| کد خبر: 137091 |

احیای راه ابریشم از دریا می‌گذرد

بازیابی اهمیت راه ابریشم زمانی مهم شد که چین به عنوان غول اقتصادی برای ارسال تولیدات خود به اروپا نیازمند یافتن مسیری کوتاه در عین سرعت بود، لذا راه ابریشم که در گذشته شرق دور را به اروپا متصل می‌کرد بار دیگر بر صدر نشست.

تین نیوز
محمد سعیدی*: دیر زمانی است که راه ابریشم به عنوان یکی از مهم‌ترین مسیر‌های مواصلاتی جهان که البته قدمتی تاریخی دارد، اهمیت خود را بار دیگر بازیافته است. بازیابی اهمیت این مسیر تجاری زمانی مهم شد که چین به عنوان غول اقتصادی برای ارسال تولیدات خود به اروپا نیازمند یافتن مسیری کوتاه در عین سرعت بود، لذا راه ابریشم که در گذشته شرق دور را به اروپا متصل می‌کرد بار دیگر بر صدر نشست.

این مسیر در گذشته اصولا منحصر به زمین نبوده و در طول سالیان نیز این انگاره سنتی تغییر یافته و اساس بهره‌وری باعث شد یک زنجیره حمل و نقل برای احیای روزآمد این مسیر مدنظر باشد که مهم‌ترین عنصر آن حمل و نقل دریایی است. اینکه امروزه طرف چین درصدد احیای این مسیر از طریق حمل و نقل ریلی است با دو اشکال روبه‌رو است؛ اول آنکه این مسیر همواره شکل‌دهنده پیوند سیاسی، فرهنگی، اقتصادی بوده به طریق اولی پیوند‌دهنده تمدن‌های متفاوت و اصولا از این رهگذر چون چینی‌ها در گذشته نیز سهم کمی در استفاده از حمل و نقل دریایی این مسیر داشته‌اند اهمیت این عنصر را در احیای مسیر راه ابریشم تخفیف داده‌اند. دوم آنکه شروع ساخت این جاده در گذشته برای ارسال ادویه از شرق به غرب عالم بوده که این امر نیز از مسیر دریا حادث شده است و حال اگر با شرایط و تحول تجارت امروز قیاس و بهینه‌سازی تجارت و حمل و نقل نیز لحاظ شود باید اشاره داشت که همچنان صرفه حمل دریایی بر زمینی و ریلی غالب است.

برای مثال در بهترین و بهینه‌ترین شرایط تعداد ۲۴۰۰ تی‌ای‌یو کانتینر با تکنولوژی موجود از طریق ریلی می‌تواند از خاور دور به اروپا حمل شود و این درحالی است که حجم حمل و نقل کانتینری از طریق دریا در همین مسیر طبق داده‌های موسسه کلارکسون در سال ۲۰۱۶ میلادی، ۲۳ میلیون و۵۰۰ هزار تی‌ای‌یو بوده است که این عدد صرف نظر از میزان جابه‌جایی کالای فله و شیمیایی است. لذا آنچه هویداست مزیت حمل و نقل دریایی چه در حجم و چه در قیمت و سرعت بهینه‌تر و اقتصادی‌تر است. آنچه به نظر می‌رسد در شرایط فعلی و روند رو به رشد اقتصاد بایسته توجه است، استفاده بهینه از ابزار‌آلات و مسیرهای حمل است که براساس آنچه گفته شد می‌توان عنوان داشت که احیای راه ابریشم از دریا می‌گذرد.

* رییس هیات مدیره کشتیرانی

 

 

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.