| کد خبر: 168593 |

◄ شایعه ممنوعیت واردات خودرو محقق شد

روز گذشته وزارت صنعت لیست کالاهایی را که ثبت‌سفارش و واردات آن‌ها ممنوع است را اعلام کرد و طبق شایعاتی که در روزهای گذشته ایجادشده بود واردات خودرو هم ممنوع شد.

تین نیوز

روز گذشته وزارت صنعت لیست کالاهایی را که ثبت‌سفارش و واردات آن‌ها ممنوع است را اعلام کرد و طبق شایعاتی که در روزهای گذشته ایجادشده بود واردات خودرو هم ممنوع شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، این اخبار غیر‌رسمی در اولین شنبه از اولین ماه تابستان، با نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت به رئیس سازمان توسعه تجارت رنگ واقعیت گرفت. براساس این نامه فهرست گروه چهارم کالایی شامل ۱۳۳۹ ردیف تعرفه ۸ رقمی که ثبت‌سفارش آنها در جلسه چهارشنبه گذشته ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ممنوع شده، برای اجرا ابلاغ‌شده است.

در حالی گروه کالایی چهارمی در ستاد اقتصاد مقاومتی تشکیل و تصویب‌شده است که تا پیش‌ از این سه گروه کالایی با سه منشأ متفاوت برای تأمین ارز، در نظر گرفته‌شده بود و خودرو طبق این دسته‌بندی اولیه در گروه سوم قرار می‌گرفت. منشأ تأمین ارز این سه گروه به ترتیب، ارز حاصل از فروش نفت، ارز حاصل از فروش محصولات پتروشیمی، معدنی و آلیاژهای فلزی و ارز حاصل از صادرات که صادر‌کنندگان ملزم به ارائه ارز خود در سامانه نیما نیستند، بود.

به‌ این‌ترتیب قرار بود خودرو با ارز حاصل از صادراتی که ملزم به ارائه در سامانه نیما نیستند وارد شود؛ اما ستاد اقتصاد مقاومتی تصمیم گرفت، برخی کالاها همچون خودرو را به‌دلیل لوکس و غیرضروری بودن در گروه چهارم قرار دهد و به‌نوعی پرونده واردات خودرو را برای مدتی نامعلوم ببندد.

این در حالی است که تا پیش‌ از این دولت تلاش کرده بود با بستن موقت سایت ثبت‌سفارش و همچنین افزایش تعرفه‌ها تا حدودی حلقه واردات خودرو را تنگ‌تر کند. براین اساس، ورود خودروهایی که تا پیش‌ازاین با ردیف تعرفه‌ای ۸۷۰۳۶۰۱۰ تا ۸۷۰۳۶۰۳۰ و همچنین ردیف تعرفه‌ای ۸۷۰۳۷۰۱۰ تا ۸۷۰۳۷۰۳۰ امکان واردات داشتند، ممنوع اعلام‌شده است. در بخش پایانی این نامه آمده است که کلیه ثبت‌سفارش‌های صادره قبلی مربوط به این ردیف‌ها فاقد اعتبارند؛ مگر اینکه قبل از این تاریخ توسط شبکه بانکی تأمین ارز شده یا بدون انتقال ارز باشند.

این در حالی است که چندی پیش منابع آگاه از تخصیص دلار 4200 تومانی به دو شرکت واردکننده خودرو خبر دادند. به‌این‌ترتیب این‌بار هم چند شرکت از ممنوعیت واردات خودرو سود سرشاری خواهند برد.

این تصمیم با تمام نقاط ضعفش با توجه به شرایط کنونی تصمیمی عاقلانه است و به‌این‌ترتیب نه‌تنها ارز کمتری از کشور خارج می‌شود بلکه صنعت خودروسازی و مونتاژ خودرو هم در ایران رونق بیشتری خواهد داشت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.