| کد خبر: 148552 |

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:

◄ رویکرد اتاق فکر باید عمل‌گرایانه شود

تکلیف بنادری که در جنوب کشور داریم چیست؟ مردم زیادی فرهنگ و زندگی‌شان با دریا گره خورده است. ما 3500 لنج ثبت‌شده داریم که به طور متوسط هرکدام از این لنج‌ها 6 خدمه دارند. تکلیف اشتغال این‌ها چیست؟

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: باید رویکرد عمل‌گرایانه در دستور کار اتاق‌فکر سازمان بنادر و دریانوردی قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، محمد راستاد در سی‌امین جلسه اتاق‌فکر سازمان بنادر با اشاره به‌اینکه اتاق فکر تاکنون رویکرد نظری داشته است گفت: ما تاکنون از اطلاعات گسترده‌ای در اتاق‌فکر بهره بردیم. اما از حالا انتظار داریم که روی زمین هم کاری انجام شود. باید نتایج به‌شکل یک برنامه اجرایی ارائه شود.

او افزود: هیئت‌عامل سازمان بنادر  و دریانوردی این اتاق فکر را تشکیل داده تا پیشنهادات و نظرات برای اصلاح، ارتقا و توسعه فضای بندر و دریا کسب کند. ما مشکلات و موارد بسیار زیادی روی زمین و در بخش اجرایی داریم و رویکرد اتاق‌فکر سازمان بنادر و دریانوردی باید عملیاتی و اجرایی باشد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به مشکلاتی که در حال حاضر در بخش دریایی و بندری وجود دارد تاکید کرد: باید بندرمان را ارتقا بدهیم. بنادر منطقه هر روز بیشتر روی جذابیت‌های خود کار می‌کنند تا سهم بیش‌تری از منطقه داشته باشند. ما باید به شکل عملی به این موضوع فکر کنیم وراهکارهای عملی ارائه بدهیم.

او افزود: تنها راه پیش روی ما این است که رقابت‌پذیری بنادر را بالا ببریم. باید هزینه کالا در زنجیره حمل‌ونقل دریایی را تا حد ممکن کم کنیم. اگر اتاق فکر چارچوب‌هایی درباره موفقیت‌های بنادر بزرگ دنیا در اختیار دارد باید با توجه به این تجربه‌ها راهکارهایی را به شکل عملی ارائه کند.

راستاد تصریح کرد: برای مثال تکلیف بنادری که در جنوب کشور داریم چیست؟ مردم زیادی فرهنگ و زندگی‌شان با دریا گره خورده است.  ما 3500 لنج ثبت‌شده داریم که به طور متوسط هرکدام از این لنج‌ها 6 خدمه دارند. تکلیف اشتغال این‌ها چیست؟

او ادامه داد: هیچ راهی نیست جز این‌که شبکه حمل‌نقل کشور تعریف و نهادینه شود. باید بدانیم چه ناوگانی می‌تواند کار را انجام دهد. باید بدانیم برای افزایش سهم ریل که جناب وزیر بر آن تاکید دارند و به نظر می‌رسد حلقه مفقوده است چگونه به شکل عملی و به سرعت قابل افزایش است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:  گردشگری دریایی از آن حلقه‌های مفقوده‌ای است که به‌شکل عملی باید روی آن کار کنیم.

او تاکید کرد: باید رویکرد عمل‌گرایانه در دستور کار اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی قرار بگیرد.

راستاد با بیان اینکه ما مشکلات واقعی داریم که در حال حاضر با ان دست به گریبان هستیم توضیح داد: یک ناوگان داریم که حمل‌ونقل منطقه‌ای را انجام می‌دهد و مربوط به قرن‌ها پیش است. هیچ اتفاقی در آن نیفتاده است. فقط سیستم رانش آن از بادبان به موتور دیزلی تبدیل شده است. شما هیچ کیفیتی در حمل‌ونقل نمی‌توانید برای این سیستم متصور شوید.

او ادامه داد: باید به این فکر کنیم که ناوگان منطقه‌ای چطور باید به‌روز و مدرن شود. ما از نظر زمان‌بندی در بنادر مشکل داریم و از استانداردهای جهانی دور هستیم. باید فکری برای این موضوع کنیم.

راستاد اضافه کرد: البته همه این‌ها هم در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی نیست. زنجیره‌ای از سازمان‌های حاکمیتی هستند که باید در این موضوع نقش داشته باشند و این البته در رقابت‌پذیری بنادر موثر است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی مشکلات فعلی در بندر شهیدرجائی را نیازمند رسیدگی فوری دانست و تاکید کرد: تاکنون درباره ترافیک بندر شهیدرجائی به‌عنوان مهم‌ترین بندر ایران بحثی صورت نگرفته است. توقف طولانی، مشکل باسکول‌ها و ایکس‌ری‌ها از موضوعات مهمی است که باید بررسی  وراهکار آن ارائه شود.

او با بیان اینکه تاکنون مراکز بنادر و دریانوردی استان‌ها که به شکل ویدئو‌کنفرانس در اتاق فکر حضور دارند، مشارکت چندانی در مباحث نداشته‌‌اند؛ تصریح کرد: دلیل این امر رویه نظری است. اگر به مشکلات واقعی بنادر بپردازیم، قعطعا مشارکت موثر آنها را خواهیم دید و فقط نظاره‌گر نخواهند بود.

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.