| کد خبر: 148253 |

خاص ترین و مشهورترین قایق های ایرانی / سراج سریعترین قایق نظامی جهان

‌‌توانمندی‌های نظامی ایران در حوزه‌های موشکی، دریایی و پهپادی و نیز معرفی خاص ترین، مشهورترین نمونه های قایق های ایرانی و تجهیزات خاص شناورهای نظامی در برنامه تلویزیونی ثریا بررسی شد.

تین نیوز

‌‌توانمندی‌های نظامی ایران در حوزه‌های موشکی، دریایی و پهپادی و نیز معرفی خاص ترین، مشهورترین نمونه های قایق های ایرانی و تجهیزات خاص شناورهای نظامی در برنامه تلویزیونی ثریا بررسی شد.

به گزارش مارین نیوز، برنامه چهارشنبه 29 شهریورماه "ثریا" که در آستانه هفته مقدس روی آنتن زنده شبکه اول سیما رفت، به تشریح مهمترین توانمندی های دفاعی جمهوری اسلامی ایران و ناکامی آمریکا در عملی کردن تهدیدات نظامی خود علیه کشورمان اختصاص داشت که با حضور حمزه پاریاب و مهدی بختیاری دو کارشناس و پژوهشگر حوزه دفاعی و سید مصطفی خوش چشم تحلیلگر مسائل بین الملل برگزار شد.

 

کلیک و کشیدن برای جابجایی

پس از پخش مستندی از سخنان مسئولان غربی و صهیونیستی مبنی بر روی میز بودن همه گزینه ها از جمله امکان حمله نظامی به ایران، سید مصطفی خوش چشم تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به رویکرد آمریکایی‌ها در قبال توانمندی های نظامی و مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: آمریکایی‌ها همواره نسبت به ایران رویکردهای متفاوتی داشته‌اند. مثلا در مقطعی، در زمان ریاست جمهوری بوش پسر، آنها به دنبال براندازی نظام جمهوری اسلامی بودند اما بعد از اینکه فهمیدند این رویکرد و راهکار نظامی جواب نداده و آنها از این روند ناامید شدند، در اواخر آن دوره، مقدماتی برای ایجاد تغییر در رویکرد خود فراهم آوردند.

وی با تاکید بر اینکه مؤلفه‌های قدرت در جمهوری اسلامی که مهمترین آن پشتوانه مردمی است، بسیار زیاد است،‌ گفت: سه مؤلفه که غربی‌ها به خصوص آمریکا تمرکز زیادی روی آن کردند شامل توانمندی هسته‌ای، موشکی و قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران است و اگر ما گهگاه شاهد ابراز این جمله تکراری یعنی همه گزینه‌ها روی میز است‌، بودیم در واقع در راستای همین هدف یعنی محدود کردن مؤلفه‌های قدرت ایران بود.

این تحلیلگر مسائل بین الملل ادامه داد: در سال 2013 جلسه‌ای در شیکاگو تریبون با حضور نخبگان سیاسی آمریکا برگزار شد که سرفرماندهی آمریکا در خلیج فارس در آن می‌گوید حتی احمق‌هایی که در زمان حمله به عراق می‌گفتند اگر به این کشور حمله کنیم، مردم عراق با شاخه زیتون منتظر ما هستند و از ما استقبال می‌کنند، حتی آنها هم امروز راجع به ایران این حرف‌ها را نمی‌زنند.

خوش چشم با اشاره به توانمندی ایران در دو حوزه موشکی و قایق‌های تندرو اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل برخورداری از قدرت نظامی بالا برای آمریکا مسئله شده است و از آنجا که آنها نمی‌توانند به ایران حمله کنند سعی می‌کنند مؤلفه‌های قدرت ایران را محدود کرده و میزان رشد آن را کم کنند.

 

کلکسیونی از شناورهای خاص در اختیار نیروهای مسلح است

سپس حمزه پاریاب پژوهشگر حوزه دفاعی، با تشریح تاریخچه شکل گیری توانمندی های دریایی کشورمان برای مقابله با ابرقدرتی چون امریکا گفت: پس از آنکه نیروی دریایی ارتش، با اقتدار توانست نیروی دریایی عراق را در دوران جنگ نابود کند، از حدود سال 1365 بود که حضور آمریکایى ها در آبهای جنوب ایران، بسیار متفاوت تر از قبل شد به گونه ای که در اوایل سال ٦٦ ، تعداد ٨٥ ناو و شناور آمریکایى در در حوالی ایران حضور پیدا کردند.

وی با بیان اینکه در حقیقت، شکل گیرى نیروى دریایى سپاه با حضور آمریکایى ها همزمان شد، استفاده از قایق های تندرو را مهمترین تاکتیک سپاه در مقابله با آمریکا معرفی کرد و با اشاره به روند روزافزون قدرت نمایی قایق های تندرو سپاه، به معرفی خاص ترین و مشهورترین نمونه های این قایق ها پرداخت و گفت: علاوه بر قایق هایی چون خانواده آی پی اس که جزو پرتیراژترین نمونه قایق های سپاه محسوب می شوند، هم اکنون این نیرو شناورهایی چون قایق خاص زیردریایی با امکان حرکت سریع روی آب و رفتن به زیرسطح برای شلیک اژدر را در اختیار دارد.

