| کد خبر: 85134 |

U - BLOX تمرکز خود را بر بازار خودروهای مرتبط افزایش می‌دهد.

تین‌نیوز| يک معامله ساخت جديد ترديدی در مورد گسترش فعاليت‌­های شرکت  u-blox، توليدکننده تراشه‌­های موقعيت­‌ياب و ارتباطات بی‌سيم، به بازار خودروهای خودران و مرتبط باقی نمی‌گذارد.

اين شرکت که دفتر مرکزی آن در تلويل سوئيس است، در ماه اکتبر اعلام کرد که امتياز ساخت و عرضه آخرين واحد MK5 شرکت Cohda Wireless را دريافت کرده است. واحدV2X (ارتباطات خودرو با هر چيز) امکان برقراری ازتباط خودروها با زيرساخت و ديگر خودروها را فراهم می‌کند که اين امر ايمنی جاده‌ای و مصرف انرژی را بهبود می‌بخشد و تراکم ترافيک را کاهش می‌دهد. شرکت استراليايی Cohda Wireless و شرکت u-blox درباره مجوز انحصاری ساخت و عرضه آخرين واحد MK5 که مورد تقاضا برای آزمو‌‌‌ن‌­ها، پياده‌­سازي‌­های اوليه و توسعه زيرساخت‌های ارتباطی می‌باشد، به توافق رسيده‌اند.

واحد THEO P1 يک فرستنده-گيرنده خودرويی فشرده است که توسعه الکترونيکی سامانه‌­های ارتباطات V2X را تسهيل می‌کند. اين واحد بر پايه يک فناوری ارتباطات راديويی بی‌سيم برد کوتاه دوطرفه در باند 5.9 گيگاهرتز می‌­باشد و برای کار با خودروها تا سرعت 250 کيلومتر در ساعت و با برد 1000 متر طراحی شده است. تجهيزات درون خودروها (OBUها) و تجهيزات کنار مسير (RSUها) از اين واحد استفاده می‌­کنند.

هربرت بليزر، معاون مديرعامل و مدير ارشد بخش محصولات راديويی برد کوتاه شرکت u-blox می‌گويد: «همان‌طور که اين بازار با افزايش تعداد پياده­‌سازی­‌های جديد رشد می‌کند، ما می‌توانیم با ترکيبی از محصولاتی که داريم، بهترين راهکارهای V2X را برای پاسخ به نيازمندی­‌های مشتريان خود در بخش‌­های خودرو و زيرساخت ارائه دهيم.» او همچنين اشاره می‌کند که فناوری‌های V2X برای سامانه‌های متداول هميار راننده نيز سودمند خواهند بود.

يک ماه پيش u-blox يک خط جديد از واحدهای سلولی LTE با نرخ پائين داده برای استفاده در بازارهای خودرويی و صنعتی را راه­‌اندازی کرده ‌است. اين واحدها از LTE Cat.1 برای اينترنت اشياء (IoT) و کاربردهای ماشين به ماشين (M2M) پشتيبانی می‌کنند.

تملک­‌های هدف­گذاری شده
شرکت u-blox همچنين اخيراً در سال 2014 دفتر جديدی در يونان افتتاح نموده و 100 درصد سهام شرکت Antcor که دارنده مالکيت معنوی Wi-Fi صنعتی و در آتن مستقر می‌باشد را به قيمت 5.2 ميليون يورو خريداری کرده است. اين حرکت، سبد محصولات راديويی برد کوتاه شرکت را با هدف­‌گذاری بر روی سامانه‌های حمل­‌ونقل جاده‌ای بدون‌سرنشين توسعه داده است.

کوستاس ميمتيس مدير راهبرد محصول در مرکز محصولات راديويی برد کوتاه شرکت u-blox در آتن می‌گويد: «دفتر يونان تجربيات راديويی برد کوتاه مهمی برای u-blox دارد و با استفاده از دستاوردهای اخير ديگر، اين شرکت را به تحقق چشم‌اندازش برای قابليت آماده سازی همه فناوری‌های اصلی بی‌سيم مورد نياز رانندگی خودکار نزديک‌تر می‌کند.»

