| کد خبر: 136047 |

◄ دریانوردان؛ سربازان گمنام عرصه اقتصادی کشور و تجارت جهانی

صنعت حمل‌ونقل دریایی یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی است در این میان نیروی انسانی متخصص و کارآمد دریایی یکی از عوامل اصلی دستیابی به توسعه پایدار محسوب می‌شود که از جایگاه ویژه‌ای در جوامع مختلف برخوردار است.

تین نیوز

 وحید محمدنژاد*: صنعت حمل‌ونقل دریایی یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی است. در این میان نیروی انسانی متخصص و کارآمد دریایی یکی از عوامل اصلی دستیابی به توسعه پایدار محسوب می‌شود که از جایگاه ویژه‌ای در جوامع مختلف برخوردار است. به همین دلیل به منظور نکوداشت دریانوردان به عنوان سفیران دریایی، روز 25 ژوئن مطابق با پنج تیر ماه روز جهانی دریانورد و یکی از روزهای هفته پایانی ماه سپتامبر  (هفته اول مهر ماه) روز جهانی دریانوردی نام‌گذاری شده است. 

 

نقش بارز، ویژه و منحصر به فرد دریانوردان ایرانی در عرصه حمل و نقل 90 درصدی کالا و خدمات در بخش دریا پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بیش از پیش آشکار است. آنان برای توسعه و گسترش صنعت حمل‌ونقل دریایی به خصوص در دوران هشت سال دفاع مقدس از هیچ کوشش و جانفشانی دریغ نکردند. آنان در کوران حوادث ناشی از جنگ تحمیلی برای رساندن کالاهای اساسی به داخل کشور و توسعه صادرات یک لحظه غفلت نکردند و برخی از آنان به درجه رفیع شهادت نائل شدند. 

با این توصیف و به بهانه نکوداشت این قشر زحمتکش و دلسوز جا دارد قدردانی از آنان صرفا به یک یا دو روز بسنده نشود و در مقاطع مختلف تجلیل و قدردانی از مقام والای دریانوردان و رسیدگی به مشکلات صنفی آنان صورت گیرد. 

از جمله مشکلات صنفی که دریانوردان امروز با آن درگیر هستند این است که هنوز شغل دریانوردی آن طور که باید در جامعه و بین مردم شناخته شده نیست. با وجود این‌که روز جهانی دریانورد در تقویم‌های بین‌المللی وجود دارد اما هنوز در اکثر تقویم‌های ایرانی در روز 25 ژوئن یا 4 تیرماه نامی از دریانورد برده نشده است و این کم لطفی هاست که ما را به گسترش ادبیات دریایی بیشتر ترغیب می‌کند.

نبود ساختار و انجمن صنفی قدرتمند که به دور از سیاست‌های تحمیلی شرکت‌های کشتیرانی و اتحادیه‌های مالکان کشتی‌ها به نفع قشر دریانورد و برای تحقق حق و حقوق قانونی‌شان انجام وظیفه کند و همچنین اجرایی نشدن کنوانسیون کار دریایی از دیگر مشکلات صنفی دریانوردان است.

از سوی دیگر حذف مالیات بر حقوق، بها دادن به ساخت فیلم‌های دریایی با استفاده از دریانوردان، توجه رسانه‌ها به نقش دریانوردان در اقتصاد کشور، چاپ رمان و خاطرات دریانوردان، ثبت رشته دریانوردی به عنوان رشته رسمی و دانشگاهی کشور و اعطای مدرک رسمی و مورد قبول وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، افزایش ضریب حقوق ریالی با توجه به ماهیت سخت و زیان‌آور بودن شغل دریانوردی در ایام بازنشستگی، رسیدگی به خانواده دریاییان زمانی که آنان در ماموریت به سر می‌برند، همه و همه می‌تواند در افزایش روحیه و تقویت انگیزه نیروی انسانی متخصص و مجرب صنعت دریایی کشور موثر باشد.

* مهندس دریانوردی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.