.

به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن پیش بینی کرد، در مجموع تجارت دریایی جهان در کل سال جاری میلادی رشد 3.9 درصدی را تجربه خواهد کرد، رشد مذکور به دنبال رشد 2.8 درصدی مشاهده شده  سال 2016 است که خود یک جهش عمده ای نسبت به رشد کند و آهسته 2.1 درصد درسال 2015 محسوب می شود.

این گزارش ادامه داد: اگر سال جاری میلادی به رشد 3.9 درصد برسد، سال 2017 سریع ترین سال از لحاظ رشد تجارت دریایی جهان طی پنج سال اخیر از سال 2012 که رشد 4.3 را به نمایش گذاشت، لقب خواهد گرفت.

رشد تجارت دریایی جهان در سال جاری میلادی علاوه بر اینکه نشان دهنده یک جهش خوب است، از لحاظ تاریخی نیز نرخ رشد خوبی را نشان می دهد، به عبارت دیگر، میانگین رشد تجارت دریایی جهان از رکود سال 2009 زمانی که افت چهاردرصدی را نشان داد و به استثنای سال 2010 که جهش عظیم 9.3 درصدی را به نمایش گذاشت، به طور کلی در حدود 4.2 درصد بوده است. ناگفته نماند، میانگین رونق تجارت دریایی در سال های 2002 الی 2008 از 4.5 درصد  بالاتر نبوده است.

کلارکسونز در ادامه هم چنین یادآور شد، واردات پرجهش فله خشک به چین، بازگشت به رشد تجارت زغال سنگ، تجارت کانتینری قوی درون آسیایی، رشد سریع تجارت کانتینری در محدود اقیانوس آرام و همچنین رشد سریع حجم تجارت گاز را می توان ازعوامل دخیلی در رشد تجارت دریایی در سال جاری میلادی دانست، اما از این نکته نیز نباید غافل ماند که فشار بر کاهش نرخ کرایه حمل هم چنین وجود دارد و آینده بدون ریسک و خطر نخواهد بود.

این گزارش در پایان نوشت:  پیش بینی می شود، تجارت دریایی سبب رشد 1.1 برابری تولید ناخالص داخلی GDP در سال جاری میلادی خواهد شد، در حال حاضر نشانه آشکاری وجود دارد که از شرایط بد حاصل از رشد تجاری خیلی آرام در سال 2015 عبور کرده ایم و انتظار بهبود وضعیت در این چرخه نیز می رود.

 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.