| کد خبر: 137537 |

‌مرور وعده‌های سه ماهه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی

◄ ساخت دو پست اسکله نفتی بندر شهید رجایی ظرف 18 ماه

مرور وعده‌های سه ماه گذشته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نشان می‌دهد محمد سعیدنژاد از اول فرودین ماه تا اول تیرماه امسال، پنج وعده داده که مهمترین آنها « ساخت دو پست اسکله نفتی بندر شهید رجایی ظرف 18 ماه » بوده است.

تین نیوز

 ‌ مرور وعده‌های سه ماه گذشته معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نشان می‌دهد محمد سعیدنژاد از اول فرودین ماه تا اول تیرماه امسال، پنج وعده داده که مهمترین آنها « ساخت دو پست اسکله نفتی بندر شهید رجایی ظرف 18 ماه » بوده است. فهرست وعده‌های سعیدنژاد در ادامه آمده است:

1- ساخت دو پست اسکله نفتی بندر شهید رجایی ظرف 18 ماه 

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با بهره‌برداری از سه پست اسکله نفتی بندر شهید رجایی مجموع ظرفیت صادراتی مجموعه نفتی به 36 میلیون تن خواهد رسید.

‌محمد سعید نژاد اول تیرماه در حاشیه بهره‌برداری از چند پروژه بندری و دریایی در بندر شهید رجایی در گفت‌وگو با ایسنا،‌ افزود: امروز خوشبختانه عملیات ساخت اسکله نفتی بندر شهید رجایی نیز آغاز شد تا بتوانیم با توجه به طرح‌های توسعه‌ای در حوزه نفت و گاز کشور ملزم به استفاده از ظرفیت‌های جدید در حوزه بندری هستیم که این اسکله یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت است.

وی با اشاره به اینکه قرار است این اسکله دارای سه پست باشد، تصریح کرد: جمعاً 160 میلیارد تومان مبلغ سرمایه‌گذاری این اسکله است و مجموع ظرفیت صادراتی مجموعه نفتی با بهره‌برداری از این اسکله به 36 میلیون تن خواهد رسید.

سعیدنژاد خاطرنشان کرد: امیدواریم با توانایی که در پیمانکاران داخلی وجود دارد ظرف 18 ماه دو پست اسکله آماده و پست سوم نیز در 24 ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

2- اجرای 18 ماهه پروژه تجهیز پایانه دوم بندر شهید رجایی 

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین در خصوص پروژه تجهیز پایانه دوم بندر شهید رجایی تصریح کرد: مجموع جرثقیل‌های داخلی این پایانه توسط شرکت داخلی منگان ساخته‌شده است.

وی اضافه کرد: عملیات نصب 15 دستگاه جرثقیل امروز آغاز خواهد شد که شامل جرثقیل‌های داخلی محوطه است و تا 5 ردیف کانتینر روی‌هم می‌نشینند و یک کانتینر در بالا می‌تواند حرکت کند و در عرض شش کانتینر را می‌تواند مستقر کند.

سعیدنژاد با اشاره به اینکه تمامی عملیات ساخت این جرثقیل از طراحی تا نصب و راه‌اندازی توسط شرکت داخلی صورت گرفته است، افزود: این موضوع نقش مهمی در صرفه‌جویی ارز و همچنین باز شدن مسیر برای صادرات تجهیزات ساخته‌شده شرکت‌های داخلی است.

وی در پایان گفت: این عملیات که جمع آن 21 میلیون یورو است ظرف 18 ماه یا شاید زودتر از آن حتی تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.

3- تعیین اپراتور بندر شهید رجایی؛ به زودی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اپراتور بندر شهید رجایی به زودی تعیین می‌شود که شرکتی داخلی با مشارکت خارجی است.

به گزارش مارین‌نیوز، محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ، 10 خرداد در جمع خبرنگاران درباره اپراتور بندر شهید رجایی توضیح داد: فرایند جذب اپراتور طولانی شده است، اما در آخرین مراحل ارزیابی کیفی بهره‌برداران هستیم و مشارکت آنها شکل گرفته است. آنها درخواست استقرار دادند و ما از آنها نرخ خواسته‌ایم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: بهره‌برداران از ما درخواست مهلت اضافه داده‌اند و ما با آنها همکاری کرده‌ایم، وگرنه کار ما اردیبهشت همین امسال تمام می‌شد. اپراتورها جوینت ایرانی خارجی هستند که طرف خارجی وظیفه تأمین بار از منطقه را برعهده دارد.

