یک کارشناس حملونقل؛
◄ هزینه پایین حملونقل دریایى مجالى براى ترانزیت زمینى باقى نمیگذارد
مدیرکل دفتر طرح جامع و مدلهای حملونقل وزارت راه و شهرسازی میگوید ایران در بلند مدت و با ایجاد صلح و ثبات در عراق و سوریه میتواند به توسعه شاخهای دیگر با ایجاد کریدور ریلی تهران-کرمانشاه-خسروی-خانقین-بغداد و امتداد به سمت سوریه جهت اتصال به بنادر سوریه در دریای مدیترانه فکر کند.
اگر چه مدیرکل دفتر طرح جامع و مدلهای حملونقل وزارت راه و شهرسازی میگوید ایران در بلند مدت و با ایجاد صلح و ثبات در عراق و سوریه میتواند به توسعه شاخهای دیگر با ایجاد کریدور ریلی تهران-کرمانشاه-خسروی-خانقین-بغداد و امتداد به سمت سوریه جهت اتصال به بنادر سوریه در دریای مدیترانه فکر کند اما یک کارشناس حملونقل معتقد است امروزه حملونقل دریایى و هزینه بسیار پایین آن مجالى براى ترانزیت زمینى باقى نمیگذارد، جز از یک بندر به مقصد یک کشور محصور در خشکى.
به گزارش تیننیوز، محمد اسماعیل علیخانی تاکید میکند: شکوفایى و کارآمدى جاده ابریشم مربوط به قبل از اختراع ماشین بخار و ساعتهاى غیر پاندولى (و قابل استفاده در کشتى) و توسعه صنعت دریانوردى (از ساحل نوردى به دریانوردى) و بیشتر از آن اقیانوس نوردى بوده است.
وی میافزاید: امروزه حملونقل دریایى و هزینه بسیار پایین آن مجالى براى ترانزیت زمینى باقى نمیگذارد، جز از یک بندر به مقصد یک کشور محصور در خشکى.
این کارشناس حملونقل میگوید: براى جابجایى بار انبوه در فاصله زیاد ارزانترین امکان حملونقل دریایى است .تعرفه حملونقل دریایى حدود یک سوم تعرفه حملونقل ریلى است.
علیخانی خاطرنشان میکند: بنابراین اگر فاصله حملونقل دریایى دو برابر حملونقل زمینى باشد، باز هم حملونقل دریایى ارزانتر است.
گفتنی است مهدی صفریمقدم مدیرکل دفتر طرح جامع و مدلهای حملونقل وزارت راه و شهرسازی پیش از این گفـته بود :مناقشات با آمریکا در دریای چین جنوبی موجب شده چین به فکر ایجاد کریدورهای ریلی با حجم تبادل بار بالا جهت دستیابی به بازارهای غرب آسیا و اروپا و ارتباط با آبهای آزاد از طریق اتصال زمینی با بندر گوادر پاکستان بیفتد.
وی افزوده بود: در کریدور شمالی اگرچه با عبور از تعداد کشور کمتر (مغولستان-روسیه-بلاروس) دستیابی به بازارهای شمال اروپا فراهم میشود اما مسیر نزدیکتر ایران برای دسترسی به بازارهای جنوب اروپا و دسترسی به بازار غرب آسیا در کنار غیر منطقی بودن اتکای تام و تمام چین به رقیبی مانند روسیه و مسیر عبوری از این کشور، کریدور عبوری از ایران را برای چین جذاب میکند.
این کارشناس حملونقل تاکید کرده بود: ایران در بلند مدت و با ایجاد صلح و ثبات در عراق و سوریه میتواند به توسعه شاخهای دیگر با ایجاد کریدور ریلی تهران-کرمانشاه-خسروی-خانقین-بغداد و امتداد به سمت سوریه جهت اتصال به بنادر سوریه در دریای مدیترانه فکر کند.
صفری مقدم گفـته بود: این کریدور ضمن تسهیل صادرات ایران به عراق و سوریه میتواند بهعنوان یک کریدور گردشگری اسلامی بین سه کشور مورد استفاده قرار گیرد و در ضمن مشکل اتکای صرف به کشوری نه چندان قابل اعتماد مانند ترکیه جهت ادامه مسیر به سمت غرب و دسترسی به بازارهای اروپا را نیز مرتفع کند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.