| کد خبر: 140060 |

پیشرفت ۸۶ درصدی طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار

رونمایی از فاز نخست «سامانه جامع مناطق ویژه بندری» در مجتمع بندری امام‌خمینی (ره)، تاکیدات استاندار خوزستان بر رفع مشکلات شهر بندری اروندکنار، نجات ۱۲۴دریانورد ایرانی و خارجی طی یکسال از خطر مرگ، ادامه مذاکرات ایران و عراق برای خارج‌سازی مغروقه‌ها و هم‌چنین پیشرفت ۸۶ درصدی طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار اهم اخبار حوزه دریایی در هفته‌ای که گذشت است.

تین نیوز

رونمایی از فاز نخست «سامانه جامع مناطق ویژه بندری» در مجتمع بندری امام‌خمینی (ره)، تاکیدات استاندار خوزستان بر رفع مشکلات شهر بندری اروندکنار، نجات ۱۲۴دریانورد ایرانی و خارجی طی یکسال از خطر مرگ، ادامه مذاکرات ایران و عراق برای خارج‌سازی مغروقه‌ها و هم‌چنین پیشرفت ۸۶ درصدی طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار اهم اخبار حوزه دریایی در هفته‌ای که گذشت است.

 غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان گفت: مهاجرت مردم نواحی ساحلی با بیکاری و وضع بد اقتصادی آنها مرتبط است.

وی بازگشت مردم به شهرهای ساحلی و جلوگیری از مهاجرت مردم از شهرهای ساحلی را ایده مناسب وزیر راه و شهرسازی خواند و گفت: ایده درست و کارآمد است اما باید مقدمات کار آماده و زیرساخت‌های زندگی در مناطق ساحلی فراهم شود و مردم در شهرهای ساحلی امنیت اقتصادی داشته و از وضعیت مناسبی برخوردار باشند.

شریعتی ادامه داد: لازم است جاده‌ها مطابق ظرفیت توسعه پیدا کرده باشد، آب شرب در این مناطق موجود باشد و مدارس در حد استاندار باشند. در این صورت شاهد بازگشت مردم به این مناطق خواهیم بود. تازمانی که زمینه اشتغال جوانان و تولید و خلق ثروت فراهم نشود ایده تقویت شهرنشینی در کنار سواحل اجرا شدنی نیست.

در زیر مروری داریم بر مهم‌ترین اخبار حوزه دریایی در هفته ای که گذشت..

نجات ۱۲۴دریانورد ایرانی وخارجی طی یکسال از خطر مرگ/ افزودن ۲ فروند شناور جدید ناجی به ناوگان نجات دریایی کشور

داره کل حفاظت و جست و جو و نجات دریایی با بهره گیری از شناورهای پیشرفته جست و جو و نجات (۱۹ فروند شناور ناجی) هر سال تعداد زیادی از دریانوردان ایرانی و خارجی را از خطر غرق شدن نجات می دهند و اکنون ۲ فروند شناور جدید ناجی در دست ساخت و اضافه شدن به ناوگان جست و جو و نجات دریایی کشور است.

بر اساس این گزارش، کنوانسیون بین المللی جستجو و نجات دریایی (Search and Rescue) به سال ۱۹۷۹ در سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) به تصویب رسید و مفاد آن در سال ۱۹۸۵لازم الاجرا شد.

اهداف مهم این کنوانسیون ایجاد یک سیستم هماهنگ بین المللی در زمینه جستجو و شیوه های نجات اشخاص بر اثر وقوع سوانح در دریا است.

این کنوانسیون سازماندهی مراکز هماهنگی نجات دریایی و مراحل هماهنگی در ساحل و همچنین روش های همکاری چند کشور همسایه را برای انجام عملیات جستجو و نجات در یک منطقه مشترک پیش بینی کرده است.

 دولت جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۳ به کنوانسیون بین المللی جستجو و نجات دریایی ملحق و ملزم به ارائه خدمات جستجو و نجات دریایی برای تمام افراد در آبهای آزاد است.

