| کد خبر: 139544 |

نیازی به وزارت دریانوردی نداریم

معاون سابق امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اینکه گفته شده نام سازمان بنادر و دریانوردی به سازمان مدیریت سواحل، بنادر و دریانوردی تغییر کند حرف دقیقی نیست چه آنکه همین حالا هم مدیریت سواحل کشور طبق قانون و اساسنامه سازمان بنادر و دریانوردی بر عهده این سازمان است و در حال

تین نیوز

معاون سابق امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اینکه گفته شده نام سازمان بنادر و دریانوردی به سازمان مدیریت سواحل، بنادر و دریانوردی تغییر کند حرف دقیقی نیست چه آنکه همین حالا هم مدیریت سواحل کشور طبق قانون و اساسنامه سازمان بنادر و دریانوردی بر عهده این سازمان است و در حال

محسن صادقی فر در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی مانا با رد تشکیل وزارت دریانوردی که روزهای اخیر زمزمه تلاش برای تشکیل آن از برخی محافل شنیده شد، اظهار داشت: نیازی به وزارت دریانوردی وجود ندارد که اگر چنین بود می بایست وزارت راه آهن و وزارت راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز ایجاد می شد. اینگونه کارها نتیجه ای جز بزرگتر و هر چه سنگین تر شدن دولت در بر نخواهد داشت.

وی یادآور شد: پیش از این هم برخی قصد داشتند با این عنوان که صنایع دریایی متولی ندارد، سازمان بنادر و دریانوردی و بخشی از اختیارات وزارت صنایع در حوزه دریایی را با هم ادغام کنند در حالیکه دستور العملی برای این کارگروه تهیه کرده بودند که عمدتا برگرفته از اساسنامه سازمان و بنادر و دریانوردی بود. واقعیت این است که متولی صنایع دریایی وزارت صنعت، معدن، تجارت است و اساسا نیازی به متولی تراشی برای این بخش وجود نداشت.

دبیر اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه فکر نمی کنیم سازمان بنادر و دریانوردی موافق طرح چنین مسائلی مانند تشکیل وزارت دریانوردی باشد، خاطر نشان کرد: ریشه درخواست برای تغییر شکلی سازمان بنادر در برخی تداخلات وظایف سازمان های دیگر با سازمان بنادر ودریانوردی است.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی از این اظهار نظرها به عملکرد برخی دیگر از سازمان ها مانند سازمان مناطق آزاد برمی گردد چرا که در برخی مواقع راسا و بدون هماهنگی و یا بدون دریافت مجوز از سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان نهاد حاکمیت دریایی و بندری کشور به موازات ظرفیتی که این سازمان در بنادر کشور ایجاد کرده ظرفیت های تازه درست می کنند که جز رقابت کاهشی، نتیجه دیگری ندارد و تنها در مدیریت بنادر کشور اختلال ایجاد می شود.

صادقی فر در پاسخ به این پرسش که آیا تغییرات در اساسنامه سازمان بنادر به چابک سازی آن منجر نخواهد شد، تاکید کرد: اینکه بخواهیم در جهت چابک سازی تغییراتی را در مقررات سازمان بنادر بدهیم ، بد نیست اما دلیلی برای اینکه وظایف ذاتی سازمان را بازنگری کنیم، وجود ندارد.

وی افزود: تداخل وظایف سازمان ها با سازمان بنادر و دریانوردی باید کنترل شود. سازمان بنادر علاوه بر تخلیه بارگیری و پهلو دهی کشتی متولی ایمنی دریایی، حفاظت از سواحل و ... در کل آبراه های کشور است و این از جمله وظایف و مسئولیت های محوله داخلی و بین المللی ان است که باید انجام دهد اما با همپوشانی هایی که پیش می آید به چالش کشیده می شود.وی ضمن دفاع از اساسنامه فعلی سازمان بنادر اظهار داشت: واقعیت این است که اساسنامه بیست و چهار بندی سازمان بنادر و دریانوردی در کشور از پیشرو ترین هاست اما شاهد هستیم که گاهی با یک بخشنامه بالا دستی موادی از این اساسنامه بلااثر می شود.

این است که علیرغم ماهیت بین المللی فعالیت این سازمان در بخش دریایی ضعف هایی وجود دارد مثلا سابق بر این در بخشنامه ای اعزام دوره ای نیروها به مراکز آموزشی دریایی بین المللی در اساسنامه سازمان پیش بینی شده بود که ملغی شد این امر مشکلاتی را در طول دوران برای سازمان بنادر ایجاد کرد.

 

 

 

منبع: سايت خبری مانا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.