| کد خبر: 150105 |

امضا قرارداد ۸۰۰ میلیون یورویی فلات قاره و صنایع فراساحل

قرارداد تکمیل طرح NGL خارگ، شیرین‌سازی و تفکیک گازهای همراه مناطق خارگ و بهرگان و فروش محصولات سنگین‌تر از اتان، بین شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت صنایع فراساحل (صف) با حضور مدیران دو شرکت امضا شد.

تین نیوز

قرارداد تکمیل طرح NGL خارگ، شیرین‌سازی و تفکیک گازهای همراه مناطق خارگ و بهرگان و فروش محصولات سنگین‌تر از اتان، بین شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت صنایع فراساحل (صف) با حضور مدیران دو شرکت امضا شد.

به گزارش مارین نیوز، این قرارداد نخستین قرارداد جذب سرمایه در شرکت نفت فلات قاره ایران و همچنین صنعت نفت ایران و در قالب قراردادهای مشارکت عمومی خصوصی (PPP) است که به میزان 800 میلیون یورو با مشارکت شرکت صنایع فراساحل (صف) به عنوان تامین‌کنندگان مالی ایرانی و بدون استفاده از سرمایه‌گذاران خارجی بعداظهر روز گذشته به امضا رسیده است.

بر اساس این قرارداد، شرکت ایرانی با تامین مالی طرح، به مدت 3 سال اقدام به تکمیل طرح NGL خارگ نموده و پس از آن علاوه بر پرداخت ماهیانه اجاره تاسیسات و خرید گاز به عنوان خوراک از شرکت ملی نفت ایران، گازهای سبک را نیز به شرکت ملی نفت تحویل خواهد داد.

با بهره‌برداری از طرح NGL خارگ، تولید روزانه مجتمع حداکثر برابر 300 میلیون فوت مکعب خواهد بود که شرکت ایرانی به منظور بازیافت سرمایه خود تا سال 1430 محصولات سنگین‌تر از اتان را در مدت بهره‌برداری برداشت خواهد کرد.

اجرای این قرارداد مزایای فراوانی نصیب کشور و صنعت نفت خواهد کرد که از آن جمله می‌توان به جمع‌آوری گازهای همراه میادین خارگ و بهرگان (به‌ویژه میدان مشترک فروزان) و جلوگیری از سوزانده شدن این ثروت ملی، درآمدزایی برای کشور، اشتغال‌زایی، جلوگیری از آلودگی زیست‌محیطی و ... اشاره کرد.

همچنین با اجرای این قرارداد توسط یک شرکت ایرانی، به نوعی فرایند انتقال و ارتقاء تکنولوژی نیز اتفاق خواهد افتاد. قالب قرارداد این روش سرمایه‌گذاری برای اولین بار در صنعت نفت به صورت مشترک توسط شرکت نفت فلات قاره ایران و مدیریت سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت ایران تدوین و اجرایی شده است.

 

منبع: مارین تایمز

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.