| کد خبر: 134382 |

نگاهی به بحران کنونی قطر

تین نیوز

اگر تصمیم کشورهای حاشیه خلیج فارس و در راس آنها عربستان سعودی و امارات متحده عربی برفشار اقتصادی به قطر است، می توان به جرات گفت این کشور ها بیش از تخمین هایشان در این امر موفق بوده اند.

 
به گزارش گروه بین الملل مانا، در روز چهارم فاجعه به وجود آمده در قطر، شرکت های کشتیرانی هنوز در صدد تحلیل موقعیت بوجود آمده برای کشتی های خود در مواجهه با بنادری هستند که از طرح ممنوعیت پذیرش کشتی های گسیل شده از/به قطر هستند و مسئله ای که شرایط موجود را بغرنج می کند این است که حتی بنادر واقع در یک کشور نیز از عدم اتحاد در بکارگیری طرح ذکر شده و عدم عماهنگی با یکدیگر رنج می برند.
 
بر اساس این گزارش، بروکرها و صاحبان کشتی و همچنین مقامات و وکلای دریایی سعی در اتکا به  بخشنامه هایی دارند که در چند روز گذشته از سوی مقامات بندری صادر شده است اما در عمل بنادر گوناگون رویکردهای متفاوتی را در خصوص کشتی های مربوط به قطر اتخاذ کرده اند.
 
در این خصوص می توان به بندر نفتی ابوظبی اشاره کرد که مقامات آن هرگونه پذیرش و سرویس دهی به کشتی هایی که با پرچم قطر تردد می کنند و همچنین کشتی هایی که از  قطر گسیل شده اند و یا قصد ورود به این کشور را دارند، ممانعت می کنند.  
 
در روز چهارشنبه این دستور دستخوش اصلاحاتی شد که تمامی کشتی هایی که به شرکت های قطری تعلق داشتند و یا توسط شرکت های قطری هدایت می شدند  را شامل می شود. این اصلاحیه چیزی در خصوص کشتی هایی که با پرچمی غیر از قطر رهسپار این کشور شده و یا از آن گسیل شده اند را عنوان نکرده بود که موجب ایجاد برداشت همگانی در خصوص آزاد بودن تردد نفتکش های غول پیکربه/از ویژه قطر شد. 
از سوی دیگر خبرگزاری رویترز از قطعی بودن قانون ممنوعیت پذیرش کشتی ها از/به قطر گزارش داد.
بسیاری از بروکرهای کشتی نامعلوم بودن  شرایط موجود را محکوم کردند.
 
طبق صحبت های انجام شده با پرسنل بندری در این خصوص، آنها نیز تصمیم جدید مبنی بر قطع همکاری با قطر را بسیار سریع و غیر مترقبه عنوان کردند و در جستجوی راه حلی برای مواجهه با محدودیت کشتی ها هستند. 
 
 
چرخه بحران قطر در حال شکل گیری
 در همین حال، کلوپ بیمه P&I و دفاتر حقوقی به موکلین خود توصیه می کنند تا مترصد اطلاعات جدید باشند و به منظور ایجاد هرگونه تغییرات در مسیر کشتی های خود، محدودیت هایی که هر بندر به طور مجزا برای کشتی های مشمول در نظر گرفته است را  مد نظر قرار دهند.
 
محدودیت های متفاوتی از سوی بنادر مختلف وضع شده است که از محدودیت کشتی های خارجی که حتی یک خدمه قطری دارند گرفته تا ترانشیپ کالاهایی که به کشتی های دیگر منتقل می شوند را شامل می شود. 
به طور مثال عربستان سعودی محدودیتی برای کشتی های ورودی یا خروجی از قطر قائل نشده است و کشتی های با کالای ترانزیت شده از قطر با محدودیت روبرو نیستند اما واردات و صادرات از/به قطر ممنوع است. 
کشتی های خارجی که حامل کالاهای ترانزیتی هستند و مقصد نهایی به غیر از عربستان سعودی دارند اجازه ورود به آب های عربستان را دارند اما کالاهایی که از عربستان سعودی وارد این کشتی ها می شوند باید مقصدی به غیر از قطر داشته باشند.
 
به طور مثال کشتی کانتینربرمتعلق به شرکت کشتیرانی  CMA CGM با نام لئو در 6 ژوئن بندر حماد در قطر را ترک کرد و در تاریخ هفت ژوئن به بندر دمام در عربستان سعودی رسید.
 
اطلاعات به دست آمده حاکی از قطع ترانشیپ در بسیاری از بنادر بزرگ نظیر بندر جبل علی در امارات متحده عربی و همچنین عدم عرضه کالاهای عمومی از فجیره به قطر است که موجب لغو بسیاری از اجاره های زمانی شده است.
 
وکلا نیز در خصوص بالاگرفتن درگیری ها به دلیل ریسک کردن برخی کشتیرانی ها یا اجاره کنندگان کشتی برای لنگرانداختن در بنادری که مواضع مشخصی در خصوص محدودیت کشتی ها ندارند، هشدار دادند.
موضوع قطر در حال حاضر دائما در حال تغییر است و بسیاری از کشتیرانی ها کالاهایی که باید رهسپار قطر می شدند را در بندری به غیر از بنادر قطر تخلیه کرده اند.
 
رویکرد برخی کشتیرانی ها
بر اساس اطلاعات موسسه تحقیقاتی لویدزلیست، دست کم 6 فروند کشتی تانکر در هنگام اعمال محدودیت های بندری رهسپار چند کشور خاورمیانه از جمله قطر بودند.
 
کشتی Apollo Dream در جزیره حلول قطر و زیرکو واقع درامارات متحده عربی لنگر انداخته است و انتظار می رود امروز وارد بندر رای تنورا واقع در عربستان سعودی شود. کشتی Alberta نیز با 104 هزار و 760 DWT در بندر لفان قطر و دبی در امارات متحده عربی در هفته جاری توقف داشته است.
 
یکی از کشتی های نفتکش غول پیکر متعلق به خط میتسویی OSK  است که طبق گفته های مقامات آن، این شرکت در حال رصد اخبار و جمع آوری اطلاعات هستند.
 
از سوی دیگر سخنگوی شرکت نفتی Shell  اظهار داشت: در حال حاضر ما تجارت خود با قطر را همانند گذشته ادامه خواهیم داد و تاکنون با هیچ گونه  مشکل قطع ارتباط تجاری روبرو نشده ایم. 

 

منبع: سايت خبری مانا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.