| کد خبر: 169963 |

◄ ترک ایران برای پژو گران تمام شد؛ ریزش فروش «شیر» فرانسوی

هنوز تب‌وتاب رفتن پژو از ایران کم نشده و هنوز هم هیچ مقام مسئولی رسما اعلام نکرده که «پژو دوباره ایران را ترک کرد» اما اخبار و آمار دست پیش به همه اتفاقات و معادلات این روزهای جهان گرفته‌اند و به‌خوبی نشان می‌دهند که معادلات اقتصادی بسیار سریع‌تر از تمام معادلات سیاسی به هر نوع برخورد واکنش نشان می‌دهد.

تین نیوز

هنوز تب‌وتاب رفتن پژو از ایران کم نشده و هنوز هم هیچ مقام مسئولی رسما اعلام  نکرده که «پژو دوباره ایران را ترک کرد» اما اخبار و آمار دست پیش به همه اتفاقات و معادلات این روزهای جهان گرفته‌اند و به‌خوبی نشان می‌دهند که معادلات اقتصادی بسیار سریع‌تر از تمام معادلات سیاسی به هر نوع برخورد واکنش نشان می‌دهد. شرکت پژوسیتروئن فرانسه رسما اعلام کرده که فروش محصولات این شرکت با تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در خاورمیانه طی نیمه نخست سال ۲۰۱۸، ۲۶ درصد کاهش داشته است.

گویا مسئولان فرانسوی پژوسیتروئن نیز باور نداشتند که ترک دوباره ایران می‌تواند به زیانشان تمام شود. آنها که سال۹۰ بازار ایران را به‌راحتی ترک کرده بودند، این بار با ترک مجدد، تنها در بازار خاورمیانه که اتفاقا از اهمیت زیادی برای آنها برخوردار است زیان ۲۶‌درصدی را متحمل شده‌اند و بعید نیست که با تشدید تحریم‌ها و اعلام رسمی ترک ایران این میزان زیان بیشتر نیز شود؛ روالی که به‌نظر می‌رسد زمان آن رسیده تا پاریس‌نشینان کمی بیشتر معادلات اقتصادیشان را در معادلات سیاسی‌شان دخیل کنند.

بیش‌تر بخوانید:

 شرکت پژوسیتروئن اعلام کرده است که «ایران در سال گذشته میلادی بیش از ۱۲‌درصد از کل فروش این شرکت را به خود اختصاص داده بود و خروج از بازار ایران به‌علت تحریم‌های جدید آمریکا، ۲۶‌درصد از فروش این خودروساز فرانسوی را در منطقه غرب آسیا کاهش داده است. این درحالی‌است که میزان فروش خودروهای شرکت پژوسیتروئن در سال گذشته میلادی در اروپا و جهان به ترتیب ۸.۴ و ۱.۹ درصد رشد داشته است.»

شرکت پژوسیتروئن طی سا‌ل‌های اخیر همواره به‌دنبال توسعه بازارهای خود در بیرون از اروپا بوده، اما خروج این شرکت از ایران به‌دلیل تحریم‌ها و قرارداد خرید شرکت اوپل موجب شده تا وابستگی پژوسیتروئن به بازار اروپا افزایش یابد.

جالب اینجاست که پژو به‌عنوان سومین خودروساز اروپا در فوریه ۲۰۱۸ با رشدی ۱۷‌درصدی بالاتر از فورد، مرسدس بنز و آئودی ایستاد. پژو توانست به لحاظ میزان فروش ماهانه در رتبه دوم قرار گیرد و در مجموع تبدیل به سومین خودروساز بزرگ اروپا تا اینجای سال ۲۰۱۸ شود.

 بازار اروپا پیوسته در حال بزرگ شدن است و خودروسازان اروپایی با وجود این رویه روزهای خوبی را می‌گذرانند. تا پایان ماه دوم میلادی صنعت خودروی اروپا مجموعا فروش خود را به بیش از ۲میلیون دستگاه رسانده درحالی‌که عملکرد ماه دوم میلادی مجموع خودروسازان در این بازار به بیش از ۱.۱۵ میلیون دستگاه رسیده است.

