| کد خبر: 161972 |

رونق بندر خرمشهر به خروج مغروقه‌های جنگی و لایروبی وابسته است

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه رونق بندر خرمشهر به خروج مغروقه‌های جنگی و لایروبی وابسته است، گفت: علت عدم همکاری کشور عراق در رهاسازی مغروقه‌های جنگی از اروندرود این است که منفعتی از اجرای این پروژه ندارد.

تین نیوز

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه رونق بندر خرمشهر به خروج مغروقه‌های جنگی و لایروبی وابسته است، گفت: علت عدم همکاری کشور عراق در رهاسازی مغروقه‌های جنگی از اروندرود این است که منفعتی از اجرای این پروژه ندارد.

به گزارش تین‌نیوز، محمد محسنی در نشست خبری امروز با اشاره به روند بازسازی خرمشهر پس از هشت سال جنگ تحمیلی اظهار داشت: هر چند که دولت‌ها از ابتدای انقلاب تاکنون زحمات بسیار زیادی برای بازسازی خرمشهر کشیده‌اند اما هنوز هم جای کار بسیار زیادی برای افزایش آبادانی و رفاه در این شهر پس از جنگ وجود دارد.

وی تاکید کرد: بندر خرمشهر به عنوان تنها بنگاه اقتصادی منطقه برای آبادانی شهر ایفای نقش کرده است و عامل رونق اقتصادی است. پس از جنگ در خرمشهر بندر و در آبادان پالایشگاه بوده است.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با اشاره به آبراه‌ها و مسیر کشتیرانی در اروندرود اظهار داشت: اروندرود در فاصله 65 مایلی با خلیج فارس و نزدیک‌ترین بندر به پایتخت است و برای توسعه آن باید اقدامات ضروری انجام شود.

محسنی با اشاره به خارج سازی کشتی‌های مغروقه در اروندرود اظهار داشت: متاسفانه در طول هشت سال جنگ تحمیلی کشتی‌های بسیار زیادی در اروندرود مورد اصابت قرار گرفته و امروز در اعماق اروند جا خوش کرده‌اند که هر چه سریع‌تر برای رونق بندر خرمشهر این کشتی‌ها باید از آب خارج شوند.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه امروز مغروقه‌های جنگی یکی از مهمترین موانع تردد کشتی‌ها در آبراهه اروندرود هستند، اظهار داشت: از دهه 70 یعنی سال‌های اول پس از جنگ تا امروز 182 فروند مغروقه از رودخانه اروند خارج شده است که 57 فروند آن از اروند و 125 فروند آن از کارون رهاسازی شده است.

محسنی از عقد قرارداد برای خارج‌سازی 39 فروند مغروقه جنگی خبر داد و گفت: سال گذشته قرارداد 162 میلیارد و 500 میلیون تومانی برای خارج‌سازی 39 فروند مغروقه از اروندرود منعقد شد که تا به امروز 21 فروند آن خارج شده است.

وی تاکید کرد: اگر مجموع 39 فروند مغروقه از این آبراهه خارج شود شرایط بندر خرمشهر به روزهای قبل از جنگ برمی‌گردد و مشکل تردد کشتی‌ها با ظرفیت بالا در آبراهه و بندر حل خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کشور عراق برای ورود این مغروقه‌ها در مرز دریایی خود همکاری می‌کند، اظهار داشت: عراق در خارج‌سازی مغروقه‌های جنگی همکاری نمی‌کند چرا که اساسا منافعی در این آبراهه ندارد و وابستگی عراق به اروندرود کمتر است. طبیعی است که وقتی کشوری منفعتی در اجرای یک پروژه نداشته باشد وارد آن نخواهد شد.

وی ادامه داد: با لایروبی و خروج کشتی‌های مغروقه از اروندرود، بندر خرمشهر احیا می‌شود و می‌تواند پذیرای کشتی‌ها با تناژ بالا باشد.

محسنی با بیان اینکه بندر خرمشهر یک بندر چندمنظوره است، گفت: بندر خرمشهر، بندر کانتینری، کارگو، مسافری و گردشگری است که اگر کم‌کاری‌های مورد نظر برای احیای این بندر انجام شود وضعیت اقتصادی منطقه و استان‌های همجوار آن  بهبود قابل چشمگیری خواهد داشت.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با اشاره به افزایش تخلیه و بارگیری در بندر خرمشهر در سال جاری نسبت به سال گذشته گفت: در حوزه تخلیه و بارگیری در بندر چابهار رشد 130 درصدی داشتیم و این رقم امسال به دو میلیون و 76 هزار و 543 تن رسیده که از این رقم 518 هزار و 621 تن مربوط به آمار تخلیه بار و یک میلیون و 557 هزار و 922 تن مربوط به آمار بارگیری است.

وی تاکید کرد: علت افزایش تخلیه و بارگیری در بندر خرمشهر نسبت به سال گذشته جذب صادرات مواد اولیه مانند سیمان به کشورهای عراق و کویت بوده است.

محسنی درباره اقلام واردات و صادرات به کشورمان گفت: عمده بار صادراتی ایران از بندر خرمشهر مواد اولیه، مواد معدنی، تره‌بار و خوراک دام است که اغلب مواد وارداتی هم به ایران، خودرو بوده است.

به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: امسال تاکنون 227 هزار و 133نفر سفر خارجی از بندر خرمشهر انجام شده که نسبت به سال گذشته رشد 20 درصدی داشته است.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر ادامه داد: همچنین در سال جاری بیش از 81 هزار TEU کانتینر در بندر خرمشهر تخلیه و بارگیری داشته که رشد 23 درصدی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به ناوگان جابجایی کالا در بندر خرمشهر گفت: تمام این عملیات تخلیه و بارگیری با 1076 فروند شناور انجام شده است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در حال حاضر عمق آبخور این بندر چقدر است، گفت: در حال حاضر آبخور بندر خرمشهر 5-6 متر است که قرار است با عملیات لایروبی به 9-8 متر برسد.

وی همچنین از افتتاح ترمینال اختصاصی کانتینری بندر خرمشهر در سال آینده خبر داد و گفت: برنامه ما این است که ظرفیت بندر خرمشهر به 350 هزار TEU برسد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.