| کد خبر: 131261 |

نقش دریا در توسعه شهر بندرعباس

تین نیوز

در یادداشتی از مهر می‌خوانیم: با نگاهی به تاریخ در می یابیم که بزگترین تمدن های بشری همواره در کنار رودها و سواحل دریاها شکل گرفته اند و امروز نیز بزرگترین و پرجمعیت ترین شهرهای دنیا در کنار دریا تشکیل شده اند.

بندرعباس نیز شهری ساحلی در جنوب ایران است که همواره به دلیل قرار گرفتن در کنار آب های نیلگون خلیج فارس مورد توجه دولت های مختلف بوده تا به جایی که امروز می توان عنوان قطب و یا حتی پایتخت اقتصادی کشور را به این شهر لقب داد.

طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، بزرگترین بندر تجاری کشور در بندرعباس ایجاد شد و امروز نزدیک به 70 درصد صادرات و واردات کالا در کشور را بندر شهید رجایی در بندرعباس برعهده دارد که نقش آن در تامین کالاهای مورد نیاز در کشور حیاتی است و این بندر سالانه درآمدهای بسیاری را برای خزانه کشور تامین می کند.

در کنار این مجتمع بندری عظیم، منطقه ویژه اقتصادی در کنار ساحل خلیج فارس در بندرعباس نیز مورد توجه قرار گرفت تا به جایی که امروز بزرگترین صنایع کشور از فولاد و آلومینیوم در این منطقه ایجاد شده و برای هزاران نفر اشتغالزایی داشته است.

بی شک این ظرفیت های عمده به دلیل مزیت ساحلی بودن بندرعباس برای این شهر شکل گرفت که موجب شد تا بندرعباس امروز به شهری بزرگ و توسعه یافته تبدیل شود.

اما در کنار این ظرفیت های اقتصادی که از آن در بندرعباس بهره گرفته شد، دریا برای شهر بندرعباس می تواند مزایای دیگری نیز به همراه داشته باشد.

در اولین گام می توان به جلوه زیبایی که دریا به شهر بندرعباس بخشیده اشاره کرد به شکلی که سالانه گردشگران بسیاری از مناطق مختلف ایران برای دیدن این آب های نیلگون و گردش و تفریح در کنار آن به شهر بندرعباس سفر می کنند.

اما با این وجود امکانات گردشگری ایجاد شده در ساحل شهر بندرعباس با توجه ظرفیت عظیم ساحلی و دریایی این شهر، اندک است.

تفریحات و ورزش های دریایی از جمله ظرفیت هایی است که اگر امکانات مناسب برای آن ایجاد شود، بی شک درآمدهای بسیاری را نصیب مدیریت شهری بندرعباس خواهد کرد تا از آن بتوان برای آبادانی بیشتر این شهر بهره برد.

ایجاد مناطق مناسب در ساحل برای شنا، ورزش های آبی، گردشگری دریایی، اماکنی همچون رستوران ها و شهربازی ها و پارک های ساحلی از جمله موارد مهمی است که شاید تا حدی در بندرعباس مورد توجه قرار گرفته اما با توجه به استعداد این شهر، کافی و جوابگوی شهروندان و گردشگران نبوده است.

شهر بندرعباس می تواند از طریق توجه به پتانسیل های دریا، شاهد ایجاد اشتغال مناسبی در این زمینه باشد تا ساکانان مناطق ساحلی این شهر از آن بهره ببرند.

شورای شهر به عنوان یکی از ارکان اصلی مدیریت شهر، که محل حضور نمایندگان مردم است می تواند نسبت به این ظرفیت شهر بندرعباس دید بهتری داشته باشد و تلاش کند تا برنامه ای دقیق و مناسب براساس اصول کارشناسی برای استفاده از ظرفیت دریا در توسعه شهر بندرعباس تدوین شود.

همچنین شورای شهر باید نسبت به معماری متناسب با شهرهای ساحلی و دریایی در شهر بندرعباس حساسیت و نظارت لازم را داشته باشد تا ساختمان ها و اماکنی که در بندرعباس ساخته می شوند، در جلوه بخشیدن بهتر به زیبایی این شهر ساحلی کمک بیشتری داشته باشند.

 جمشید رئیسی تختی- عضو شورای شهر بندرعباس

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.