4- افتتاح فاز نخست بندر چابهار بعد از انتخابات ریاست جمهوری 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نسبت به افتتاح فاز نخست بندر چابهار بعد از انتخابات ریاست جمهوری ابراز امیدواری کرد و گفت: افتتاح این بندر با حضور مقامات کشورهای منطقه برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، محمد سعیدنژاد نهم اردیبهشت ماه امسال در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت بندر چابهار اظهار داشت: هم اکنون بهره‌برداران ارزیابی کیفی شده‌اند و ظرف یک یا دو هفته آینده درخواست ارائه قیمت پیشنهادی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی مطرح و پیمانکار نهایی پس از ارزیابی قیمت پیشنهادی انتخاب می‌شود.

وی با بیان اینکه «انتخاب پیمانکار این پروژه کار سخت و حساسی است» گفت: زیرا درآن‌ واحد سرمایه‌گذار خارجی باید در کنار اپراتور داخلی قرار گیرد. از این رو فرایند تبدیل شدن نتیجه کار این دو به ارایه یک کار مشترک ایرانی- خارجی زمان بر بوده و به همین خاطر فرایند ارزیابی به همین دلیل طولانی‌تر شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در این پروژه بیان داشت: در چابهار بخشی از سرمایه‌گذاری توسط سازمان بنادر و دریانوردی به مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار تحت قراردادی با قرارگاه انجام گرفته، همچنین ۴۰۳ میلیون دلار به طور مشترک از محل صندوق توسعه ملی و سازمان بنادر و ۱۵۰ میلیون دلار تحت قرار داد میان سازمان و طرف هندی و ۸۵ میلیون دیگر نیز در قالب قرارداد بین ایران و هند به صورت BOT انجا گرفته است که مجموع آن به حدود ۸۵۰  میلیون دلار می‌رسد.  

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه وجود شرکت‌های داخلی و خارجی در کنار هم در بندر شهید رجایی فرآیند انتخاب اپراتور فاز اول این بندر را طولانی کرد، افزود: فاز سوم بندر شهید رجایی نیازمند سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون دلاری است و فاز دوم آن به سرمایه‌گذاری زیادی نیاز ندارد.

سعیدنژاد با اشاره به زمان افتتاح بندر شهید بهشتی چابهار گفت: افتتاح این بندر قرار بود با حضور مقامات ارشد کشورهای منطقه انجام شود که طبیعتا نیاز به زمان‌بندی و برنامه‌ریزی داشت اما با توجه به مقارن شدن این مراسم با انتخابات ریاست جمهوری به نظر می‌رسد  بهترین تصمیم موکول کردن این مراسم به بعد از انتخابات ریاست جمهوری بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد:  چابهار آماده بهره‌برداری است و بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افتتاح خواهد شد، بخشی از تجهیزات از محل وجوه نام برده خریداری شده، بخشی دیگر در حال خرید و انتقال و بخشی دیگر در مرحله انعقاد قرار داد قرار دارند. لذا فرایند خرید ما تا پایان سال طول خواهد کشید.

5- تبدیل بندر چابهار به قطب تجاری منطقه طی دو سال آینده

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با جذب بیش از یک میلیارد دلار سرمایه داخلی و خارجی برای توسعه و رونق بندر چابهار، این بندر در دو سال آینده تبدیل به قطب تجاری منطقه و استان سیستان و بلوچستان می‌شود.

به گزارش ایسنا، فروردین ماه امسال محمد سعیدنژاد با اشاره به جذب بیش از یک میلیارد دلار سرمایه داخلی و خارجی برای توسعه و رونق بندر چابهار و تبدیل شدن این بندر به قطب تجاری منطقه و استان سیستان و بلوچستان افزود: در یک سال گذشته سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی سرمایه‌گذاری خود را در بندرچابهار آغاز کرده اند و شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری در این بندر اقیانوسی کشور فراهم شده است.

سعیدنژاد تصریح کرد: مهم‌ترین نقش ما در توسعه تجارت دریایی در چابهار کمک به صادرات فولاد و پتروشیمی از این بنادر به بازارهای جهانی است و با بهره‌برداری از اسکله شماره ۵ بندرشهید بهشتی چابهار شرایط مناسب برای پهلوگیری کشتی های بزرگ برای تخلیه و بارگیری کالاهای فله‌ای در این بندر فراهم شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که برنامه ما افزایش ظرفیت بندرچابهار از ۲.۵ میلیون به ۸.۵ میلیون تن در سال است، گفت: با توجه به درخواست‌های شرکت‌های کشتیرانی بزرگ برای تردد به بندر چابهار در آینده شاهد پهلوگیری کشتی‌های بزرگ کانتینری جهان در این بندراقیانوسی کشور خواهیم بود.

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.