علیرضا خجسته مدیر کل نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی روز گذشته از نجات ۱۲ نفر از سرنشینان شناور نظامی اماراتی با هماهنگی مرکز جستجو و نجات بندرعباس خبر داد و گفت: این شناور به علت برخورد با شی مغروقه در ۴۰ مایلی شرق جزیره ابوموسی (۱۵ مایلی مینا سقر) در آب‌های امارات متحده عربی غرق شده  بود.

ادامه مذاکرات ایران و عراق برای خارج‌سازی مغروقه‌ها/ تلاش برای آماد‌سازی مقدمات لایروبی اروند رود

عادل دریس با تأکید بر ضرورت لایروبی اروند اظهار داشت: برای اینکه بندرخرمشهر به رونق گذشته خود بازگردد و شناورهایی با آبخور ۸ تا ۹ متر به این بندر تردد کنند باید لایروبی اروند صورت بگیرد، در این خصوص ابتدا باید شناورسازی مغروقه ها انجام شود تا مقدمات لازم برای انجام عملیات لایروبی اروند فراهم شود.

وی با تأکید بر اینکه لایروبی اروند به توافقنامه‌های ایران و عراق بستگی دارد، افزود: در حال حاضر ما همچنان به خارج سازی مغروقه ها ادامه می دهیم، این در حالی است که انجام عملیات شناورسازی مغروقه های مشترک و لایروبی اروند مستلزم راه اندازی دفتر مشترک بین ایران و عراق است.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر ادامه داد: در حال حاضر وزارت امورخارجه و سازمان بنادر و دریانوردی در حال مذاکره و پیگیری این مسئله هستند و پس از انجام توافقات میان کشور ما و عراق لایروبی اروند رود به شکل جدی آغاز خواهد شد.

دریس با بیان اینکه سال گذشته و همزمان با اوج توجه سازمان به موضوع شناورسازی مغروقه‌های اروند، قرارداد شناورسازی ۳۹ فروند مغروقه نهایی شد و با انتخاب پیمانکار داخلی عملیات شناورسازی آغاز شد اضافه کرد: هم اکنون از این ۳۹ فروند ۱۸ فروند مغروقه شناورسازی شده است و عملیات خارج‌سازی ۲۱ فروند مغروقه دیگر در دست اجرا است.

وی درباره وضعیت احداث موزه دریایی در بندرخرمشهر گفت: در مذاکرات صورت گرفته میان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان بنادر و دریانوردی در سال گذشته مقرر شد موزه دریایی با همکاری این دو ارگان در بندرخرمشهر راه اندازی شود، بر همین اساس ساختمان قدیمی بندرخرمشهر به عنوان مکان راه اندازی این موزه در نظر گرفته شد.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه در حال حاضر در حال حاضر سازمان میراث فرهنگی در حال پیگیری ثبت ملی ساختمان مرکزی قدیمی بندرخرمشهر است افزود: قرار است این ساختمان توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت شود.

دریس با بیان اینکه  سازمان میراث فرهنگی عهده دار امر جمع آوری آثار و تجهیز موزه دریایی است اظهار داشت:در حال حاضر روند احداث موزه دریایی در مرحله کار مطالعاتی است و امیدواریم در آینده نزدیک در خصوص احداث آن تصمیم گیری شود.

تمایل به سرمایه گذاری نفتی در بندرخرمشهر کم است

وی در خصوص طرح ساماندهی پایانه های نفتی بنادر اظهار کرد:بندر خرمشهر همانند سایر بنادر در طرح ساماندهی پایانه های نفتی قرار دارد و در کمیته ترانزیت مواد نفتی نیز عضویت دارد.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: در این راستا بخشهای E۱,E۲,E۳ (به مساحت کل ۴۶۱۰۰ متر مربع) از اراضی سرمایه گذاری بندرخرمشهر به زون نفتی تبدیل شده و با هماهنگی واحد بازاریابی سازمان نسبت به اجرای طرح ایجاد شناسنامه طرح اراضی مذکور اقدامات لازم انجام شده است.

