| کد خبر: 151851 |

سرعت پایین پیشرفت جاده های استان در سایه بی توجهی مسئولین

خوزستان به لحاظ اینکه یکی از مسیرهای ترانزیت کالا به کشورهای عربی است و البته دلیل بنادر تجاری که دارد با برخورداری از پنج هزار و ۱۵۰ کیلومتر جاده ارتباطی و ۱۱ هزار کیلومتر راه روستایی از نظر طول راه ها رتبه پنجم کشور را داراست.

تین نیوز

خوزستان به لحاظ اینکه یکی از مسیرهای ترانزیت کالا به کشورهای عربی است و البته دلیل بنادر تجاری که دارد با برخورداری از پنج هزار و ۱۵۰ کیلومتر جاده ارتباطی و ۱۱ هزار کیلومتر راه روستایی از نظر طول راه ها رتبه پنجم کشور را داراست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اهوازنوین: خوزستان به لحاظ اینکه یکی از مسیرهای ترانزیت کالا به کشورهای عربی است و البته دلیل بنادر تجاری که دارد با برخورداری از پنج هزار و ۱۵۰ کیلومتر جاده ارتباطی و ۱۱ هزار کیلومتر راه روستایی از نظر طول راه ها رتبه پنجم کشور را داراست.

این استان همچنین دارای پنج هزار و ۴۱ کیلومتر راه اصلی و فرعی است که ۶ درصد کل راه های کشور را شامل می شود و جایگاه استان در این شاخص رتبه ششم است.

طول راه های خوزستان شش هزار و ۳۲۳، طول آزادراه ها ۱۶۰، طول بزرگراه ها یک هزار و ۱۵، راه های اصلی دو هزار و ۷۶۲ و راه های فرعی دو هزار و ۳۲۹ کیلومتر است.

نامناسب بودن بسیاری از جاده ها رفت و آمد را برای مردم منطقه سخت و خطرناک کرده است. برخی جاده ها دوطرفه هستند و برخی خط کشی مناسب ندارند و برخی دارای پیچ های خطرناک و شیب نامناسب هستند.

حاج محمدی مشاور رئیس سازمان برنامه و ‌بودجه کشور که چندی پیش برای بررسی وضعیت پروژه های عمرانی به خوزستان سفر کرد، گفت: از روز گذشته تاکنون بسیاری از راه های خوزستان را از نزدیک بازدید کرده و‌ از کم و کاست آنها باخبر شدم.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان معمولا فقط از برگزاری جلسات با دولتمردان و بودجه هایی که وعده داده شده و کمتر اثری در استان از انها دیده میشود خبر میدهد این بار گفته : خوزستان در ‌حمل کالا در جایگاه اول، و ‌جابجایی مسافر جایگاه سوم را دارد، اما در شاخص استاندارهای راه ها رتبه ششم را داریم که این‌موضوع موجب بالا‌رفتن ‌تصادفات‌ و‌ کاهش ایمنی در جاده ها می‌شود.

وی افزود: لذا رئیس سازمان برنامه و بودجه مشاور خود را مامور سفر به خوزستان و بررسی وضعیت از نزدیک و تهیه گزارش از وضعیت موجود کرد تا پس از ارایه و بررسی گزارش به رئیس سازمان برنامه و بودجه ، برنامه ریزی مدونی برای ارتقای سطح استانداردهای راه های خوزستان گرفته شود که این مهم موجب کاهش تصادفات در خوزستان خواهد شد.

بازدیدها از بیشتر جاده های خوزستان بویژه جاده مسیر ایذه به دهدز انجام شد و در جریان کامل وضعیت جاده های خوزستان قرار گرفتند. اکنون دیگر زمانی برای تعلل و تاخیر در اصلاح این جاده ها نیست. جاده های خوزستان هم مانند مشکلات در بسیاری از بخش ها با کمبود بودجه مواجه است.

همچنین براساس آمار اداره کل پزشکی قانونی خوزستان، سال گذشته یک هزار و ۷۴ نفر در جاده‌های خوزستان کشته شدند و براساس این آمار ۱۸ هزار و ۹۴۳ نفر در حوادث رانندگی در جاده‌های خوزستان در سال گذشته آسیب دیدند.

بنابر این آمار روزانه ۲.۹ نفر در جاده‌های خوزستان به دلیل تصادفات رانندگی کشته می‌شوند و ۵۱ نفر نیز دچار مصدومیت می‌شوند. با توجه به آمار به دست آمده، ۶ درصد کشته شدگان تصادفات رانندگی کشور در جاده‌های خوزستان هستند.

درحالی که ایمنی جاده ها یکی از عوامل مهم در بالارفتن آمار تصادفات و فوت شدگان در تصادف است، بسیاری از جاده های پرتردد استان همچنان از ایمنی مناسبی برخوردار نیستند. دوطرفه بودن جاده ها یکی از عوامل تشدید تصادفات است که این موضوع را در جاده های پرتردد خروجی از استان شاهد هستیم.

دولتشاهی رییس پلیس راه خوزستان نیز گفته : بیش ترین تصادفات منجر به فوت در ده ماهه سال ۹۵ به ترتیب در محورهای امیدیه-دیلم، باغملک-ایذه-دهدز، ماهشهر-هندیجان و اهوازـ اندیمشک رخ داده است. محورهای اهوازـ آبادان، آبادان-اروند و آبادان- ماهشهر نیز از دیگر محورهای حادثه‌ساز خوزستان در سال ۹۵ هستند.

