| کد خبر: 147661 |

سفارش ساخت کشتی به فینیقی‌ها

اریخ کشتی‌سازی و دریانوردی نشان می‌دهد که اواخر سپتامبر سال 442 پیش از میلاد، اردشیر یکم از دودمان هخامنشیان اعتبار لازم برای ساختن کشتی دو بادبانه را از خزانه دولت در اختیار کشتی‌سازان فینیقی (سوری - لبنانی) قرار داد تا در کارگاه‌های کشتی‌سازی بندر صور چنین کشتی‌هایی را بسازند.

تین نیوز

تاریخ کشتی‌سازی و دریانوردی نشان می‌دهد که اواخر سپتامبر سال 442 پیش از میلاد، اردشیر یکم از دودمان هخامنشیان اعتبار لازم برای ساختن کشتی دو بادبانه را از خزانه دولت در اختیار کشتی‌سازان فینیقی (سوری - لبنانی) قرار داد تا در کارگاه‌های کشتی‌سازی بندر صور چنین کشتی‌هایی را بسازند.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، اردشیر این تصمیم را هنگامی اتخاذ کرد که اطلاع یافته بود مهاجران یونانی مقیم جنوب ایتالیا سه سال پیش از آن (سال 450 پیش از میلاد)، این نوع کشتی را اختراع کرده بودند که نیاز به پاروزن نداشت و در خلاف جهت وزش باد هم می‌توانست حرکت کند، زیرا بادبان بزرگ‌تر باد را می‌گرفت و با فشار زیاد به بادبان کوچک‌تر پس می‌فرستاد و کشتی در خلاف جهت باد حرکت می‌کرد. چهار سال طول کشید تا فینیقی‌ها کشتی دو بادبانه را برای ایران ساختند.

این کشتی‌ها در فاصله زمانی میان صلح ایران با اتحادیه یونانی‌ها و آغاز جنگ «پلوپونز» آماده شدند که دولت ایران تعدادی از آنها را در اختیار اسپارت قرار داد تا آتنی‌ها را شکست دهد.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.