دریس با اشاره به برنامه ریزی انجام شده در طرح جامع بنادر بازرگانی ایران افزود:با توجه به اینکه بندر امام خمینی (ره) به عنوان بهترین پتانسیل برای ترانزیت مواد نفتی در فاصله ۱۰۰ کیلومتری بندرخرمشهرقرار دارد سرمایه گذاران بیشتر راغب به بندرامام خمینی(ره) هستند تا بندرخرمشهر.

به گفته وی تنها گزینه بندرخرمشهر کشورهای واقع در غرب ایران و به ویژه عراقاست که با توجه به مرز خشکی بین دو کشور، حمل و نقل دریایی مواد نفتی به نظر مقرون به صرفه نیست

۴۸ درصد حریم نوار ساحلی مازندران آزادسازی شده است

ربیع فلاح جلودار روز دوشنبه در نخستین جلسه کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان در سال جاری٬ آغاز طرح مدیریت یکپارچه سواحل را با رعایت حقوق دستگاه‌های مسئول و همراهی و پیگیری جدی هریک از آن‌ها٬ گامی ارزشمند برشمرد و گفت: در تلاش برای تدوین سند بالادستی آمایش گردشگری برای استان هستیم که پس از تصویب در شورای برنامه ریزی استان برای دستگاه‌های اجرایی لازم الاجرا خواهد بود.

‌ استاندار با اشاره به این که مازندران با ۴۸۰ کیلومتر ساحل٬ ۱۵ شهر ساحلی و حضور ده‌ها میلیون نفر گردشگر در استان٬ ظرفیت ویژه ای برای اجرای طرح‌های گردشگری دریایی دارد٬ افزود: مطالعات شناسایی و جانمایی مکان‌ها و مسیرهای مناسب گردشگری دریایی در سواحل استان تهیه شود.

‌  وی با بیان این که اجرای طرح‌های گردشگری ساحلی برجسته در استان از ضروریات است٬ اظهار داشت: باید از ظرفیت دریا در راستای تقویت اقتصاد مازندران بهره گیری بهینه صورت گیرد.

‌ ربیع فلاح در ادامه بر آزاد سازی سواحل بعنوان یک مأموریت مهم استان در این راستا تاکید کرد و عنوان داشت: تاکنون ۴۸ درصد از حریم سواحل آزاد شده و در جهت مدیریت یکپارچه سواحل٬ مشاوری در حال شناسایی استعدادهای مناطق مختلف است.

‌ مقام عالی دولت در استان٬ با اشاره به تاکید قانون برنامه پنجم توسعه کشور بر آزاد سازی سواحل٬ گفت: تحقق این مهم نیازمند عزم ملی است و در تلاشیم با اخذ دستور رییس جمهور محترم٬ دستگاه‌های دولتی را نیز در رعایت قانون ملزم نماییم.

‌ استاندار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نصب پرچم‌های آبی و زرد در سواحل٬ خاطر نشان ساخت: باید دلایل آلودگی برخی نقاط ساحلی شناسایی و برنامه ای برای کاهش نقاط آلوده تدوین شود.

‌ رضوانی مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران نیز در این جلسه با اشاره به انجام مطالعات طرح جامع مدیریت یکپارچه سواحل در شهرهای ساحلی استان از پایش پارامترهای توسعه گردشگری دریایی با اولویت حفظ محیط زیست خبر داد.

‌ ابراهیمی مدیرکل محیط زیست مازندران نیز گفت : از ۵۵ شناگاه استان ۱۲ مورد آلوده است که با سنجش بار میکروبی قرار شد پرچم زرد و آبی در این مناطق نصب شود.

شهر بندری اروندکنار نیازمند توجه و اقدامات جدی است/ باید زیرساخت‌های زندگی در مناطق ساحلی محروم فراهم شود

غلامرضا شریعتی استاندارخوزستان به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: مهاجرت مردم نواحی ساحلی با بیکاری و وضع بد اقتصادی آنها مرتبط است.