این یعنی میزان فروش خودرو در بازار اروپا در فوریه ۲۰۱۸ در مقایسه با فوریه ۲۰۱۳ بیش از ۴۰درصد رشد کرده است.

گزارش‌ها در مورد رشد فروش پژو در سال گذشته نشان می‌دهد که رشد این بازار در ماه فوریه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تنها ۴.۴‌درصد بوده و در عین حال یک سوم کل تقاضای این بازار مربوط به خودروهای اس‌یو‌وی و کراس‌اوور بوده است. این کلاس با رشدی معادل ۲۲.۷‌درصد به‌شدت در حال گسترش است، ضمن اینکه باقی کلاس‌ها از قبیل سدان، کانورتیبل، هاچ‌بک‌ها و کوپه با رشدی۱.۵درصدی، سهمی ۵۷ درصدی از کل تقاضای بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

 جالب است که ون‌ها و مینی‌ون با افت شدید تقاضا روبه‌رو شده و با کاهشی ۱۳‌درصدی، سهم‌شان به حدود ۸.۷‌درصد بازار رسیده است. اما در بین برندگان بازار خودروی اروپا در دو ماهه نخست سال یک نام به شکل ویژه به چشم می‌آید؛ فولکس واگن برندی است که بهترین وضعیت ممکن را نسبت به سال‌های اخیر در سال ۲۰۱۸ تجربه کرده است. این یعنی بیشترین سهم از بازار بازهم نصیب فولکس واگن شده است. رشد ۹.۴‌درصدی این برند در ماه فوریه موجب شده تا این شرکت بیش از ۱۲۵‌هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریانش دهد. مجموع فروش دو ماهه این شرکت از مرز ۲۷۰ هزار دستگاه گذشته است.

یک سایت خودرویی همچنین می‌نویسد: «رشد رنو اما ناچیز بوده و لوزی فرانسه در فوریه با نرخ ۰.۶درصدی حدود ۷۹ هزار دستگاه خودرو در سرتاسر اروپا تحویل مشتریان داده است. رشد کل فروش این شرکت البته بهتر است و رنو در دو ماهه ۲۰۱۸ توانسته با ثبت نرخ ۳.۷‌درصدی حدود ۱۵۳‌هزار دستگاه خودرو تحویل خریدارانش دهد تا به رتبه چهارم مجموع و رتبه سوم ماه فوریه دست پیدا کند.

اما رشد فروش شرکت پژو با نرخی ۱۶.۹ درصدی موجب شده تا شیر فرانسوی به یک قدمی فورد رسیده و با تحویل بیش از ۷۸ هزار دستگاه خودرو، رتبه سوم بازار را در مجموع دو ماه به خود اختصاص دهد. به این ترتیب پژو به لطف این عملکرد خوب با پشت سرگذاشتن رنو، توانست به سومین خودروساز بزرگ اروپا در مجموع سه‌ماهه نخست ۲۰۱۸ پس از فولکس و فورد تبدیل شود. فورد آمریکا هم با ثبت یک رکورد خوب ۹.۳ ضمن کسب رتبه چهارم در ماه فوریه، در مجموع رتبه دوم بازار اروپا را کسب کرده گرچه اختلاف فورد با پژو تنها هزار دستگاه بوده است؛ این یعنی فورد در مجموع دو ماه کمی بیش از ۱۶۲ هزار دستگاه خودرو در اروپا فروخته است.

هفته‌نامه‌حمل‌ونقل

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    سمند ایرانی هزار برابر بهتر از مدلهای قدیمی پژوست که در در ایران تولید میشوند. اگر روی تولیدات داخلی سرمایه گذاری میشد الان میتوانستیم یک برند مطرح در دنیا داشته باشیم ولی متاسفانه ایرانی جماعت هیچوقت خودباوری نداشته و ندارند....