| کد خبر: 138134 |

◄ ایران باید در بلند مدت شرکای تجاریش را متنوع‌تر کند

چینی‌ها بندر گوادر را که مربوط به کشور بدون نفت و گاز پاکستان است به بندر چابهار ارجح می‌دانند و این در حالی است که سوخت همان کشتی‌هایی که در بندر گوادر تردد می‌کنند را شاید از ایران تامین کرده باشند ولی می‌بینیم به‌خاطر بی‌اثر نمودن و کاهش حساسیت اقتصاد جهانی نسبت به انرژی، این عامل مهم در تصمیم‌گیری ها چندان تاثیر نمی‌گذارد.

تین نیوز

یک کارشناس لجستیک با بیان این‌که نقش تامین‌کننده انرژی که ایران برای چین ایفا می‌کند نکته مهمی است، تاکید کرد: چینی‌ها بندر گوادر را که مربوط به کشور بدون نفت و گاز پاکستان است به بندر چابهار ارجح می‌دانند  و این در حالی است که سوخت همان کشتی‌هایی که در بندر گوادر تردد می‌کنند را شاید از ایران تامین کرده باشند ولی می‌بینیم به‌خاطر بی‌اثر کردن و کاهش حساسیت اقتصاد جهانی نسبت به انرژی،  این عامل مهم در تصمیم‌گیری ها چندان تاثیر نمی‌گذارد. 

بهروز فتحی افزود: مسلما چین بازیگر مهمی در اقتصاد جهانی است و لازم است ما نسبت به پروژه‌های جهانی‌اش هوشمندانه رفتار کنیم و با توجه به ایفای نقش به‌عنوان تامین کننده بخشی از انرژیش، نقش شریک تجاری را داشته باشیم نه صرفا دنباله‌روی بی چون و چرا. شاید در اینجاست که ضرورت همسویی دستگاه‌های دیپلماسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی کشور اهمیت پیدا می‌کند... 

پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حمل‌ونقل، تین‌نیوز؛ یکی از کاربران پیامی ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید.

این کاربر در پیام خود نوشت: چینی‌ها از اتکای زیاد ایران به آنها سواستفاده می‌کنند. ایران باید با اروپا، هند، کره، ژاپن، روسیه و ترکیه شراکت اقتصادی داشته باشد تا با چینی‌ها از موضع قدرت مذاکره کرد.

وی افزود: نباید زیر بار صادرات انرژی به بندر گوادر رفت و جز چابهار، ساخت پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه در جای دیگر را نباید پذیرفت.

این کاربر تاکید کرد: حتی واردات گاز از قطر چون مایع هست نیاز به هزینه تجهیزات فشرده‌سازی و ... دارد در نتیجه باز چابهار جذاب‌تر هست.

این کاربر با بیان این‌که باید دیگر کشورها را متوجه کرد که ایران از بندر چابهار نمی‌گذرد، خاطرنشان کرد: به‌نظرم ایران باید در بلند مدت شرکای تجاریش را متنوع‌تر کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.