ساير تملک­‌های شرکت، فهرست بلندی را شامل می‌­شود. در سال 2009 شرکت u-blox شرکت‌­های Geotate (يک شرکت نرم‌افزاری ناوبری ماهواره‌ای) و Neonseven (يک شرکت هدف­‌گذاری شده برای بازار انبوه کاربردهای ارتباطات سلولی مشتمل بر بازار کاربردهای خودرويی) را خريداری نمود.  همچنين ublox شرکت Fusion Wireless (يک ارائه‌دهنده واحدهای بی‌سيم CDMA برای مشتريان و کاربردهای M2M) را در سال 2011  و شرکت Fastrax (يک شرکت تخصصی در گستره وسيع مکانيابی GNSS و واحدهای آنتن) را در سال 2012 به تملک خود درآورده است. به علاوه در سال 2014 ، u-blox، شرکت سوئيسی connectBlue AB (سازنده واحدهای راديويی برد کوتاه صنعتی با کاربردهايی در پايش خودرويی و سامانه‌­های رديابی اموال) را خريداري کرده است.

ميمتيس می‌افزايد: «از  GNSS، ارتباطات سلولی، Wi-Fi و بلوتوث تا فناوری نوظهور V2X، پيشنهادهای ما آن‌هايی هستند که به صورت بهينه و با کيفيت می‌توانند الزامات و نيازهای صنعت خودرو را پاسخ دهند.»



تراشه جديد در شهر
شرکت u-blox در سال گذشته جهت کمک به ناوبری خودروها حتی در مناطق شهری که ساختمان‌ها می‌توانند مانع دريافت سيگنال‌های ماهواره‌ای شوند، يک تراشه مبتنی بر فناوری ناوبری کور معرفی کرد. تراشه 3D ADR با استفاده از الگوريتم‌های هوشمند مبتنی بر تغييرات ارتفاع، فاصله و جهت برای محاسبه موقعيت، باعث بهبود ناوبری GPS/GNSS می‌شود.

برای مثال تراشه UBX-M8030-Kx-DR داده‌های ناوبری ماهواره‌ای را با اطلاعات جداگانه شتاب‌سنج، ژيروسکوپ و سرعت چرخ‌ ترکيب می‌کند تا بتواند موقعيت‌­يابی دقيق را صرفنظر از تغييرات در سرعت خودرو و  جابجايی طولی يا ارتفاعی آن ارائه دهد. واحد NEO-M8L ADR شامل حسگرهای حرکت، جهت و ارتفاع است و يک ژيروسکوپ و شتاب‌سنج را با u-blox M8  به عنوان سکوی اصلی u-blox برای GNSS يکپارچه می‌کند. اين واحد قادر است تا موقعيت‌های مکانی در محيط‌های باز را تعيين کند اما همچنين مکان­يابی در محيط­‌های بسته مانند مکان‌های پارکينگ را نيز انجام می­‌دهد.

ميمتيس می‌گويد: «دقت مکانيابی و ناوبری کور دو نوع نوآوری هستند که توانمندسازهايی برای رانندگی خودکار خواهند بود.»
u-blox می‌گويد که ADR (ناوبری کور خودرويی) راهی به سوی کاربردهای جديدی مانند بازسازی تصادفات (تعيين موقعيت يک تصادف) باز نموده است و رسيدگی به ادعاهای درخواست خسارت از شرکت‌های بيمه را تسهيل می‌­کند، حتی اگر تصادف در داخل يک تونل يا محوطه يک پارکينگ رخ داده باشد.

هر ماشينی که حرکت‌ می‌کند.
ميمتيس می‌گويد که کاربردهای فراوان ديگری برای اين نوع فناوری وجود دارند و می‌افزايد: «ما باور داريم که هر ماشينی که در اين سياره حرکت می‌کند و نيازمند نوعی هوشمندی است، آگاهی از موقعيت مکانی و ارتباط با محيط اطرافش يا ابر (Cloud) را لازم خواهد داشت. بنابراين ما قطعا فرصت‌هايی را در حوزه­‌هايی مانند حمل‌­ونقل ريلی يا هوايی در نظر می‌گيريم و از قبل به مشتريان در اين بخش‌­ها توجه داريم.»

او اضافه می‌کند که اما به طور خاص سامانه‌­های حمل‌ونقل جاده‌ای خودکار يک بازار مهم برای u-blox باقی خواهد ماند و می‌گويد: «ما پيش‌بينی می‌کنيم که تاثيرات مثبت خودروهای خودکار تا 5 سال آينده اثبات می‌شود و طرح‌های قانونی، استقرار خودروهای خودکار را در سال‌های آينده ممکن خواهد ساخت.»
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.