| کد خبر: 150460 |

هادی حق‌شناس مطرح کرد:

تاکید بر همکاری مجلس برای خارج‌سازی 93 فروند شناور مغروقه اروندرود و کارون

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: از نمایندگان مجلس می‌خواهیم در ردیف‌های متفرقه امسال برای خارج‌سازی شناورهای مغروقه اروند و کارون 120میلیارد تومان اعتبار در نظر بگیرند تا 93 فروند شناور مغروقه باقی‌مانده خارج‌سازی شود.

تین نیوز

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: از نمایندگان مجلس می‌خواهیم در ردیف‌های متفرقه امسال برای خارج‌سازی شناورهای مغروقه اروند و کارون 120میلیارد تومان اعتبار در نظر بگیرند تا 93 فروند شناور مغروقه باقی‌مانده خارج‌سازی شود.

به گزارش فارس، هادی حق‌شناس در نشست هیأت رئیسه فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه دریایی مجلس شورای اسلامی با مدیرعامل و اعضای هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی،‌ اظهار داشت: در بندر خرمشهر 275 فروند شناور در ایام جنگ تحمیلی در اروند‌رود و کارون غرق شدند که 182 فروند آن استخراج شد و 93 فروند باقی مانده است.

حق‌شناس افزود: قبل از جنگ تحمیلی، کشتی‌ها با آبخور 9 متر در بندر خرمشهر پهلوگیری می‌کردند که امروز این رقم حداکثر 4 متر است.

وی ادامه داد: طبق برآوردها اگر بخواهیم لایروبی انجام دهیم و آبخور از 4 متر به 6 متر افزایش یابد، باید 12 میلیون مترمکعب لایروبی انجام دهیم و اگر بخواهیم میزان آبخور را در بندر خرمشهر به 9 متر برسانیم، باید 35 میلیون مترمکعب لایروبی انجام شود که این فقط یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد که سازمان بنادر در این حوزه تأمین می‌کند.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: آنچه که مانع است بندر خرمشهر به دوران قبلی خود بازگردد، با وجود مشوق‌هایی نظیر 15 درصد سود بازرگانی و مزایای منطقه آزاد، نیامدن کشتی‌های بزرگ و مناسب تجاری به بندر خرمشهر است.

وی خطاب به نمایندگان مجلس بیان کرد‌: اگر در ردیف‌های متفرقه امسال برای خارج‌سازی شناورهای مغروقه‌‌ 120 میلیارد تومان پول درنظر گرفته شود، تا این 95 فروند شناور مغروقه خارج‌سازی شود، حتما لایروبی را با اعتبارات سازمان بنادر و دریانوردی آغاز می‌کنیم.

در ادامه این جلسه، معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی نیز بیان کرد: ایران با وجود دارا بودن 5800 کیلومتر سواحل و مرز دریایی، بیش از آنکه به حمل و نقل و توسعه دریایی آن توجه شده باشد، بخش خشکی آن مورد توجه بوده است.

حسن‌زاده ادامه داد: تا پیش از این، مطالب مربوط به دریا فقط هشت‌دهم درصد کل مطالب کتب درسی ما را در مدارس تشکیل می‌داد، با تلاش سازمان بنادر و ارگان‌‌های ذی‌ربط این رقم افزایش یافت و تا امروز 50 عنوان کتاب از 186 کتاب درسی را اصلاح کرده‌ایم.

معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی، از وجود قوانین مزاحم برای توسعه دریامحور کشور گفت و افزود: باید به سازمان بنادر و بخش دریایی کشور اعتماد کرد و قطعا نتیجه این‌ اعتماد رشد اقتصادی و افزایش اشتغال حتی در استان‌‌های محصور در خشکی خواهد بود.

در ادامه این جلسه ‌معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: حدود 5800 کیلومتر ساحل در کشور داریم اما متأسفانه از گذشته ما را هم به صورت فیزیک و هم به صورت ذهنی از دریاها دور کرده‌اند.

الله‌یار افزود: دستگا‌ه‌هایی هم که درباره دریا و سواحل تصمیم‌گیر و حتی قانون‌گذار هستند، خشکی محور هستند.

وی بیان کرد: طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی از دیدگاه‌‌های محتلف بررسی شد و به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسید و در حال اجرا است.

منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.