| کد خبر: 140281 |

موسسه Drewry اعلام کرد؛

◄ سرمایه‌گذاری روی شناورهای FSRU بهتر از شناورهای حمل LNG است

موسسه Drewry اعلام کرد: علی‌رغم کاهش نرخ حمل‌ونقل برای شناورهای FSRU اما سرمایه‌گذاری برای ساخت و خرید آنها افزایش یافته است.

تین نیوز

موسسه Drewry اعلام کرد: علی‌رغم کاهش نرخ حمل‌ونقل برای شناورهای FSRU اما سرمایه‌گذاری برای ساخت و خرید آنها افزایش یافته است.

 به گزارش تین‌نیوز و به نقل از Drewry، ناوگان جهانی شناورهای FSRU در پنج سال گذشته با نرخ رشد سالانه 21 درصدی روبرو شده است. این درحالی است که در حال حاضر 24 فروند شناور FSRU با مجموع ظرفیت سالانه 82 میلیون تن در سطح جهان در حال فعالیت و همچنین 74 mpta دیگر در حال ساخت یا مرحلۀ برنامه‌ریزی است.

بر اساس این گزارش، هزینه کمتر، راه‌اندازی سریع و انعطاف‎پذیری این شناورها به جذابیت آنها در عرصۀ حمل و نقل می‌افزاید. 

با این حال به تازگی نرخ اجاره شناورهای FSRU تحت فشار بود و در حال حاضر به 100 هزار دلار در روز رسیده است که در مقایسه با نرخ 120 تا 130 هزار دلار در روز در بازۀ زمانی سال‌های15 ـ2013 میلادی کاهش محسوس داشته است. 

Untitled

بر اساس اعلام Drewry ، یکی از علل کاهش نرخ شناورهای FSRU افزایش تعداد بازیگران این عرصه و به تبع آن افزایش رقابت در این صنعت است. دومین دلیل، کاهش قیمت شناورهای FSRU است که کاهش نرخ اجاره این شناورها را به همراه دارد. دلیل سوم که موجب ایجاد فشار بیشتر بر نرخ چارتر شناورهای FSRU شده است، وجود شناورهای قدیمی حمل LNG است که به دنبال قرارداد تبدیل به FSRU هستند.

علی‌رغم این امر، اما شناورهای FSRU بازگشت سرمایه‌‌ی بهترین نسب به شناورهای حمل LNG دارند.

نرخ بازگشت سرمایه برای یک فروند شناور نوساختFSRU ؛ 16درصد و قیمت آن در بازار 250 میلیون دلار است. همچنین، درآمد روزانۀ این شناور در یک قرارداد بلند مدت 20 ساله تا 100 هزار دلار می‌رسد. در مقابل، نرخ بازگشت سرمایه برای یک فروند شناور حمل LNG نوساز 13 درصد است. قیمت شناورهای حمل LNG در حال حاضر 185 میلیون دلار برآورد شده است که در قرارداد بلند مدت روزانه 70 هزار دلار درآمد دارند. بنابراین، سرمایه‌گذاری در بخش شناورهای FSRU در مقایسه با شناورهای حمل LNG گزینه‌ی بهتری است.

در همین راستا Shresth Sharma ، تحلیلگر ارشد حمل‌ونقل LNG در موسسه Drewry گفت: هم‌زمان با سخت‌تر شدن شرایط در بازار، انتظار می‌رود بهبود نرخ چارتر شناورهای LNG در درازمدت مدت بهتر شود. اما درباره نرخ چارتر شناورهای FSRU نمی‌توان به صراحت تغییری را اعلام کرد چراکه رقابت در حال افزایش است و دانش تکنولوژی این شناورها در جهان روبه گسترش است. ما پیش‌بینی می‌کنیم نرخ چارتر شناورهای FSRU در سه یا چهار سال آینده بین 90 تا 10 هزار دلار متغیر باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.