| کد خبر: 167397 |

◄ خطر توقف تولید دو مدل، بیخ گوش خودروسازان

در فاز اول اجرای استانداردهای خودرویی که اول دی‌ماه سال گذشته کلید خورد، 23 مدل خودرو از خط تولید حذف شدند. حال با نزدیک شدن به ابتدای تیرماه و زمان اجرای فاز دوم استانداردهای خودرویی، حذف برخی محصولات از خط تولید محتمل به‌نظر می‌رسد.

تین نیوز

در فاز اول اجرای استانداردهای خودرویی که اول دی‌ماه سال گذشته کلید خورد، 23 مدل خودرو از خط تولید حذف شدند. حال با نزدیک شدن به ابتدای تیرماه و زمان اجرای فاز دوم استانداردهای خودرویی، حذف برخی محصولات از خط تولید محتمل به‌نظر می‌رسد.

اسفندماه سال ۹۵ بود که سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد خبر داد و اعلام کرد که براساس تفاهم‌نامه بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت، ارتقای این استانداردها ازنظر تعداد و کیفیت مطرح‌شده است؛ موضوعی که براساس مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان ملی استاندارد، خودروسازان و قطعه‌سازان در دستورکار قرار گرفت.

براساس زمان‌بندی صورت گرفته باید تا ابتدای دی‌ماه سال گذشته ۶۱ مورد استاندارد خودرویی اجرایی می‌شد و پس‌ از آن تا ابتدای تیرماه سال ۹۷ دو مورد به ۶۱ استاندارد قبلی اضافه‌شده و در نهایت با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی‌ماه سال ۹۷، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد افزایش می‌یافت؛ بنابراین اگر خودرویی نمی‌توانست تا ابتدای دی‌ماه سال گذشته ۶۱ مورد استاندارد تعیین‌شده را رعایت کند در اولین مرحله از اجرای مصوبه مربوطه با توقف خط تولید روبه‌رو می‌شد، این در حالی است که دو مورد استاندارد خودرویی دیگر به این ۶۱ مورد از ابتدای تیرماه سال آینده اضافه می‌شود و اگر خودرویی نتواند این دو مورد را رعایت کند با توقف خط تولید در تیرماه سال جاری روبه‌رو می‌شود.

پیش‌ از این نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در پاسخ به اینکه چه تعداد خودرو در فازهای دوم و سوم اجرای طرح استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی که به ترتیب در تیرماه و دی‌ماه سال ۹۷ اجرایی می‌شود، با توقف خط تولید مواجه می‌شوند، اظهار کرده بود که در فاز اول اجرای استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی، ۲۳ مدل خودرو با توقف خط تولید روبه‌رو شدند و به ترتیب در فازهای دوم و سوم اجرا که در تیرماه و دی‌ماه سال ۹۷ اجرایی می‌شود، مجدداً برخی مدل‌های خودرویی خط تولیدشان متوقف خواهد شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، او با بیان اینکه ما پیش‌بینی خود را انجام داده‌ایم، اما فعلاً قصد نداریم نام و تعداد این خودروها را اعلام کنیم، خاطرنشان کرده بود که براساس پیش‌بینی صورت گرفته در فاز دوم رعایت استانداردهای ۸۵‌گانه خودرو که تیرماه سال ۹۷ اجرا می‌شود دو مدل خودرو دیگر با توقف خط تولید روبه‌رو شوند.

این در حالی است که خودروسازان تحریم‌های جدید را بهانه‌ای برای جلوگیری از اجرای به‌موقع این استانداردها کرده‌اند. در تحریم‌های جدید آمریکا، صنعت خودرو در ردیف سوم قرارداد و سخت‌ترین تحریم‌های این صنعت در طول تاریخ انقلاب اسلامی است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.