| کد خبر: 76037 |

شرکت‌های کوآلکام و هوندا چگونه با استفاده از گوشی‌های هوشمند برای نجات جان انسان‌ها کار می‌کنند?

تین‌نیوز| در سفرهای جاده‌ای، از پيدا کردن نزديک‌ترين محل سوخت‌گيری تا حصول اطمينان نسبت به درستی مسير حرکت، دستگاه‌های موبايل کمک ­های شايانی به ما می‌کنند. اما ارتباط بين جاده‌ها و دستگاه‌های موبايل هميشه هماهنگ نيست. فقط اين نيست که حواس‌پرتی در حين رانندگی اين ارتباط را مشکل می‌کند، بلکه مشغول بودن عابرين پياده به استفاده از اين دستگاه‌ها نيز خطرآفرين بوده و خود عاملی برای وقوع تصادفات خودرو با عابر پياده می‌باشد: طبق آمار اداره ملی ايمنی ترافيک بزرگراه‌های آمريکا حدود 14 درصد از کل تلفات جاده­ای اين کشور را تلفات عابرين پياده تشکيل می‌­دهد.

نيازمندی ايمنی عابرين پياده باعث شده است تا شرکت فناوری‌های کوالکام از فناوری خود برای پيدا کردن يک راه‌حل استفاده کند. از طريق همکاری با شرکت تحقيق و توسعه هوندا در آمريکا، شرکت فناوری‌های کوالکام بر روی راه‌حل نوآورانه‌ای کار کرده است تا اين تعارض را با استفاده از ارتباطات برد کوتاه اختصاصي (DSRC) و فناوری ارتباطات خودرو با عابرپياده (V2P) به يک امکان سودمند برای جلوگيری از تصادفات خودروها با عابرين پياده تبديل کند. پروژه حاصل از همکاری اين دو شرکت که از گوشی هوشمند و فناوری خودرويی مبتنی بر DSRC استفاده می‌کند تا عابرين پياده و رانندگان خودروها از حضور يکديگر آگاه شوند، موفق شده است جايزه طراحی و نوآوری‌­های پژوهشی سال 2015 انجمن حمل­‌ونقل هوشمند آمريکا را دريافت نمايد.

از سينژو وو مهندس ارشد شرکت فناوری‌های کوالکام درباره اين پروژه، تجربه‌اش در آن و برداشت وی از توان‌بالقوه پروژه‌هايی مانند آن، هم در پرداختن به مسائل اجتماعی نگران‌­کننده چالش‌زا و هم اينکه چطور همکاری­‌ها می‌­تواند به کاربردی‌­سازی اين نوع ابدعات بيانجامد، سئوالاتی را پرسيده‌­ايم.

سوال: آيا می‌توانيد بطور خلاصه درباره نحوه کار اين فناوری و اينکه پردازنده‌های Snapdragon کوالکام چگونه از آن پشتيبانی می‌کنند توضيح دهيد؟
پاسخ: اين فناوری از ارتباطات برای تبادل اطلاعات موقعيت، سرعت و شتاب بين خودروها و عابرين پياده استفاده می‌کند. خودرو و عابر پياده هر دو می‌توانند از اين اطلاعات استفاده کنند تا احتمال برخورد را پيش‌بينی کنند. ما از راهکار اتصال يکپارچه در پردازنده‌های Snapdragon به منظور فراهم‌­سازی ارتباط مستقيم با خودروها استفاده می‌کنيم. همچنين قابليت آگاهی از وضعيت و تخمين احتمال برخورد مبتنی بر اطلاعات موقعيت/حرکت را در پردازنده Snapdragon بکار گرفته­‌ايم. به بيانی ساده‌تر، زمانی‌که فناوری‌­ها تشخيص می‌دهند راننده و عابر در يک وضعيت برخورد قرار دارند، هشدارهايی را متناظراً به دستگاه­‌های هر يک می‌فرستند تا آنها از محيط اطرافشان مطلع شده و از بروز يک تصادف جلوگيری شود.

سوال: در پس اين کنکاش چه تفکری وجود داشته است و چه چيزی شما را مطمئن کرده است که Snapdragon بطور منحصربه‌فردی برای اين کار مناسب ‌است؟

پاسخ: اولين موضوع، منافع اجتماعی کاهش تلفات عابرين پياده در تصادفات خودرويی می‌­باشد. دومين موضوع کمک به استقرار گسترده و هر چه سريعتر سامانه­‌های ارتباطی خودرو به عابر پياده با تأمين ارتباطات خودرو با عابر پياده است که ضريب نفوذ بالای کنونی گوشی‌های هوشمند آن را ممکن می‌­سازد. پردازنده‌­های Snapdragon منحصراً برای اين کار در نظر گرفته شده‌اند، چرا که پياده‌سازی اين انصال تنها موردی است که می‌تواند برای پشتيبانی از ارتباطات V2V در باند 5.9 گيگاهرتز بهبود يابد. همچنين پياده‌‌سازی الگوريتم حسگر مبتنی بر Snapdragon و قدرت پردازشی آن به طور ذاتی برای اين کار مناسب هستند.

سوال: پروژه بعدی شما که می­‌خواهيد در آن از فناوری V2V DSRC استفاده کنيد، چيست؟ آيا اين فناوری می‌تواند کاربردهای ديگری خارج از صنعت خودرو (مانند هوا‌نوردی، فضا، حمل‌ونقل و يا توليد) داشته باشد؟
پاسخ: احتمالا فناوری V2V می‌تواند برای ارتباطات بين ربات‌ها استفاده شود. ما قبلاً با گروه رباتيک خود در مورد چگونگی حرکت به اين سمت صحبت کرده‌ايم.

سوال: بر اساس درک شما از امکاناتی که توسط پردازنده‌­های Snapdragon پشتيبانی می‌شوند و تجربه شما با يک خودروساز در برخورد با يک موضوع مهم، فکر می‌کنيد چه مسائل برجسته اجتماعی يا کسب‌وکاری ديگری ممکن است با راهکار مبتنی برSnapdragon ، چه در صنعت خودرو و چه در خارج از آن پاسخ داده شوند؟
پاسخ: برای صنعت خودرو، بزرگترين فرصت، ADAS (سامانه پيشرفته هميار راننده) و رانندگی خودکار است و پردازنده‌­های Snapdragon به خوبی از پس کارهای مورد نياز اين سامانه‌­ها برمی‌آيند.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.