| کد خبر: 146150 |

فرودگاه گرفتار اهواز

شلیک هوایی روستاییان اطراف فرودگاه بین المللی خوزستان، ایمنی پروازها و اقتصاد منطقه را به خطر انداخته است و مدیرکل فرودگاه های استان خوزستان در این باره می‌گوید: بارها با روستاییان برای حل این مشکل جلسه گذاشته ایم.

تین نیوز

شلیک هوایی روستاییان اطراف فرودگاه بین المللی خوزستان، ایمنی پروازها و اقتصاد منطقه را به خطر انداخته است و مدیرکل فرودگاه های استان خوزستان در این باره می‌گوید: بارها با روستاییان برای حل این مشکل جلسه گذاشته ایم.

به گزارش روزنامه شهروند، صدای شلیک‌های شبانه در نزدیکی فرودگاه اهواز گاه و بیگاه مسافران را شوکه می‌کند. شلیک‌ها آن‌قدر نزدیک است که پوکه‌های فشنگ صبح‌ها روی باند فرودگاه پیدا می‌شود و این مسأله نه‌تنها مسافران اهواز را می‌ترساند بلکه خطر اصابت گلوله به بدنه هواپیماها وجود دارد. ماجرا اما یک قصه باورنکردنی دارد. فرودگاه ٥٠ ساله اهواز به محاصره روستاهای اطراف درآمده است و حالا کم‌عرض‌ترین فرودگاه ایران آن‌قدر درگیر حریم تنگ و محدود اطرافش شده که پارکینگ آن را در محوطه بیرونی فرودگاه ساخته‌اند. ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و آداب و رسوم روستاییان همسایه فرودگاه بین‌المللی اهواز دردسرساز شده است. کافی است جشن و عزایی برپا شود تا روستاییان شروع به شلیک تیرهای هوایی کنند. مسئولان فرودگاه اهواز می‌گویند بارها تلاش کردیم برای مردم منطقه توضیح دهیم که این تیراندازی‌ها تا چه اندازه می‌تواند تأثیر مخربی روی وجهه جهانی فرودگاه اهواز داشته باشد و گردشگری و اشتغال در استان خوزستان را تحت‌تأثیر قرار دهد اما گوش شنوایی وجود ندارد. دیروز خبرگزاری مهر نامه‌ای منتشر کرد که از شرکت فرودگاه‌های کشور به فرودگاه اهواز تذکر داده‌اند. پیدا شدن ١٦ پوکه فشنگ روی باند فرودگاه و شنیده شدن صدای شلیک از ضلع شمالی موضوع تذکر است. بازرسان شرکت فرودگاه‌ها نسبت به ادامه این وضع و زیر سوال رفتن ایمنی پروازهای این منطقه هشدار داده‌اند. اتفاقی که مغایر با قوانین بین‌المللی فرودگاه‌های مسافربری و تجاری است و به گفته کاپیتان شهبازی، کارشناس صنعت هوایی به «شهروند»، می‌تواند پای سازمان‌های جهانی هوانوردی را به این فرودگاه باز کند.

فرودگاه اهواز، قربانی رسومات محلی
فرودگاه بین‌المللی اهواز گرفتار رسومات محلی همسایگانش شده است. فرودگاهی که سالانه ٢,٥ تا ٣‌میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند و روزانه 85 پرواز از آن انجام می‌شود. این موضوع به معنی آن است که به صورت میانگین 3 تا 4 هواپیما در هر ساعت از شبانه‌روز در این فرودگاه نشست و برخاست می‌کند. با این‌حال، فرودگاه بین‌المللی خوزستان نفت‌خیز که یکی از بزرگترین قطب‌های اقتصادی کشور است، درگیر رسومات محلی شده است.

محمدرضا رضایی، مدیر کل فرودگاه‌های خوزستان درباره شنیده شدن صدای شلیک از فرودگاه بین‌المللی اهواز به «شهروند» توضیح می‌دهد: در این فرودگاه به علت مجاورت با روستای علی‌آباد گاهی صدای تیراندازی در مراسم جشن و عزاداری اهالی روستا شنیده می‌شود که باعث بروز مشکلاتی در این فرودگاه شده و این مسأله سال‌هاست از سوی مسئولان فرودگاهی به صورت کتبی به استانداری خوزستان اعلام شده و جلساتی برای هشدار به دارندگان سلاح در روستای گفته‌شده، برگزار شده است.

