| کد خبر: 150473 |

جدیدترین رصد وضعیت ناوگان کشتیرانی جهان

لویدزلیست در تحلیلی نوشت: پیش بینی ها حاکی از آن است، بی ثباتی دیده شده در توازن عرضه و تقاضای ناوگان کشتیرانی کانتینری دنیا، قرار است دوباره تغییر پیدا کند،

تین نیوز

لویدزلیست در تحلیلی نوشت: پیش بینی ها حاکی از آن است، بی ثباتی دیده شده در توازن عرضه و تقاضای ناوگان کشتیرانی کانتینری دنیا، قرار است دوباره تغییر پیدا کند.

به گزارش گروه بین الملل مانا لویدزلیست در تحلیلی با اشاره به اینکه پس از رسیدن به توازن معنادار بین عرضه و تقاضا در صنعت کشتیرانی می توان گفت: بی ثباتی دیده شده در توازن عرضه و تقاضای ناوگان کشتیرانی کانتینری دنیا، قرار است دوباره تغییر پیدا کند، نوشت: طی ماه گذشته، اخباری مبنی بر بازگشت غول های کشتیرانی دنیا مانند کشتیرانی CMA CGM فرانسه و MSC سوئیس به یاردها با سفارش شناورهایی به ظرفیت بیش از 440 هزار TEU، موجی از شک را در بخش صنعت کشتیرانی به راه انداخته است.

این گزارش ادامه داد: فعالیت ناوگان شناورهای ultra-large که سهم بزرگی در معضل ظرفیت مازاد را برعهده داشته و نتایج مالی هولناکی را در دو سال گذشته به بار آورده است، به تعلیق درآمد و حتی برخی از تحلیلگران ادعا می کردند که عمر این نوع شناورها به پایان خود نزدیک می شود. اما با توجه به اینکه خطوط کشتیرانی دوباره برای کسب جایگاه برتر از لحاظ ظرفیت و در اختیار گرفتن کشتی های سوپرسایز با یکدیگر در حال رقابت هستند، ادعای مذکور درست به نظر نمی رسد.

از سوی دیگر، مزایا و معایب این سفارش ها و این سوال که آیا تقاضا در واقع افزایش ظرفیت ناوگان را ضروری می سازد و یا به سادگی چرخه مازاد ظرفیت دیگری را به راه خواهد انداخت که جنگ قیمت دیگری را نیز به همراه دارد، در سال های پیش رو مورد بحث قرار خواهد گرفت. با این وجود، در حال حاضر، ناوگان جهانی شاهد حجم بسیار گسترده ای از سفارشات جدید بوده است.

جدیدترین رصد وضعیت ناوگان کشتیرانی جهان [کلیک و کشیدن برای جابجایی]

بر طبق آمار و ارقام منتشر شده از سوی Lloyd's List Intelligence، در حال حاضر، ناوگان جهانی از ظرفیت 22 میلیون و 300 هزار TEU برخوردار است، تقریبا در ماه گذشته به تنهایی 100 هزار TEU به این ظرفیت افزوده شد.

بیش از 60 هزار TEU ظرفیت از طریق چهار فروند شناور با ظرفیت بیش از ده هزار TEU اضافه شد، از میان شناورهای مذکور، جدیدترین کشتی کانتینری شرکت کشتیرانی مرسک دانمارک موسوم به Milan Maersk از نسل دوم و از نوع Triple-E با ظرفیت 20 هزار و 568 TEU، جایگاه بالاترین ظرفیت را از آن خود کرد. کشتی کانتینری موسوم به Maersk Honam با ظرفیت 15 هزار و 282 TEU که در ماه گذشته به ناوگان جهانی پیوست، نیز از لحاظ ظرفیت جایگاه دوم را به خود اختصاص داد.

به گفته تحلیل گران کلارکسونز، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، ظرفیت ناوگان کشتیرانی کانتینری رشد 2.1 درصدی را تجربه کرد، علیرغم اینکه در کشتی های از نوع کوچکتر، ظرفیت ناوگان کمی کاهش یافته است.

گروه تحقیقی کلارکسونز همچنین پیش بینی کرد: ظرفیت تحویل شناورها در مجموع به یک میلیون و 100 هزار TEU در سال جاری میلادی خواهد رسید، اما با این وجود، از لحاظ سیر تاریخی، سطح نسبتا کاهش یافته را نشان می دهد.

جدیدترین رصد وضعیت ناوگان کشتیرانی جهان [کلیک و کشیدن برای جابجایی]

"Tan Hua HJoo " تحلیل گر آلفالاینر پیش بینی کرد، کل ظرفیت تحویل شناورها در سال جاری میلادی به یک میلیون و 300 هزار TEU خواهد رسید، یک میلیون و 500 هزار TEU نیز در سال آینده به ناوگان افزوده خواهد شد.

