| کد خبر: 81582 |

روز اقبال خودرویی‌ها

تین نیوز | سه‌شنبه هم‌زمان با برگزاری سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو در ایران، سهام شرکت‌های این گروه نیز مورداقبال قرار گرفت و اکثرا در دامنه مثبت و بعضا با صف خرید به کار خود پایان دادند. در روزی که حدود ٤٢درصد نمادهای بورسی با افزایش قیمت مواجه شدند، علاوه بر گروه خودرو، بانکی‌ها نیز نسبتا مثبت بودند و شاخص نیز با افزایش ١ ٩ واحدی به عدد ٧٧هزارو ٦٤٨ واحد رسید.


نماد فارس با حمایت ناقابل یک‌میلیون سهمی حقوقی خود توانست به‌تنهایی ١٧٧ واحد تأثیر مثبت بر شاخص داشته باشد تا شاخص کل نیز همانند شاخص کل هم‌وزن روز سبزی را سپری کند و در کنار آن نمادها شبندر، خودرو و بانک ملت به عنوان نماینده گروه خود بیشترین اثر مثبت را بر جای گذاشتند. در مقابل اما نماد اخابر، فولاد و مپنا مانع رشد بیشتر شاخص کل شدند. ارزش معاملات این روز نیز بالغ بر سه‌هزارو ٣ ٢ میلیارد ریال بود.

در گروه خودرو  مدتی است که شاهد اخبار و اتفاقات متعدد هستیم؛ از جابه‌جایی سهام درون‌گروهی و افزایش قیمت‌های بیش از دوبرابری تا توافق برای سرمایه‌گذاری خارجی و حمایت‌های وزیر صنعت و در روز گذشته نیز صحبت‌های مدیران دو گروه خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو و برآورد حدود هفت میلیارد دلاری ارزش دارایی هر یک از این دو غول خودروسازی کشور.

با توجه به تصمیم گروه سایپا برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها که برای تصمیم‌گیری در مورد آن در تاریخ ٢٢ اسفند به مجمع خواهد رفت، نباید این نکته را از نظر دور داشت که این روش، راهکار و وسیله‌ای است برای شفافیت و بهترشدن صورت‌های مالی شرکت‌ها و نه محلی برای تجدید ساختار  یا خروج از ماده ١٤١ و دیگر اهداف مدنظر مدیران شرکت.

متأسفانه در تجدید ارزیابی دارایی به صورتی که در کشور اقدام می‌شود، نه تأمین مالی رخ می‌دهد و نه در کارایی و سودآوری تأثیری ایجاد می‌کند و اتفاق خاصی در ماهیت شرکت‌ها رخ نمی‌دهد و تنها ثبت حسابداری است که چند هزار میلیارد تومان به دو طرف ترازنامه اضافه می‌کند. به نظر می‌رسد این صنعت به تجدید ساختار تولید و بهره‌وری نیاز دارد تا اصلاح عددی ترازنامه‌ها.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.