| کد خبر: 37566 |

بزودی سهمیه سوخت وانت بارهای غیرفعال معادل خودروهای شخصی شارژ می‌شود

تین نیوز |  بزودی سهمیه سوخت وانت بارهایی كه نقشی در جابجایی بار و كالا ندارند و غیرفعال محسوب می‌شوند معادل خودروهای شخصی شارژ خواهد شد.
 
به گزارش تین نیوز از ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت گفت: یكی از سیاستهای اصلی ستاد حمل و نقل و سوخت براساس تدابیر معاونت اجرایی رئیس جمهوری، اجرای تمامی مصوباتی است كه از سالها قبل در بخش حمل و نقل و سوخت اجرایی نشده است.
 
حسین هاشمی افزود: بر همین اساس از سال گذشته روند اجرایی شدن مصوبات دنبال شده كه گزارشهای آن بارها به رسانه‌ها ارائه شده است.
 
وی به ساماندهی كارتهای سوخت در كشور اشاره و تصریح كرد: نظام عرضه بنزین و گازوئیل در كشور از طریق كارتهای هوشمند انجام می‌شود، بنابراین به دلیل اهمیت این موضوع و اجرایی نشدن برخی از مصوبات این حوزه در سالهای گذشته كه باعث سو استفاده‌ها و رانتها شده بود، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با همكاری سازمانها و دستگاههای متولی در نظر دارد این تكالیف و مصوبات را اجرایی كند.
 
معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت عنوان كرد: بخش قابل توجهی از این مصوبات در حوزه كارت سوخت خودروهای حمل و نقل عمومی، كارت سوخت آژانسها، متورسیكلتها و خودروهای فرسوده انجام شد و 6 میلیون كارت سوخت ساماندهی، ابطال و اصلاح شده است.
 
وی ادامه داد: این امر باعث شد تا مصرف بنزین یارانه‌ای در كشور 7 میلیون و 300 هزار لیتر كاهش یابد.
 
هاشمی به دیگر فعالیتهای این ستاد اشاره كرد و افزود: جلساتی در كارگروه ساماندهی مصرف بنزین تشكیل شد كه سه و چهار جلسه آن به بحث وانت بارها اختصاص یافت، چراكه بخش وانت بار سهم قابل توجهی در مصرف بنزین دارد.
 
وی گفت: در كشور 2 میلیون و 200 هزار وانت بار وجود دارد كه سهم این خودرو در ناوگان حمل و نقل 16 درصد است، این در حالی است كه 30 درصد مصرف بنزین به بخش وانت بار مربوط می‌شود.
 
هاشمی تصریح كرد: بخشی از این وانت بارها فعالیت عمومی ندارند و تنها سهمیه سوخت دریافت می‌كنند، در حالی كه نقشی در جابجایی كالا ندارند و بخشی نیز جنبه خصوصی و مالكیت خصوصی داشته و افرادی نیز با این خودرو كارهای تجاری و صنفی خود را انجام می‌دهند.
 
معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت ادامه داد: صرفا افرادی كه از وانت بارها در بخش جابجایی بار در شهرها و راههای بین شهری استفاده می‌كنند، باید از یارانه سوخت استفاده كنند.
 
وی به دو مصوبه در این حوزه اشاره كرد و گفت: یك مصوبه مربوط به سال 90 بوده كه از سوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها نیز ابلاغ شده و به بحث اصلاح سهمیه وانت بارهای غیرفعال پرداخته، اما تاكنون اجرایی نشده است و مصوبه دیگر نیز به كاهش 5 میلیون لیتری بخش وانت بارها اشاره دارد.
 
هاشمی افزود: در حال حاضر 950 هزار كارت سوخت در سامانه هوشمند سوخت وجود دارد كه مربوط به وانت بارهای غیرفعال بوده و یك میلیون و 200 هزار كارت سوخت نیز به وانت بارهای فعال در این سامانه تعلق دارد.
 
معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت عنوان كرد: تعداد كل وانت بارهای موجود در كشور 2 میلیون و 200 هزار خودرو است كه تعداد 950 هزار از این وانت بارها از قبل در فراخوانهایی كه توسط وزارت كشور و اتحادیه صنفی و وزارت راه اعلام شده بود، شركت نكردند و در حال حاضر سهمیه سوخت متوسط از 120 تا 240 لیتر بنزین دریافت می‌كنند.
 
وی گفت: براساس مصوبه ستاد هدفمندی یارانه‌ها، بزودی سهمیه سوخت وانت بارهایی كه در سامانه هوشمند سوخت غیرفعال تلقی شده و در حال حاضر نیز سهمیه متوسط دریافت می‌كنند كاهش خواهد یافت و كارت سوخت این تعداد وانت بار(تعداد 950 هزار خودرو وانت) همانند خودروهای شخصی و ماهیانه 60 لیتر شارژ خواهد شد.
 
هاشمی افزود: براساس برنامه ریزیهای انجام شده توسط ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مصوبات مربوط به كاهش سهمیه سوخت وانت بارها تا پایان سال تعیین تكلیف و این پروژه قبل از پایان سال اجرایی خواهد شد.
 
معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت تصریح كرد: براساس گزارشهای دریافتی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، در حال حاضر یك میلیون و 200 هزار وانت بار در سامانه هوشمند سوخت فعال تلقی می‌شوند و سهمیه سوخت بالایی دریافت می‌كنند، اما بخشی از آنها در حمل بار و جابجایی كالا نقشی ندارند كه سمهیه سوخت آنها نیز بزودی معادل خودروهای شخصی شارژ خواهد شد.
 
وی عنوان كرد: اجرای مصوبه ستاد هدفمندی یارانه‌ها در مورد كاهش سهمیه سوخت وانت بارهای غیرفعال در ناوگان حمل و نقل كشور دو سال است كه به تاخیر افتاده و این موضوع بخش عمده‌ای از منابع كشور را هدر داده است.
 
هاشمی گفت: برای 950 هزار وانت باری كه هم اكنون غیر فعال بوده و سهمیه سوخت متوسط بین 60 تا 240 لیتر بنزین دریافت می‌كنند فراخوان دیگری انجام نخواهد شد و بزودی سهمیه سوخت این وانت بارها به 60 لیتر در ماه كاهش خواهد یافت و در فاز دوم نیز وانت بارهایی كه هم اكنون در سامانه هوشمند سوخت فعال تلقی می‌شوند، اما اگر تشخیص داده شود كه آنها نیز در بخش جابجایی بار و كالا نقشی ندارند، سهمیه سوختی معادل خودروهای شخصی دریافت خواهند كرد.
 معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت افزود: پیش بینی می‌شود از این محل حدود 4 میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی شود

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.