او تأکید می‌کند: در کل این مسأله و دیگر مشکلات توسعه‌ای فرودگاه فعلی اهواز باعث شده در کنار بهسازی فرودگاه فعلی با مساعدت استاندار خوزستان مجوز ساخت بزرگترین شهر فرودگاهی جنوب ‌غرب کشور را دریافت کنیم که مساحتی بالغ بر ٢٤٠٠ هکتار در آزادراه اهواز - ماهشهر دارد.

رضایی البته توضیح می‌دهد: خوشبختانه تاکنون درخصوص تیراندازی‌های هوایی صورت گرفته در مجاورت فرودگاه از سوی ناوگان و شرکت‌های هواپیمایی گزارشی اعلام نشده است و همکاران آتش‌نشانی و هدایت زمینی فرودگاه اهواز در بازدید‌های روزانه از باند و کلیه سطوح پروازی در صورت مشاهده هرگونه شیِ (مرمی) فشنگ‌های شلیک‌شده آنها را از سطح باند جمع‌آوری می‌کنند.

جابه‌جایی فرودگاه به این راحتی نیست
این موضوع درحالی رخ می‌دهد که جابه‌جایی فرودگاه اهواز به این سادگی‌ها ممکن نیست. ایلخانی، مدیرعامل سابق شرکت فرودگاه‌های کشور به «شهروند» می‌گوید: از‌ سال ٨٨ بحث جابه‌جایی فرودگاه اهواز مطرح شد و در جنوب ‌غرب این شهر زمینی به مساحت ٢٤٠٠ هکتار در اختیار آن قرار گرفت اما احداث فرودگاه جدید در این زمین با مشکل مواجه شده است.

او ادامه می‌دهد: قرار بود وزارت نفت سرمایه لازم برای احداث این فرودگاه را تأمین کند که گویا منصرف شد و حالا اهواز برای تأمین فاینانس و سرمایه‌گذار فرودگاه جدید دچار مشکل شده است.

ایلخانی هزینه جابه‌جایی فرودگاه را بسیار سنگین می‌داند و می‌گوید به استثنای زمین در حدود ٤ تا ٥‌سال پیش هزینه احداث فرودگاه جدید چیزی حدود ٥٠٠‌میلیارد تومان تخمین زده شد که الان این هزینه چند برابر شده است.

خطر برای اقتصاد اهواز
شهبازی، کارشناس صنعت هوایی هم درباره این اتفاق به «شهروند» می‌گوید: مطابق با قوانین بین‌المللی، شنیدن صدای شلیک از فرودگاه‌های نظامی و البته با هماهنگی قبلی ایرادی ندارد اما درباره فرودگاه‌های مسافربری و تجاری این مسأله غیرقابل پذیرش و مغایر با استانداردهاست و می‌تواند تأثیر قابل توجهی روی اقتصاد منطقه بگذارد.

او توضیح می‌دهد: مردم استان باید بدانند که از دست رفتن وجهه بین‌المللی یک فرودگاه چه تأثیر بزرگی روی اقتصاد منطقه، چه به لحاظ حمل و نقل، چه جذب گردشگر و چه فعالیت‌های تجاری و اقتصادی می‌گذارد و باعث از دست رفتن اشتغال در منطقه می‌شود.

او تأکید می‌کند: پیش از این فرودگاه تهران هم با معضل مشابهی مواجه بود و مردم منطقه اقدام به کبوترپرانی می‌کردند و این خطر وجود داشت که کبوتر وارد موتور هواپیما و سقوط آن شود اما خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده بساط کبوتربازان جمع شد.

حالا این‌بار مشکل فرودگاه اهواز رسانه‌ای شده است و سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان نماینده ایکائو در ایران باید وارد عمل شود و با رفع مشکل فرودگاه اهواز خطر زیر سوال رفتن ایمنی پروازهای این منطقه را رفع کند و قبل از آن‌که کار به نهادهای بین‌المللی برسد، اهوازی‌ها خودشان باعث نجات فرودگاهشان شوند.

منبع: روزنامه شهروند

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.