 

ایران سریع ترین قایق نظامی جهان را ساخته است

این پژوهشگر حوزه دفاعی با معرفی قایق سراج به عنوان سریعترین قایق نظامی جهان که هم اکنون در اختیار سپاه قرار دارد، افزود: برای علاقمندان به خودرو، باید این شبیه سازی را کرد که این شناور تندرو همچون بوگاتی و لامبورگینی ساخته شده توسط کارخانه های خاص خودروسازی است چراکه هیچ شناور دیگری به گرد پای آن نمی رسد و علاوه بر طراحی منحصربفرد، از مواد پیشرفته و خاصی مثل نانو در کنار موتورهای قدرتمند، برای تولید انبوه آن استفاده شده است  و این توانمندی وفناوری بومی، ایران را در خلیج فارس بی رقیب کرده است.

وی در ادامه با معرفی شناورهای خاص دیگری چون قایق پرنده و محصولات بدون سرنشین شناور موجود در نیروهای مسلح کشورمان، خاطرنشان کرد: آمریکا برای مقابله با این شناورهای منحصربفرد، اقدام به خرید و تولید چند نوع قایق کرده است که فقط نصف شناورهای ایرانی سرعت دارند، امکان حمل موشک ندارند و هر عدد از آنها بعضا تا 60 میلیارد تومان برای نیروی دریایی این کشور هزینه داشته اند.

 

کلیک و کشیدن برای جابجایی

حمزه پاریاب با مقایسه سرعت شناورهای تندرو ایران همچون سراج با نمونه های آمریکایی و غربی گفت: هم اکنون قایق های تندرو ایران بیش از 140 کیلومتر در ساعت، سرعت دارند در حالی که سریع ترین قایق های آمریکایی و اروپایی، نهایتا کمتر از 90 کیلومتر در ساعت می توانند حرکت کنند و بقیه قایق های تندرو نظامی ایران نیز سرعتی بیش از 100 کیلومتر دارند که بر این اساس، رسیدن به سرعت قایق های ایرانی برای هیچکدام از نیروهای مسلح شرقی و غربی ممکن نیست. این قایق ها کابوس آمریکایی ها در خلیج فارس شده اند.

پاریاب در بخش دوم سخنان خود، به تشریح تجهیزات خاص شناورهای نظامی کشورمان پرداخت و اضافه کرد: یکی از این تجهیزات مهم، انواع موشک های کروز ایرانی است که هر یک برای طیفی از اهداف و بردهای مختلف توسعه یافته ‎اند.

این کارشناس حوزه دفاعی علاوه بر انواع اژدرهای قوی، موشک زیرسطحی حوت را دیگر سلاح خاص کشورمان معرفی کرد و افزود: این موشک که به «ماهی نهنگ‌خوار» نیز معروف است، مرگ ‌بارترین سلاح دریایی برای مقابله با انواع شناورهای بزرگ بوده و با شلیک این موشک از روی هر شناور، هیچ راهی برای فرار از آن وجود نخواهد داشت.

وی همچنین با تشریح توانمندی های کشورمان برای اشراف بر تنگه هرمز، امنیت یا ناامنی در این منطقه استراتژیک را تنها در ید قدرت جمهوری اسلامی ایران دانست و با ارائه یک اینفوگرافی از توانایی های نیروهای مسلح کشورمان برای بسته نگه داشتن این تنگه، نقش زیردریایی ها و جنگنده های ارتش، یگانهای توپخانه و پهپادها را در این بخش ناشناخته اما حائز اهمیت ویژه دانست.

 

محصولات موشکی ایران فراتر از 60 مورد است

مهدی بختیاری پژوهشگر حوزه نظامی در ادامه این برنامه به بررسی توانمندی های حوزه موشکی و پهپادی پرداخت.

وی با اشاره به وضعیت ایران در سالهای ابتدای جنگ و حملات هوایی عراق به شهرهای ایران گفت: حوزه موشکی در ایران را می‌توان در سه مقطع بررسی کرد که اولین مقطع در سال‌های جنگ برمی‌گردد که یگان موشکی سپاه تشکیل شد و در اواخر آن توانستیم برخی راکت‌های ابتدایی مثل عقاب و نازعات را بسازیم. مقطع دوم بعد از جنگ، شامل دهه 70 و اوایل دهه 80 است که موشک شهاب 3 ساخته شد که اولین موشک ایرانی بود که می‌توانست سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار دهد و همین امر یک بمب خبری در دنیا ایجاد کرد. مقطع سوم نیز سال‌های اخیر است که ایران توانسته به جمع 7 قدرت برتر دنیا در حوزه موشکی وارد شود.