وی دوطرفه بودن این محورها را علت بیش ترین تصادفات منجر به فوت عنوان کرد و گفت: در جاده‌های دوطرفه شدت حوادث عموما نسبت به جاده‌های یک‌طرفه بیشتر است معمولا تصادفات به صورت برخورد شاخ به شاخ خودروها صورت می‌گیرد و به تبع آن متاسفانه شدت حوادث بالا است اما در مجموع نیز نمی‌توان گفت که در برخی محورهای استان اصلا حادثه رخ نمی‌دهد

هر جاده‌ای اگر تعمیر نشود خطرساز می‌شود. فرسودگی جاده تدریجی اما مداوم است و مرمت آن به هزینه‌ی هنگفتی نیاز دارد؛وجود عامل گرمای طاقت فرسا در خوزستان و عبور کامیون های متعدد با بار سنگین از عومل تخریب جاده های خوزستان در طول زمان است که احتیاج به مرمت برنامه ریزی شده دارند.

نبود چراغ های روشنایی، مشکل کمربندی در برخی از شهرهای جنوبی استان، کم عرض بودن جاده ها در برخی از شهرهای شمالی خوزستان و نیز آسفالت نامناسب و عدم گاردریل مناسب از جمله مشکلات برخی جاده های درون و برون شهری استان خوزستان است. راهکارهایی برای ارتقای ایمنی راه ها از جمله خط کشی جاده ها، اصلاح شیب جاده ای، نصب علایم، اصلاح شانه خاکی جاده و غیره وجود دارد، این اقدامات در برابر هزینه های بالای ساخت جاده و نگهداری آن سهم کمتری را نیاز دارند ولی تاثیر بالای در حفظ جان مردم استان دارند.

متاسفانه بخش قابل توجهی از جاده های خوزستان دارای عمر بالای ۳۰سال هستند و در این سال ها اقدامات جدی در جهت عریض یا افزایش باند آنها انجام نشده است که این امر برای استانی که پذیرای میلیون ها مسافر راهیان نور و زوار اربعین حسینی است، قابل قبول نمی باشد.

همچنین منوچهر رحمانی مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان با اشاره به این‌که بسیاری از مشکلات مربوط به برنامه‌ریزی‌ها و نبود برنامه‌ریزی است، گفت: در استان خوزستان حدود ۳هزار کیلومتر جاده نیاز داریم که این راه‌ها پس از احداث باید با یکدیگر شبکه شوند تا تردد با امنیت بیشتر و مدت زمان کمتری انجام شود.

وی با بیان این‌که مردم هرچه درباره مشکلاتشان می‌گویند واقعیت است، عنوان کرد: در بازدیدهایی که از مناطق مختلف انجام می‌گیرد تمام مشکلات و دغدغه‌های مردم را از نزدیک مشاهده می‌کنیم و در جریان این مشکلات قرار می‌گیریم اما واقعا در بسیاری از مناطق خوزستان مشکل اصلی اعتبار نیست، بلکه نبود مدیریت است.

جاده های معروف به پاشنه زاگرس که در مسیر ایذه و دهدز قرار دارند یکی از خطرناک ترین جاده های کشور با کمترین امکانات ایمنی هستند که به دلیل وصل شده به استان های هجوار یکی از پرترددترین جاده های استان است. جاده ای با عرض کم و پیچ های خطرناک که انتظار می رفت در طول این سال ها شاهد تغییرات زیربنایی تری در این بخش باشیم.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان با اشاره به اینکه کیفیت جاده‌های پاشنه زاگرس در خوزستان زیر ۵۰درصد است، گفت: دلیل این مساله آن است که هزینه احداث جاده‌ها در آن مناطق حدودا ۱۰برابر هزینه ساخت جاده در دشت‌ها است. همچنین به دلیل صعب العبور بودن مناطق مسئولان کمتر در آن محل‌ها حضور پیدا می‌کنند و در برنامه‌ریزی‌ها کمتر به آن جادهها توجه می‌شود.

وی ادامه داد: در استان خوزستان حدود ۳هزار کیلومتر جاده نیاز داریم که این راه‌ها پس از احداث باید با یکدیگر شبکه شوند تا تردد با امنیت بیشتر و مدت زمان کمتری انجام شود. جاده‌های خوزستان نابود هستند و نمی‌توان بر روی آن‌ها تردد کرد اما باید برای حل این مشکلات نیز تلاش کرد.

این روزها که به ایام پیاده روی اربعین نزدیک می شویم انتظار می رفت حداقل توجه بیشتری به جاده های خوزستان شود، جاده هایی که اکنون میزبان میلیون ها زائر از سراسر کشور هستند. صعب العبور بودن مناطق را بهانه ای برای کارنکردن و تخصیص ندادن اعتبار نکنند. و اگر به دنبال این بهانه ها هستند بدانند بسیاری از مسیرهای استانی که کوهستانی نیستند هم دارای شرایط نامناسبی هستند از جمله مسیرهای رامهرمز-بهبهان و مسیر خروجی بهبهان به استان بوشهر و بسیاری جاده های دسترسی محلی در استان از این قاعده مستثنی نیستند. نمایندگان استان باید توجه کنند که مردم خوزستان به دلیل سهل انگاری آنها و پیگیری نکردن این موضوع توسط آنها هر روز داغ دار یکی از عزیزانشان هستند.

 

منبع: سايت خبری راه دانا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.