وی بازگشت مردم به شهرهای ساحلی و جلوگیری از مهاجرت مردم از شهرهای ساحلی را ایده مناسب وزیر راه و شهرسازی خواند و گفت: ایده درست و کارآمد است اما باید مقدمات کار آماده و زیرساخت‌های زندگی در مناطق ساحلی فراهم شود و مردم در شهرهای ساحلی امنیت اقتصادی داشته و از وضعیت مناسبی برخوردار باشند.

شریعتی ادامه داد: لازم است جاده‌ها مطابق ظرفیت توسعه پیدا کرده باشد، آب شرب در این مناطق موجود باشد و مدارس در حد استاندار باشند. در این صورت شاهد بازگشت مردم به این مناطق خواهیم بود. تازمانی که زمینه اشتغال جوانان و تولید و خلق ثروت فراهم نشود ایده تقویت شهرنشینی در کنار سواحل اجرا شدنی نیست.

استاندار خوزستان ادامه داد: اینکه همه این امکانات در پایتخت و مراکز استان‌ها متمرکز شود و بعد شعار داده شود که باید شهرهای ساحلی رونق یابد شدنی نیست؛ هم اکنون تمرکز امکانات در پایتخت‌ها باعث شده است رونق از شهرهای ساحلی برود این درحالی است که باید با افزایش اختیارات مقامات محلی و  سهل‌شدن تصمیم گیری‌ها راه را برای حل این مهم هموار کرد.

به گفته ی استاندار خوزستان توسعه دریامحور و متوازن کردن تراکم جمعیتی در کشور با سیاست‌های درازمدت و نه دستوری انجام می‌پذیرد.

وی گفت: در تصمیمات و وضع مقرراتی که برای شهرهای ساحلی گذاشته می‌شود باید امکان دخالت مسئولان منطقه ای کم و بر خلق ثروت تمرکز شود در این صورت ورود به این مناطق هم بیشتر می شود.

شریعتی با بیان اینکه منطقه اروند کنار ظرفیت بازگشت مردم و رونق‌گرفتن دوباره ی یک شهر ساحلی را دارد توضیح داد: این بندر هم در زمینه کشاورزی، هم بندری، هم تجارت با کشورهای همسایه صاحب ظرفیت و توان رقابت است و در زمینه ماهیگیری و شیلات هم می‌تواند تاثیر گذار باشد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه اقتصاد منطقه اروندکنار به صید و صیادی و تجارت وابسته است، افزود: باید بتوان با رفع مشکلات مردم، از مهاجرت آنان جلوگیری کرد.

شریعتی بر لزوم اصلاح برخی موارد در جهت رونق بخشی به امر تجارت در بندر اروندکنار تاکید کرد و گفت:بازارچه مرزی اروندکنار هنوز رونق نیافته است و برای رونق اقتصادی در منطقه لازم است که این بازارچه فعال شود.

وی در پاسخ به این سوال که ساخت بندر عراقی فاو چه تاثیری در رونق اروند کنار می‌گذارد و زندگی مردم این منطقه گذاشته است؟ گفت:تکمیل این بندر هم اثر مثبت دارد هم منفی و در نهایت می‌تواند به تجارت دو کشور کمک کند به شرطی که ما هم اروند کنار را آماده و با به تکمیل زیر ساخت‌های لازم اقدام به به روز کردن این بندر نماییم.

شهر بندری اروندکنار در ۴۵ کیلومتری جنوب آبادان و روبه روی شهر فاو عراق قرار دارد.

رونمایی از فاز نخست «سامانه جامع مناطق ویژه بندری» در مجتمع بندری امام خمینی (ره)

جلیل اسلامی معاون امور بندری و مناطق ویژه در جمع خبرنگاران گفت: در اجرای برنامه توسعه اقتصادی و به منظور توسعه خدمات دولت الکترونیک و ‌افزایش بهره وری در حوزه بندری و دریایی فاز نخست سامانه جامع مناطق ویژه بندری در مجتمع بندری امام خمینی (ره) مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی در جهت تسریع و تسهیل خدمات در صدور مجوزهای فعالیت مناطق بندری و پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز در گام نخست از بخش اول سامانه جامع مناطق ویژه بندری خود رونمایی کرد، که «صدور مجوز فعالیت» برای متقاضیان به صورت کاملا غیر حضوری صورت می گیرد.

