کاهش قیمت خودرو برای حسننیت
تین نیوز | پس از بحث و بررسیهای انجامشده درخصوص قیمتگذاری خودرو، نهایتا افزایش قیمت خودرو در دستور کار شورای رقابت قرار گرفت. اما با توجه به تمامی اختلافاتی که بین شورای رقابت و خودروسازان با برخی از نمایندگان و اعضای کمیسیون صنایع درخصوص قیمتگذاری خودرو وجود داشت، شاهد جوی منفی در جامعه نسبت به بازار خودرو هستیم که این امر سبب رکود در بازار خودرو شد. بهطوری که خیلی از مردم از خرید خودرو خودداری کردند به امید اینکه شاید قیمت خودروها کاهش پیدا کند. در این راستا «شیوا»، رئیس شورای رقابت از کاهش چندی درصدی قیمت خودروهای پرتولید توسط
خودروسازان خبرداد. البته خودروساز مجاز و مخیر است که سود حاصل از تولید خود را کاهش دهد و در ازای آن محصولش را با قیمت کمتری به فروش برساند. به همین منظور خودروسازان برای همراهی با مردم، تصمیم گرفتند با توجه به شرایط حاکم بر بازار خودرو، سود محصولات خود را کاهش داده و محصولاتشان را قیمت پایینتری به فروش برسانند تا حسننیت خود را نشان دهند. این درحالی که قیمت خودروها بالاتر از این مقدار اعلام شده است و این کاهش چند درصدی در واقع تخفیفی است که خودروسازان برای خریداران در نظر گرفتهاند. مثل اینکه کالایی که 100 تومان قیمتگذاری شده باشد اما در بازار 80
تومان فروخته شود. البته دخالت در قیمتگذاری امری منطقی نیست و من با آن مخالفم. چرا که این بازار است که باید قیمت را تعیین کند. در روزهای اخیر اوج مصاحبههای اعضای کمیسیون صنایع مبنی بر مخالفت با افزایش قیمت خودرو در جامعه راه افتاده است. بهطوری که بحث روز و دغدغهای خیلی از مردم، بحث قیمتگذاری و کاهش قیمت خودرو در بازار است اما کاهش قیمتی در کار نیست. زیرا اگر یک محاسبه ساده ریاضی درخصوص قیمتها صورت گیرد متوجه خواهیم شد که کاهش قیمت خودرو امکانپذیر نیست. فقط در یک صورت ممکن است که پای کاهش قیمت خودرو در میان باشد و باید دولت بودجه دهد که
مابهالتفاوت را پرداخت کند که از دیدگاه من چنین کاری با شرایطی که دولت دارد کاملا بعید است و هزینه بیشماری روی دست دولت میگذارد و به هیچ عنوان چنین کاری نیز منطقی نیست. لذا مردم منتظر کاهش قیمتها نباشند و اگر میخواهند خودرو بخرند. مردم ما بسیار هوشمند هستند و بالاخره وضعیت اقتصادی را میدانند. زمانی که همه چیز گران شده است نباید توقع کاهش قیمت داشت. هرچند از نمایندگان مردم و اعضای کمیسیون صنایع انتظار حمایت از صنعت خودرو میرود اما کمیسیون صنایع بیشتر به دنبال آن هستند که اجتماع را با خود همراه کنند. کاهش قیمت نیز ازجمله مورادی که مورد
توجه اذهان عمومی قرار گرفته، چراکه همه موافق کاهش قیمتها هستند. اما باید توجه داشت آیا کاهش قیمت با ضرر تولیدکننده، در آخر به نفع مردم است. البته ساده شده این موضوع اینگونه است که با ادامه ضرردهی خودروسازان آنها نیز همانند صنعت نساجی دچار ورشکستگی خواهند شد و خیل عظیمی از پرسنل این دو شرکت خودروساز و شرکتهای قطعهساز به سیل بیکاران جامعه افزوده خواهند شد. کاش کمیسیون صنایع زودتر برای حل مشکلات صنعتگران اقدامات مثبتی انجام میداد تا خودروسازان مجبور به افزایش قیمت نشوند.
* عضو هیاتمدیره انجمن قطعهسازان خودرو
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.