| کد خبر: 132710 |

انقلاب کشتی‌‌ها

تین نیوز

اواخر آوریل سال 1840 اولین کشتی بخار پروانه‌دار به نام بریتانیا روی خط لیورپول- نیویورک به‌کار افتاد. در سال 1843 اولین کشتی پروانه‌دار فرانسوی به نام ناپلئون تحت‌نظر اوگوستن نورمان سازنده کشتی در بندر هاور ساخته و به آب انداخته شد و سرعت آن 11 گره دریایی بود.

 

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، اولین کشتی بخار توسط آلبرت فولتن آمریکایی در پاریس و در سال ۱۸۰۳ میلادی به آب انداخته شد. فولتن در سال ۱۷۷۸م موفق شد که پاروهای چرخی برای قایق اختراع کند ولی این پاروهای چرخی نیز او را راضی نمی‌کرد. او همچنان در اندیشه اختراع وسیله‌ای بود که بشر را از زحمت زیاد برای راندن قایق به جلو خلاصه کند.

 

در‌‌ همان سال بود که وی اخبار دلگرم‌کننده‌ای از پیشرفت دانشمندان انگلیسی درباره استفاده از نیروی بخار شنید، بنابراین پولی فراهم کرد و برای آگاهی بیشتر در این زمینه در سال ۱۷۸۶م به انگلستان سفر کرد. در انگلستان، آلبرت هر روز به‌کارگاه‌های صنعتگران و قایق‌سازان رفت‌وآمد می‌کرد و بالاخره خود قایقی ساخت که می‌توانست با نیروی بخار کار کند. او در سال ۱۷۹۷م به فرانسه رفت و اولین کشتی بخار را ساخت و در تاریخ بیست و پنجم نوامبر سال ۱۸۰۳ میلادی به آب انداخت. هرچند این کشتی غرق شد، اما او برای ساخت کشتی دیگری به فعالیت پرداخت.

 

وی در سال ۱۸۰۶م به آمریکا بازگشت. فولتن با استفاده از تجربیات گذشتگان در اندیشه ساختن یک کشتی بود که با نیروی بخار کار کند تا اینکه در سال ۱۸۰۷م آزمایش به آب انداختن کشتی بخار با موفقیت به اجرا درآمد. فولتن این کشتی را کلرمون نامیده بود. فولتن، یک سال تمام روی موتور آن کار کرده و آن را مجهز به دیگ بخار ساخته بود و این آغاز انقلابی در ساختن کشتی و به حرکت درآوردن آن با نیروی بخار بود.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.