معاون امور بندری و مناطق ویژه در ادامه گفت: صدور مجوز فعالیت در مناطق ویژه بندری پیش تر به صورت حضوری بود اما با راه اندازی این بخش از سامانه جامع مناطق ویژه بندری متقاضی می تواند با ثبت نام و دریافت کد کاربری از هر نقطه جغرافیایی درخواست خود را برای صدور مجوز فعالیت در بنادر ارسال و پیگیری نماید.

اسلامی در خاتمه اظهار داشت: هفته گذشته این سامانه به همت اداره کل مناطق ویژه بندری و سرمایه گذاری سازمان بنادر و دریانوردی در مجتمع بندری و منطقه ویژه اقتصادی امام خمینی (ره)   با موفقیت راه اندازی شد و از این پس متقاضیان فعالیت در این بندر می توانند با ارائه درخواست و انجام پرداخت های الکترونیکی و همچنین ردیابی مراحل صدور مجوز خود مطلع و آن را دریافت نمایند. با برنامه ریزی های صورت گرفته ظرف مدت یک ماه، این سامانه در کلیه مناطق ویژه بندری همچون بنادر شهیدرجایی، بوشهر، نوشهر، امیرآباد و آستارا راه اندازی خواهد شد.

پیشرفت ۸۶ درصدی طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار/ قرارداد بندر چابهار یکی از هوشمندانه‌ترین مدل قراردادها در فضای تجارت منطقه‌ای است

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار محرک توسعه محور شرق کشور است از پیشرفت ۸۶ درصدی طرح خبر داد.

وی گفت: در مجموع طرح توسعه بندر شهید بهشتی ۸۶ درصد پیشرفت داشته اما در بخش اسکله‌ها و محوطه های کانتینری بیش از ۹۲ درصد پیشرفت حاصل شده است.

وی با اشاره به ظرفیت و پتانسیل‌های بندر چابهار اظهار داشت: کشور اگر بخواهد از محدودیت های خلیج فارس عبور کند ناگزیر به تسریع در توسعه بندر چابهار خواهد بود که در نهایت با مکمل شدن بندر صحار و گوادر نقش منطقه‌ای مطلوبی در تجارت دریایی کشور حاصل خواهد شد.

وی به مشکلات و راهکارهای واردات در بندر چابهار اشاره و تأکید کرد: کالاهای اساسی استان سیستان و بلوچستان و استانهای همجوار از پتانسیل تخلیه و بارگیری ۱/۵میلیون تن از این سهم را خواهد داشت.

آقایی به راهکارهایی همچون ۳۰ درصد تخفیف سود بازرگانی به کالاهای وارداتی اشاره کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان به قرارداد بندر چابهار اشاره کرد که یکی از هوشمندانه ترین مدل قراردادها در فضای تجارت منطقه ای است که به صورت ۱۰ ساله با پیش بینی های کالاهای ترانزیتی کشور هند به کشورهای CIS می تواند برای کشور و محور شرق جذابیت توسعه ای ایجاد نماید.

در ادامه حمیدرضا ناظمی فر مدیر کل ارزیابی طرح های بانک صنعت و معدن با ارائه گزارشی از اهداف این بانک گفت : بانک صنعت و معدن یک بانک توسعه ای است که با پرداخت تسهیلات به صنایع زیرساختی نقش موثری در توسعه متوازن ایفای نقش می نماید.

گفتنی است بانک صنعت و معدن به عنوان بانک عامل پروسه های اعتباری توافقنامه فاینانس اگزیم بانک جهت خرید تجهیزات معادل ۱۵۰ میلیون دلاری به بندر چابهار سفر داشتند

 

علیرضا خجسته

وبلاگ‌نویس
منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.