| کد خبر: 149447 |

چرا کارون قابل کشتیرانی نمی‎شود؟

معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری خوزستان گفت: با لایروبی کارون می‌توانیم شاهد پهلوگیری کشتی‌های پهن پیکر دراین رودخانه بزرگ در جنوب کشور باشیم

تین نیوز

معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری خوزستان گفت: با لایروبی کارون می‌توانیم شاهد پهلوگیری کشتی‌های پهن پیکر دراین رودخانه بزرگ در جنوب کشور باشیم

به گزارش روزنامه ایران، «کارون» در جنوب کشور زمانی عریض‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه ایران بود. این رودخانه با درازی ۹۵۰ کیلومتر، طولانی‌ترین رود و همچنین تنها رودخانه‌ای در کشور است که بخشی از آن قابل کشتیرانی است. اما امروز بیشتر از آنکه شبیه به یک رود خروشان باشد، به نهر کم‌آب و کوچکی می‌ماند که برای دفع آب‌های سطحی ساخته شده است. آلودگی کارون از مشکلات مهم این رودخانه است، پس از جنگ ایران وعراق و با ته‌نشینی رسوبات و شناورهای صیادی، این رودخانه برای کشتیرانی غیرقابل استفاده شده‌است. انجام طرح‌های لایروبی آن، از جمله راهکارهای پیشنهادی برای رفع این مشکل است. کاهش شدید آب رودخانه کارون باعث شده تا سواحل و تفریحگاه آن به محلی برای تجمع حشرات و حیوانات موذی تبدیل شود. این در حالی است که آب آشامیدنی کلانشهر اهواز نیز از این رود تأمین می‌شود.

کارون سال هاست لایروبی نشده است

«فرامند هاشمی زاده»، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به اینکه رودخانه کارون سال هاست که لایروبی نشده، افزود: بیشتر «لای»‌ها از 2 منبع به کارون سرازیر می‌شود؛ یکی از بالادست کوه‌ها و صخره‌ها و دیگری آب‌های پایین دست کوه‌ها و در واقع دشت‌های کنار کارون است که براثر بارندگی‌های فراوان وارد بستر رودخانه می‌شوند و با توجه به سرعت آب، در نقاط مختلف رسوب می‌کنند.

کارون درآبادان وخرمشهرمقطعی لایروبی می‌شود

معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری خوزستان با یادآوری اینکه کارون در مقاطع مختلف زمانی درمحدوده رودخانه «بهمنشیر» درشهرهای آبادان وخرمشهرلایروبی شده، اما به دلیل کمبود امکانات و اعتبارلازم متأسفانه مقطعی بود و تداوم پیدا نکرد، تصریح کرد: درپی مصوبه شورای ملی آب برای حفاظت از این رودخانه، شورایی در استان تشکیل و به دنبال آن برنامه‌هایی تعریف شد که یکی از این برنامه‌ها جلوگیری از ورود رسوبات و آلاینده‌های کشاورزی، صنعتی و انسانی به کارون بود. هاشمی‌زاده افزود: اوایل امسال هیأت دولت مصوبه‌ای را در یکی از بندها با عنوان «حفاظت و نگهداری رودخانه کارون» مورد تأکید قرار داد و اعتباراتی را نیز درنظر گرفت که برنامه‌هایی هم برای این کار در دست انجام است. 

قرار است، اعتبارات این بخش از طریق فاینانس یا ردیف‌های بودجه تهیه شود، البته هم‌اکنون این بحث در حد مصوبه است و از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور در دست بررسی و اقدام قرار دارد. در صورت اجرای این بند از مصوبه دولت که متولی آن هم وزارت نیرو است، شاهد جلوگیری از ورود آلاینده‌ها، پساب‌ها، لای و رسوب گذاری‌ها و همچنین احیای دوباره کارون بزرگ خواهیم بود. به گفته وی، لایروبی نقاط مشخص شده کارون در راستای اجرای طرح حفاظت از آن، طبق مصوبه تعیین شده، 3 سال زمان می‌برد. هاشمی‌زاده درباره مقطع‌بندی کارون برای لایروبی آن، خاطرنشان کرد: این رودخانه را برای حفاظت و لایروبی از سمت بالادست سد گتوند تا محل ورود رود کارون به اروند رود و دریای خلیج فارس با دیوارسازی و تثبیت دیواره‌های ساحلی قطعه‌بندی کردیم که برای این کار یکهزار و 800 میلیون تومان اعتبار لازم است. 

برنامه‌ریزی‌ها و مبالغ تعیین‌شده در این راستا نیز به شورای عالی آب استان اطلاع‌رسانی شده است. این مقام مسئول در استانداری خوزستان درباره لایروبی کارون از محدوده اهواز تا خرمشهر، گفت: لایروبی این محدوده (فاصله 180 کیلومتری) بالغ بر ۳۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، البته بخش‌هایی از کارون با توجه به اولویت‌بندی لایروبی، درحال انجام است. وی حجم عملیات لایروبی کارون در محدوده اهواز را 12 میلیون مترمکعب بیان کرد که در فاصله 37کیلومتری از رودخانه باید انجام شود.

نیمه کاره ماندن لایروبی کارون در سال 94

معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری خوزستان: در سال 94 با یک شرکت لایروبی قراردادی بسته شد که کار لایروبی کارون را انجام دهد. این شرکت از 12 میلیون مترمکعب، 700 هزار مترمکعب کارون را لایروبی کرد، اما به دلیل تأمین نشدن اعتبار مورد نیاز با پیمانکار مربوطه به تفاهم نرسیدیم و کار دیگر ادامه پیدا نکرد. هم‌اکنون 11میلیون و 300 هزارمترمکعب ازحجم عملیات لایروبی کارون باقی‌مانده که 283 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد.

تخصیص سالانه 10 میلیارد تومان اعتبار برای لایروبی کارون

معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری خوزستان به تخصیص سالانه 10 میلیارد تومان اعتبار برای لایروبی کارون از سوی سازمان آب و برق استان اشاره کرد و افزود: این مبلغ نیز تأمین اعتبار شده، البته اعتبار موردنیاز برای این منظور سالانه در نظر گرفته می‌شود که میزان تخصیص‌ها دراین بخش متناسب با شرایط مالی دولت صورت می‌گیرد. به عبارتی هرمیزان اعتباری که در توان دولت باشد، در آن سال برای لایروبی این رودخانه تخصیص داده می‌شود.

احیای دوباره اسکله‌ها و باراندازهای قدیمی شهر اهواز

هاشمی‌زاده درخصوص اینکه با لایروبی کارون می‌توانیم شاهد پهلوگیری کشتی‌های پهن پیکر دراین رودخانه بزرگ در جنوب کشور باشیم، گفت: با لایروبی این رودخانه تنها کشتی‌های 2 تا 5 هزارتن می‌توانند در آن پهلوگیری کنند و تردد داشته باشند، در واقع اگر لایروبی کارون طبق برنامه‌ریزی‌ها انجام شود، کشتی‌هایی با آب خورهای مناسب (مقدار مشخصی ازکف کشتی درآب فرو می‌رود تا بتواند حرکت کند) می‌توانند در آن به سهولت تردد داشته باشند. در این صورت می‌توانیم شاهد احیای دوباره اسکله‌ها و باراندازهای قدیمی شهر اهواز باشیم.

 

منبع: روزنامه ایران

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.