| کد خبر: 167778 |

◄ تأکید پیروزبخت بر اجرای به‌موقع استانداردهای خودرویی

10 روز دیگر دو استاندارد دیگر از استانداردهای 85 گانه خودرویی اجباری خواهد شد و احتمال می‌رود که دو خودرو پر تیراژ از خط تولید خودروسازان بزرگ ایران کنار گذاشته شوند. برخی افراد این روزها به بهانه حمایت از خودروسازان در مقابل تحریم‌ها خواستار تعویق یک‌ساله اجرای استانداردها شده‌اند.

تین نیوز

10 روز دیگر دو استاندارد دیگر از استانداردهای 85 گانه خودرویی اجباری خواهد شد و احتمال می‌رود که دو خودرو پرتیراژ از خط تولید خودروسازان بزرگ ایران کنار گذاشته شوند. برخی افراد این روزها به بهانه حمایت از خودروسازان در مقابل تحریم‌ها خواستار تعویق یک‌ساله اجرای استانداردها شده‌اند.

بااین‌حال نیره پیروزبخت هرگونه تعلیق در اجرای استانداردها را رد می‌کند و اجرای استانداردها در زمان‌بندی اعلام‌شده را قطعی می‌داند.

در ادامه گفتگوی نیره پیروزبخت با «ایسنا» را درباره اجرای استانداردهای خودرویی و روند تولید موتورسیکلت‌های الکتریکی را می‌خوانید.

حدود ۱۰ روز تا اجرای فاز دوم طرح اجرای استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی باقی‌مانده است و همچنان صحبت‌های مختلفی در این رابطه مطرح است و به‌نظر می‌رسد اختلاف‌نظرهایی بین سازمان ملی استاندارد ایران با وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز خودروسازان وجود داشته باشد.

آنچه باید تأکید کنیم که استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی تغییر نمی‌کند. مسئله‌ای در ارتباط با استانداردهای اجباری و اختیاری توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شد که در ارتباط با این مسئله شفاف‌سازی‌های لازم صورت گیرد.

۸۵ استاندارد خودرویی برای خودروهایی که از ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۹۶ وارد کشور شوند حتماً باید رعایت شود و قطعاً خودرویی نیز که در حال تولید هستند باید رعایت استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی را در دستورکار قرار دهند، چراکه در غیر این صورت در آینده به مشکل برمی‌خورند. از ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۹۷ نیز سازمان ملی استاندارد ایران کنترل و نظارت خود را در مورد خودروهایی که در داخل تولید می‌شوند آغاز می‌کند و خودروسازان تا تاریخ اشاره‌شده فرصت دارند تغییرات موردنظر را اعمال کنند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال این بود که تاریخ یکم دی‌ماه سال جاری به یکم دی‌ماه سال ۱۳۹۸ موکول شود و در این رابطه اختلاف مفهومی بین این وزارتخانه و سازمان ملی استاندارد وجود داشت که درنهایت قرار شد از ابتدای دی‌ماه سال جاری بررسی و نظارت توسط سازمان ملی استاندارد آغاز شود و اگر خودروسازان نتوانند استانداردهای اعلام‌شده را پاس کنند با توقف خط تولید روبه‌رو می‌شوند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت تصور کرده بود که سازمان ملی استاندارد ایران از ابتدای دی‌ماه سال ۱۳۹۸ بازرسی و نظارت بر رعایت استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی را آغاز می‌کند و به همین دلیل نیز درخواست کردند که اجرای این طرح یک سال به تعویق بیفتد. گفتنی است؛ پس از شروع تاریخ مذکور ممکن است فرآیند بررسی و نظارت به طول بیانجامد و حتی یک خودرو حدود ۱.۵ سال بعد با توقف خط تولید روبه‌رو شود، اما موضوع قطعی این است که از ابتدای دی‌ماه سال جاری کنترل و بازرسی توسط سازمان ملی استاندارد در مورد رعایت استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی آغاز می‌شود.

آیا اجرای طرح استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی از ابتدای دی‌ماه سال جاری قابلیت اجرایی خواهد داشت؟

جالب است بدانید که درحال‌حاضر یک خودروساز ۸۴ استاندارد خودرویی را پاس کرده است هرچند برخی خودروها نیز درحال‌حاضر پلت‌فرمی دارند که نمی‌توانند استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی را پاس کنند و اگر شرایط همین‌گونه برای آنها پیش برود از همان ابتدا با توقف خط تولید روبه‌رو می‌شوند.