وی در ادامه با معرفی چند نمونه از موشک‌های بالستیک ایرانی از جمله فاتح، خلیج فارس، ذوالفقار، شهاب، قیام، قدر، عماد و سجیل گفت که اینها تنها بخشی از موشک‌های شناخته شده ما است که در حالی که ما بیش از 60 محصول موشکی به کشور داریم.

این پژوشهگر حوزه دفاعی با اشاره به اهمیت سه مؤلفه قدرت، دقت و برد در حوزه موشکی، تصریح کرد: ما امروز با ساخت موشک‌هایی نظیر سجیل و قدر، به برد 2 هزار کیلومتر دست پیدا کرده‌ایم و بعد از دست یافتن به این مؤلفه، با تدبیر رهبری، تمرکز بر روی دقت موشک‌ها صورت گرفت که در این حوزه کارهای زیادی شد و امروز موشک‌های بالستیک ما حتی موشک‌های دوربرد دقیق و نقطه زن شده‌اند.

 

خانواده موشک های شهاب بازنشسته شده‌اند

وی با بیان اینکه موشک‌های خانواده شهاب شناخته شده‌ترین موشک‌های ایران هستند، گفت: جالب است بدانیم امروز موشک شهاب بازنشسته شده و تولید موشک‌های شهاب یک و دو متوقف شده و بعد از طراحی و ساخت موشک‌های نسل جدیدتر شهاب 3 مثل قدر و عماد و سجیل، دیگر نیازی به تولید شهاب3 نیست.

وی تولید انبوه موشک‌های بالستیک در تیراژ بالا را یکی دیگر از توانمندی‌های ایران عنوان کرد و گفت: موضوع دیگر بحث شهرهای موشکی است که نمایش آن بازتاب زیادی در جهان پیدا کرد.

این کارشناس حوزه نظامی، ساخت این تونل ها و شهرهای زیرزمینی را مستلزم داشتن توانمندی بالای فنی و صنعتی دانست و اظهار داشت: امنیت موشک ها در این شهرها که چندصد متر زیر زمین قرار دارند بسیار بالاست و می توانند در موقع لزوم با امنیت بیشتری آماده و شلیک شوند.

بختیاری در ادامه گفت: البته وقتی صحبت از موشک می‌شود تنها محدود به حوزه بالستیک نیست بلکه امروز ما موشک‌های پدافند هوایی و کروز در انواع مختلف داریم که برای نمونه موشک کروز سومار به عنوان یک موشک کروز زمینی یکی از جدیدترین آنهاست که طبق تحلیل کارشناسان احتمالا بردی در حدود 2 هزار کیلومتر داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: امروز موشک‌های مدرنی مانند موشک فاتح 110 که بردی حدود 350 کیلومتر دارد و جزو دقیق‌ترین موشک‌های ایرانی است در اختیار حزب‌الله لبنان قرار گرفته که می‌تواند به راحتی مناطق مختلف سرزمین اشغالی را هدف قرار دهد.

 

با فوران تکنولوژی در حوزه پهپادی روبرو هستیم

بختیاری در بخش دوم صحبت‌های خود به توانمندی‌های هواپیماهای بدون سرنشین در ایران اشاره کرد و افزود: استفاده از پهپادها در حوزه های شناسایی و رزمی به سال‌های دفاع مقدس برمی‌گردد و ما امروز به یک فوران تکنولوژی در حوزه پهپادی رسیدیم و نمونه‌های متعددی از این هواپیماها تولید شدند که یکی از مدرن‌ترین پهپادهای عملیاتی ایران شاهد 129 است.

این پژوهشگر حوزه دفاعی کشورمان ادامه داد: در سوریه نیز وقتی مثلا توپخانه، تروریست‌ها را در شهر حلب مورد حمله قرار داد، شخصا در مرکز فرماندهی توپخانه حضور داشتم و می دیدم که چطور پهپادها ضمن مشخص کردن مختصات تروریستها، تصاویر به هدف خورد گلوله‌های توپخانه را آنلاین و با وضوح بالا ارسال می‌کنند.

بختیاری در ادامه به برخی شکار پهپادهای آمریکایی‌ و اسرائیلی مانند RQ170 اشاره کرد و گفت: این هواپیما در لبه تکنولوژی قرار داشت و یکی از سنگین‌ترین پروژه‌های آمریکایی بود که از تجهیزات بسیار پیشرفته در آن استفاده می‌شد اما در ایران این هواپیما به دست نیروهای پدافند هوایی شکار شد و در اختیار سپاه قرار گرفت و توانمندی پهپادی ما را چند قدم به جلو برد و امروز برخی نمونه‌های ایرانی آن هم ساخته شده است.

وی در پایان اظهار داشت: جمهوری اسلامی در حوزه پهپاد خصوصا پهپادهای رزمی جزو چند کشور محدود جهان است و برای مثال روس‌ها که در حوزه نظامی بسیار پیشرفته هستند بسیار تلاش می‌کنند تا برای دستیابی به توانمندی پهپادی با ایران ارتباط برقرار کرده و از توانمندی جمهوری اسلامی بهره بگیرند.

 


 

منبع: سايت خبری مارین نیوز

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.