| کد خبر: 167949 |

◄ جلسه اضطراری کمیسیون صنایع برای بررسی قراردادها با خودروسازان خارجی

اعضای کمیسیون صنایع مجلس در نظر دارند تا در جلسه‌ای اضطراری مفاد این قراردادها را که تا به‌ حال هیچ گزارش و اطلاعاتی از آن دراختیار نمایندگان قرارنگرفته است را موردبررسی قرار دهند.

تین نیوز

خودروسازان فرانسوی ایران را ترک کردند.

شرکت‌های فرانسوی که در زمان وزارت محمدرضا نعمت‌زاده با قراردادهایی محرمانه به ایران آمدند و قول‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری در ایران داده بودند، حال با خروج آمریکا از برجام، در اقدامی مغایر قوانین بین‌المللی ایران را ترک کردند.

حال اعضای کمیسیون صنایع مجلس در نظر دارند تا در جلسه‌ای اضطراری مفاد این قراردادها را که تا به‌ حال هیچ گزارش و اطلاعاتی از آن دراختیار نمایندگان قرارنگرفته است را موردبررسی قرار دهند.

سبحانی‌فر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که با توجه به تغییر جنس قراردادها و انجام سرمایه‌گذاری خارجی در ایران، خروج برندهای خودروساز از کشور بیشتر سبب ایجاد ضرر و زیان برای طرف اروپایی خواهد شد و ایران از این خروج آسیبی نخواهد دید.

نعمت‌زاده وزیر وقت صنعت، درباره جزئیات قرارداد بین ایران و شرکت‌های خودروساز اروپایی اطلاعات زیادی ارائه نکرده بود و صرفاً به اعلام عمومی ‌کردن برخی چارچوب‌ها اشاره‌کرده بود.

به گفته او وزارت صنعت به‌عنوان سیاست‌گذار در قراردادهای جدید طوری برنامه‌ریزی کرده بود که علاوه بر ایجاد امکان برای به‌روز سازی ماشین‌های ساخت داخل و پیش رفتن براساس استانداردهای روز دنیا، تعهد برای طرف خارجی به‌منظور صادرات محصولات تولید‌شده در ایران هم ایجاد شود. نعمت‌زاده در سال 95 از امضای 19 قرارداد برای پروژه مشارکت پژو با ایران‌خودرو خبر داده بود.

بررسی قرارداد رنو و پژو در مجلس

به‌جز اطلاعات جسته‌و‌گریخته‌ای که در لابه‌لای صحبت‌های مسئولان وزارت صنعت و معدن درباره قراردادهای رنو و پژو منتشرشده است، هیچ‌کس از جزئیات مفاد قرارداد این دو شرکت خودروساز اروپایی خبر ندارد. به همین دلیل عبدالله رضیان، عضو کمیسیون صنایع مجلس با جدی شدن بحث خروج شرکت‌های خودروساز اروپایی پس از تهدیدهای ترامپ از تشکیل جلسه اضطراری کمیسیون صنایع مجلس برای بررسی قراردادهای ایران‌خودرو و سایپا با شرکت رنو و پژو و بررسی تضامین اخذشده از این شرکت‌ها خبر داد.

به گفته او پروژه شرکت سیتروئن در کاشان تقریباً به تولید رسیده است و دستگاه‌ها برای تولید جدید نصب‌شده‌اند اما مشخص نیست که با تحریم‌های جدید آمریکا، این شرکت چه سیاستی اتخاذ خواهد کرد.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس ادامه داد: توقف فعالیت‌های این کارخانه موجب زیان هنگفت شرکت سیتروئن خواهد شد، البته قراردادهای سیتروئن محکم‌تر از قراردادهای پژو و رنو است و خسارت‌ها برعهده سیتروئن است.

به اعتقاد رضیان شرکت رنو و پژو هنوز سرمایه‌گذاری جدی در صنعت خودروسازی ایران انجام نداده‌اند؛ بنابراین باید قراردادهای پژو و رنو در کمیسیون صنایع بررسی شود تا مشخص شود با توجه به سابقه قبلی شرکت رنو و پژو در بدعهدی در قبال قراردادها، چه نوع ضمانت‌های اجرائی‌ از این شرکت‌ها اخذشده است.

