| کد خبر: 141348 |

راه‎اندازی موسسه رده‎بندی ملی در فاز مطالعاتی؛

اختصاص 232 میلیارد تومان تسهیلات برای نوسازی ناوگان دریایی

به گفته یک مقام مسوول در سازمان بنادر و دریانوردی، تاکنون 232 میلیارد تومان از محل صندوق وجوه اداره شده این سازمان به متقاضیان نوسازی ناوگان دریایی کشور اختصاص یافته است.

تین نیوز

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به سفر هیئت 13 نفره ایرانی به عراق برای مذاکره و توافق در خصوص لایروبی اروند اظهار کرد: در این سفر درباره 3 موضوع «پاکسازی مغروقه‌ها و لایروبی»، «تشکیل دفتر هماهنگی امور اروند روند CBC» و «تغییرات خط عمق اروند» بحث و بررسی شد.

نادر پسنده در گفت‌وگو با خبرنگار مارین‌تایمز افزود: در خصوص پاکسازی مغروقه‌ها و لایروبی، مقرر شد طرف عراقی نسبت به ارائه برنامه زمانبندی و اولویت‌بندی پاکسازی اروند اقدام کند.

وی ، با اشاره به خارج‌سازی مغروقه‌های واقع در بخش ایران، گفت: تاکنون 55 فروند مغروقه توسط سازمان بنادر و دریانوردی خارج‌سازی شده است و با عقد قرارداد 625 میلیارد ریالی تا پایان سال 97 تمامی مغروقه‌های موجود در آبهای  ایران پاکسازی خواهد شد.

 

بررسی تغییرات خط تالوگ

پسنده درباره تشکیل دفتر هماهنگی امور اروند (CBC) گفت: بر اساس توافق‌نامه 1975 مقرر شد که دفتر CBC برای مدیریت و هماهنگی موضوعات اروند به‌صورت مشترک بین ایران و عراق  فعال شود.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، تصریح کرد: در این جلسه هر دو طرف ایران و عراق بر فعال‎سازی مجدد این دفتر تاکید کردند و قرار شد هیئت عراقی اسامی اعضای این دفتر را به ایران اعلام کند.

وی با اشاره به تغییرات خط تالوگ، گفت: با توجه به اینکه بر اساس توافقنامه 1975 ایران و عراق، عمق رودخانه اروند (تالوگ) مرز دو کشور محسوب می‌شود، در این جلسه مقرر شد کارشناسان فنی دو طرف نسبت به شناسایی تغییرات خط تالوگ جهت تصمیم‌گیری و توافق بر تالوگ نهایی، اقدام کنند.

این مقام مسوول در سازمان بنادر و دریانوردی، مذاکره با طرف عراقی را بسیار سازنده ارزیابی کرد و گفت: هر دو طرف ایران و عراق بر حل مشکلات اروندرود جهت استفاده مردم هر دو کشور از مزایای این رودخانه تاکید دارند.

پسنده در ادامه درباره اولویت‌های امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در سال جاری، گفت: ارتقای ایمنی و تسهیل در سفرهای دریایی از طریق ایمن‌سازی شناورهای مسافری و کنترل مسیرهای مسافری در دستور کار قرار دارد.

وی تامین امکانات کنترل الکترونیکی کلیه آبراه‌های کشور را از اولویت‌های امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی برشمرد و گفت: اصلاح اطلاعات و الکترونیکی شدن خدمات، ارتقا ایمنی و بهبود خدمات دریایی به شرکت‌های کشتیرانی و رفع مشکلات شناورهای سنتی از دیگر اولویت‌های ما در سال جاری است.

پسنده، در پاسخ به این سوال که سرنوشت اجرای طرح نوسازی شناورهای سنتی به کجا رسید، گفت: بر اساس مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مقرر شد نوسازی ناوگان دریایی با هدف کاهش سوانح، سوخت و ارتقای استاندارد و بهره‌وری توسط سازمان بنادر و دریانوردی با همکاری شورای عالی صنایع دریایی و سازمان بهینه‌سازی سوخت پیگیری شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون طراحی شناور الگوی جایگزین توسط دانشگاه شریف در حال انجام است، افزود: منابع مالی لازم از طریق وام از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی و صندوق توسعه ملی فراهم شده است.

مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، تصریح کرد:تاکنون 232 میلیارد تومان از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر به متقاضیان نوسازی ناوگان دریایی کشور اختصاص یافته است. 

 

مطالعات راه‎اندازی موسسه رده بندی ملی 

وی درباره وضعیت راه‎اندازی موسسه رده‌بندی ملی در کشور، گفت: طرح مطالعاتی ایجاد موسسه رده‌بندی ملی هم‌اکنون از طریق عقد قرارداد با موسسه مطالعاتی در حال انجام است و تاکنون دو فاز از مطالعات تحویل و با تحویل آخرین مرحله از مطالعات، اقدامات اجرایی لازم جهت تشکیل این موسسه به منظور ارتقای ایمنی و استانداردهای دریایی کشور انجام خواهد شد. 

 

پسنده با اشاره به حضور موسسات رده‌بندی خارجی در ایران پس از لغو تحریم‌ها، گفت: پس از گشایش‌های ایجاد شده ناشی از برجام و لغو تحریم‌ها اکثر موسسات رده‌بندی بین‌المللی درخواست همکاری مجدد در ایران داشتند که پس از انجام ممیزی این موسسات توسط ممیزان ایرانی، مجوز فعالیت برای موسساتLloyds انگلیس، BV فرانسه، RINA ایتالیا، IRSهند، KR کره جنوبی، DNV.GL نروژ صادر شده است.

وی با اشاره به مذاکره سازمان بنادر با مدیران خطوط کشتیرانی کروز، گفت: با توجه به مذاکرات انجام شده با شرکت‌های خارجی، تاکنون 2  شرکت خطوط کشتی‌های کروز برای حضور در بنادر ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، و انتظار داریم در زمستان امسال که از شدت گرمای منطقه کاسته می‌شود، شاهد حضور کشتی‌های کروز در بنادر و جزایر کشور باشیم.

 

منبع: سايت خبری مارین تایمز

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.