از سوی دیگر، کلارکسونز پیش بینی کرد: در سال 2017، ظرفیت ناوگان کشتی کانتینری رشد 3.4 درصدی را تجربه کند، و در سال 2018 این رقم به چهار درصد افزایش خواهد یافت. ناگفته نماند، حفظ سطح رشد مذکور ظرفیت ناوگان نیازمند استمرار روند اوراق سازی در سطحی گسترده تر از حال حاضر خواهد بود.

جدیدترین رصد وضعیت ناوگان کشتیرانی جهان [کلیک و کشیدن برای جابجایی]

در ادامه گزارش کلارکسونز آمده است، اگر چه انتظار می رود ظرفیت اوراق سازی پس از یک شروع قوی در کل سال 2017، تنها 440 هزار TEU باشد، اما به واقع روند اوراق کشتی ها در ماه های اخیر شتاب گرفته است.

در ادامه این گزارش Lloyd's List Intelligence گزارش داد، تنها 15 هزار و 843 TEU ظرفیت به یاردهای اوراق سازی در ماه سپتامبر سال جاری میلادی تحویل شد و تنها چهار پاناماکس مسن اوراق شدند.

آلفالاینر در این باره گفت: به دنبال نبود یک رشد چشم گیر در اوراق سازی، افزایش کلی ظرفیت ناشی از ورود کشتی های جدید در پایان سال 2018 رخ خواهد داد، ناگفته نماند، یک میلیون و 600 هزار TEU کشتی های جدید قرار است در سال 2018 تحویل داده شود.

در ادامه این گزارش آمده است: در ماه سپتامبر سال جاری میلادی، ظرفیت ناوگان بیکار نسبت به ماه گذشته آن شاهد افت کمی بود به طوری که تنها 262 فروند شناور با ظرفیت 321 هزار و 172 TEU که 1.2 درصد از ظرفیت کل ناوگان جهانی را تشکیل می دهند، بیکار بودند. حتی ناوگان فله برهای پاناماکس که شاهد سطح بالایی از اوراق سازی بود، تنها 2.8 درصد از ظرفیت باقی مانده آن بیکار بودند.

جدیدترین رصد وضعیت ناوگان کشتیرانی جهان [کلیک و کشیدن برای جابجایی]

بر طبق آلفالاینر، بازار تقاضا برای کشتی های کوچکتر پررونق و فعال بود، ناگفته نماند بیشترین معاملات برای کوتاه مدت منعقد شد، چرا که با توجه به بلاتکلیفی حاکم بر بخش تقاضا در فصل کساد زمستان، خطوط کشتیرانی نسبت به قراردادهای بلند مدت اکراه می ورزند.

هم چنین، انتظار می رود اتمام خدمات بارگیری مختلف در ماه اکتبر، حتی بدون در نظر گرفتن عقب نشینی فعالیت سرویس های منظم برای فصل زمستان، منجر به افزایش در ظرفیت ناوگان بیکار در ماههای آینده شود. با این وجود، افت نرخ کرایه حمل ممکن است سبب کاهش بیشتر ظرفیت شود، اگر چه هیچ یک از خطوط کشتیرانی اصلی هنوز وضعیت استقرار شناورهای خود در فصل زمستان را اعلام نکرده اند.

لازم به ذکر است: از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، ظرفیت ناوگان فعال جهانی با رسیدن به 20 میلیون و 500 هزار TEU، افزایش 7.2 درصدی را به نمایش گذاشت، این رقم در صورتی که خطوط کشتیرانی ظرفیت بیشتری را کاهش نمی دادند، می توانست به 9.4 درصد در پایان ماه جاری نیز افزایش یابد، ناگفته نماند، در مدت مشابه سال گذشته ظرفیت ناوگان فعال جهانی 18 میلیون و 800 هزار TEU گزارش شده است.

افزون بر این، افزایش ظرفیت ناوگان بیش از میزان جذب تقاضای کارگو است و این منجر به افت نرخ کرایه حمل از چین در هفت هفته از هشت هفته باقی مانده سال خواهد شد، در حالی که این فصل باید شلوغ ترین فصل کشتیرانی در سال باشد.

در پیش بینی آلفالاینر همچنین آمده است: ناوگان کشتی کانتینری بیکار در سه ماه سوم سال 2019 حذف خواهد شد.

این گزارش در پایان نوشت: برای اینکه تقاضا از بی ثباتی و نوسان در سال 2018 خلاص شود، باید رشد بیش از هشت درصدی را در هر سال تجربه کند، در حالی که نرخ رشد تقاضای سالانه کمتر از پنج درصد باشد، شاهد استمرار سایه سنگین عدم توازن و بی ثباتی در بازار کشتیرانی تا سال 2020 خواهیم بود.

 

منبع: سايت خبری مانا
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.