او گفت: در شرایط فعلی می‌توانیم با کشورهایی نظیر چین، فعالیت‌های تولیدی خود را در خودروسازی ادامه دهیم تا نیاز بازار تأمین شود. نگرانی ما این است که قیمت خودروها افزایش یابد و مصرف‌کنندگان دچار مشکل شوند. صنایع خودروسازی ما وابستگی زیادی به این شرکت‌ها ندارد، اما ایجاد نوسان در بازار خطرناک است.

خروج، بدون سرمایه

رمضان‌علی سبحانی‌فر، عضو کمیسیون صنایع مجلس تأکید کرد: جنس قراردادهای جدید با قراردادهای قبلی که با رنو و پژو داشتیم، متفاوت است.

او افزود: تفاوت قرارداد جدید با قرارداد قبلی در این است که در قراردادهای قبلی دانش فنی به ایران آورده شده بود، اما در قرارداد جدید سرمایه‌گذاری در ایران انجام‌شده است یعنی پول به ایران آورده شد.

سبحانی‌فر در پاسخ به این پرسش که آیا به‌جز سرمایه‌گذاری‌های سیتروئن، شرکت پژو هم در ایران سرمایه‌گذاری کرده است یا خیر، بیان کرد: پژو با ایجاد یک خط تولید در ایران سرمایه‌گذاری کرده است. قرار بود این سرمایه‌گذاری‌ها از صد ‌میلیون دلار شروع شود و تا 400‌ میلیون دلار ادامه یابد. اینکه چه میزان سرمایه‌گذاری باید انجام می‌شد، بحث دیگری است اما درحال‌حاضر بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها به خط تولید هم رسیده است.

او درباره سرمایه‌گذاری شرکت رنو در ایران گفت: رنو هم سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داده است اما هنوز به مرحله تولید نرسیده است. درنتیجه اگر این شرکت از ایران خارج شود، خودش زیان خواهد کرد زیرا باید سرمایه‌گذاری‌های خود را رها کند. درباره پژو هم وضعیت همین‌گونه است.  این عضو کمیسیون صنایع مجلس به این پرسش که آیا قراردادها این‌گونه تنظیم‌شده است که با خروج این شرکت‌ها، ایران ناگزیر به بازگشت سرمایه نباشد، این‌گونه پاسخ داد: بعید می‌دانم در قراردادها بنابراین باشد که سرمایه را بخواهیم به قیمت روز، به آنها پرداخت کنیم.

نبود جریمه‌های بازدارنده در قراردادهای قبلی

پژو و رنو دومین‌ باری است که از ایران خارج می‌شوند و با توجه به تجربه‌های قبلی، باید دید مسئولان چه تدابیری برای خروج این شرکت‌ها از ایران اندیشیده‌اند. سعید باستانی، عضو کمیسیون صنایع، عنوان کرد: هنوز قراردادهای پژو و رنو را ندیده‌ایم. قرار است این قراردادها به مجلس آورده شود و بررسی جامعی روی آنها انجام دهیم.

او ادامه داد: جلسه بررسی این قراردادها به‌زودی برگزار می‌شود. بعدازاین جلسات با دقت بیشتری می‌توان روی جزئیات قراردادها بحث کرد اما قاعده این است که در قراردادها مسائل مربوط به جبران ضرر و زیان پس از خروج از قرارداد را پیش‌بینی کرده باشند.

به گفته باستانی در مجلس دو جلسه خودرویی برگزار خواهد شد. یکی امروز و دیگری هم یکشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد. دریکی از این دو جلسه، قراردادهای پژو و رنو بررسی می‌شود. امکان دارد امروز مباحث دیگر خودرویی در کمیسیون مطرح شود و بحث قراردادهای پژو و رنو را به هفته آینده موکول کنیم.

اگرچه باستانی از احتمال موکول‌شدن بررسی قراردادهای پژو و رنو به هفته آینده خبر داد، اما محمد عزیزی، دیگر عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، گفت: خبر دادند که امروز قراردادهای پژو و رنو در کمیسیون موردبررسی قرار خواهد گرفت.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از شرق، او اضافه کرد: از آنجاکه قراردادها محرمانه است، از مفاد آن اطلاعی ندارم و درباره اینکه آیا برای خروج پژو و رنو جرائمی درنظر گرفته‌شده است یا نه نمی‌توانم اظهارنظری بکنم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.