چینیها به فکر دور زدن بازار خودرو ایران
تین نیوز | كافی است اینروزها صفحات روزنامهها و مجلات را ورق بزنید و تبلیغات خودرو چینی را ببینید. خوروهایی كه بهرغم تسهیلات بسیار زیاد و راحت، بازهم فروش نمیرود و انبار خودروهای چینی هر روز فشردهتر از دیروز میشود. عدم خوشنام بودن كالاهای چینی در ایران یكی از دلایل ناموفق بودن چینیها در بازار خودرو ایران است و بهنظر میرسد این روند ادامهدار خواهد بود
شاید اگر از مردم بپرسی كمتر كسی باشد كه جنس چینی را با جنس بنجل یكی نداند.دلیل آن هم سرازیر شدن محصولات بیكیفیت چینی به بازارهای ایران است. محصولاتی كه هنوز استفاده نشده باید دور ریخته شود. مترادف بودن جنس بنجل و جنس چینی باعث شده تا در بازار خودرو، چینیها نتوانندحتی با وجود تسهیلات فراوان و شرایط بسیار آسانی كه برای مشتریان در نظر گرفتهاند، خودروهای خود را در ایران بفروشند. حتی تحریم هم باعث نشد چینیها سهمی چندان از بازار خودرو ایران را نصیب خود كنند. به همین دلیل اكنون راحتترین و ارزانترین و با تسهیلاتترین خودرو در بازار
ایرانخودروهای چینی است كه باز هم مشتری چندانی ندارند. شاید به همین دلیل است که چینیها به فكر روش دیگری برای نفوذ به بازار خودرو ایران افتادهاند. مشترك شدن با خودروسازی سایپاتازهترین تدابیر چینیها برای باز كردن جا پایی در بازار خودرو ایران است. در این راستا، توافقنامه تولید دو خودرو جدید سدان و شاسی بلند بین شركت سایپا و شركت بزرگ خودروسازی چانگان چین با حضور غلامرضا شافعی، رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در كارخانه چانگان واقع در جنوب پكن امضا و مبادله شد. جالب اینكه در مراسم امضای توافقنامه مذكور، رئیس هیات عامل ایدرو بر
توسعه همكاری در زمینه تحقیقات و طراحی بین دو شركت سایپا و چانگان خودرو برای تولید خودروهای جدید تاكید كرد.پیشنهاداتی كه شافعی به چینیها داده است:1 - شركت چانگان در طراحی خودروهای جدید سایپا به صورت مستقیم مشاركت كند. 2 - چانگان، سرمایهگذاری در زمینه تولید قطعات الكترونیكی و با فنآوری بالا بهطور مستقیم در ایران انجام دهد. 3 - پیشنهاد دیگر این است كه با خرید بخشی از سهام شركتهای سایپاكاشان، بنرو و پارس خودرو و تولید محصول در این شركتها وارد بازار ایران شود. به گفته شافعی، گزینه سوم حضور چانگان درایران، خرید بخشی از سهام سایپا خواهد بود كه اگر
شركت چینی علاقهمند به حضور در بازار ایران باشد، از طریق سایپا میتواند حضور موثرتری داشته باشد. همچنین سعید مدنی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در این مراسم با بیان اینكه برنامه دولت ایران، تبدیل كشور به قطب تولید خودرو در منطقه با تولید سه میلیون دستگاه در سال است، گفت: «سال گذشته 15 درصد از محصولات سایپا صادر شده است كه این رقم ظرف پنج سال آینده باید به 30 درصد افزایش یابد.هر یك از شركتهای خودروساز عضو گروه سایپا به جز سایپاكاشان دارای یك شریك تجاری خارجی خودروساز هستند كه هدف از همكاری با چانگان، تولید محصولات این شركت در كاشان كه دارای ظرفیت
سالانه 180 هزار دستگاهی است، خواهد بود.» در این مراسم مدیرعامل شركت چانگان با اشاره به سوابق این شركت در زمینه تولید خودرو در چین به عنوان بزرگترین خودروساز با برند چینی در حال حاضر، گفت: «هماكنون چانگان بیش از 10درصد بازار خودرو چین را در اختیار دارد و قصد داریم با تولید شش میلیون دستگاه خودرو در سال 2020 به رده اول خودروسازان چینی دست پیداكنیم.» وی افزود: چانگان و سایپا ایدهها و فلسفههای مشتركی در صنعت خودرو دارند و با توجه به زیرساختهای مناسب این شركت ایرانی در حوزه طراحی، تولید خودرو و خدمات پس از فروش، سایپا میتواند شریك مناسبی
برای چانگان باشد.
چانگان با سرمایهگذاری مشتركی كه با شركتهای بزرگ و معتبر خودروساز جهانی همچون فورد، مزدا، پژو سیتروئن و سوزوكی انجام داده است و با ایجاد مراكز طراحی و تحقیقاتی در ایتالیا، ژاپن و انگلستان، هماكنون 27 سایت تولیدی و 25 محصول خودرو تولید میكند و به حدی از دانش و تكنولوژی دست یافته كه قصد حضور در بازارهای جهانی را دارد و همكاری با سایپا در ایران را یكی از مسیرهای ورود به بازارهای جهانی میداند.
تبلیغات خودروهای چینی در رسانهها
اما با توجه به اینكه صنعت خودرو این روزها درگیر انتقادات فراوانی است؛ از كیفیت پایین و چینیسازی تا آلودگی هوا و مرگومیر جادهای، و با وجودی كه مردم هم رغبتی به خرید خودروهای چینی ندارند جای سوال است كه مسئولان دولتی همچنان درصدد مشاركت با چینیها هستند و تبلیغات این خودروها در رسانهها بیش از بیش شده است؟ كافی است اینروزها صفحات روزنامهها و مجلات را ورق بزنید و تبلیغات خودرو چینی را ببینید. خودروهایی كه روی دست شركت سازندهاش مانده است و بهرغم تسهیلات بسیار زیاد و راحت، بازهم انبار خودروهای چینی هر روز فشردهتر از دیروز
میشود و حتی خطوط تولید این خودروها با كمترین ظرفیت ممكن كار میكنند چرا كه اصولا خریداری برای این خودروها نیست. عدم خوش نام بودن كالاهای چینی در ایران یكی از دلایل ناموفق بودن چینیها در بازار خودرو ایران است. از چند سال قبل بسیاری از كالاهای موجود در بازار ایران كه اصالتا چینی هستند اما با نام و برند برخی شركتهای ایرانی به بازار عرضه شدهاند تا به نوعی مصرفكنندگان را دور زده و جنس چینی با نام ایرانی عرضه شود. به نظر میرسد چینیها قصد دارند این تجربه را این بار در بازار خودرو ایران تكرار كنند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.