اجرای طرح استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی در مورد خودروهایی که قبل از تاریخ یکم دی‌ماه سال ۱۳۹۷ تولید می‌شوند به چه نحوی خواهد بود و آیا با اجرای این طرح زمینه‌های سوء‌استفاده برای تولید انبوه قبل از آغاز طرح استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی فراهم نمی‌شود؟

خودروهایی که قبل از تاریخ یکم دی‌ماه سال ۱۳۹۷ تولید می‌شوند می‌توانند روانه بازار شده و به فروش برسند، اما مسئله‌ای که توسط شما در ارتباط با سوء‌استفاده احتمالی مطرح می‌شود یک پاسخ دارد این‌که مگر خودروسازان تا چه حدی می‌توانند تولید انبوه کرده و انبارهایشان را پر کنند چنین فضاهایی وجود ندارد.

آیا خودروهایی که خط تولید آن‌ها از ابتدای دی‌ماه سال جاری متوقف می‌شود، مشخص است و اینکه به‌طور خاص شاهد پایان تولید پراید خواهیم بود؟

در مورد توقف خط تولید هیچ خودرویی اظهارنظر نمی‌کنیم. پراید از سال ۱۳۹۲ که ۸۰ درصد تولید سایپا را پوشش می‌داد در سال ۱۳۹۶ به رقمی ۲۳ درصدی رسید و قطعاً خودروسازان در ارتباط با اجرای طرح استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی برنامه‌های زمان‌بندی خاص خود را دارند.

آخرین وضعیت برقی شدن موتورسیکلت‌ها چگونه است و آیا امکان اجرای چنین مهمی وجود دارد؟

سازمان حفاظت از محیط‌زیست در حال برنامه‌ریزی در ارتباط با موتورسیکلت‌های انژکتوری و برقی است تا بتواند هرچه بیشتر این مقوله را اشاعه دهد. موضوع استانداردهای موتورسیکلت‌های برقی به سازمان ملی استاندارد ارجاع شده و مشکلی در این رابطه وجود ندارد، اما در بخش آلایندگی سازمان حفاظت محیط‌زیست عهده‌دار مسئله است.

برخی معتقدند تاکنون روند سخت‌گیرانه‌ای در ارتباط با صنعت خودرو در حوزه استاندارد رخ نداده و اگر به‌طور حتم شاهد نظارت و عملکرد سخت‌گیرانه‌تر سازمان ملی استاندارد در صنعت خودروسازی باشیم رضایت مردم بیشتر جلب خواهد شد.

خودروسازی در دنیا به‌عنوان یک صنعت استراتژیک تلقی می‌شود و بسیاری از کشورها را می‌بینید که برای ارتقا کیفیت خودروهای داخلی خود درحالی‌که ممنوعیت ایجاد نمی‌کنند اما مقررات نانوشته‌ای دارند.  در بسیاری از صنایع شاهد ایجاد تحول در طول سالیان گذشته هستیم و صنایعی همچون مصالح ساختمانی، صنایع غذایی و مواردی ازاین‌دست در کشور از کیفیت بالای تولید برخوردارند و سازمان ملی استاندارد در وهله اول به‌عنوان یک مشاور در کنار تولیدکنندگان قرار دارد و به آنها کمک خواهد کرد که تولید آن‌ها همراه با رعایت استانداردها و جلب رضایت مشتریان متوقف نشود.  

اما اگر به نقطه‌ای برسیم که ببینیم تولید به مصرف‌کنندگان ضرر می‌رساند و سلامت و ایمنی آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد قطعاً با آن برخورد خواهیم کرد. نقش اول سازمان ملی استاندارد حمایت از مصرف‌کننده و نقش دوم آن حمایت از تولیدکننده است.  این سازمان از تولیدکننده‌ای که کالای باکیفیت و قانون‌مند تولید می‌کند و رضایت مشتری را مدنظر قرار می‌دهد حمایت می‌کند و به‌طور حتم سازمان ملی استاندارد ایران با تولیدکنندگان متخلف برخورد خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.