| کد خبر: 166669 |

◄ چراغ سبز مجلس به خودروسازان برای افزایش قیمت؟

مهم‌ترین بحث خودروسازان در این جلسه افزایش قیمت تمام‌شده خودرو بود و اینکه اگر قیمت خودرو افزایش نیابد، قطعاً با ضرر هنگفتی مواجه خواهند شد.

تین نیوز

محمد شریعتمداری، وزیر صنعت اعلام کرده بود که افزایش قیمت خودروها بیش از 9/6 درصد غیرقابل‌قبول و تخلف است. بااین‌حال خودروسازان خواهان افزایش بیش از ۹.۶ درصدی قیمت هستند.

رضا انصاری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس  در مورد نتایج جلسه خودروسازان با کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مهم‌ترین بحث خودروسازان در این جلسه افزایش قیمت تمام‌شده خودرو بود و اینکه اگر قیمت خودرو افزایش نیابد، قطعاً با ضرر هنگفتی مواجه خواهند شد.

 ضرر 4 هزار و 700 میلیارد تومانی سایپا درصورت عدم افزایش قیمت‌ها

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس  افزود: در این جلسه مدیرعامل شرکت سایپا اعلام کرد که درصورت عدم افزایش قیمت خودرو این خودروسازی با ضرر 4 هزار و 700 میلیارد تومانی در سال 97 مواجه می‌شود.

او بابیان اینکه نگاه کمیسیون صنایع و معادن مجلس این است که باید با اعمال مدیریت صحیح و بهره‌گیری از روش‌های نوین، مدیریت هزینه‌های تمام‌شده را کاهش داد، گفت: یکی از ملاحظات اصلی اعضای کمیسیون مجلس حمایت از تولید داخلی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس  با تأکید براینکه افزایش قیمت خودرو باید منطقی باشد، گفت: کمیسیون صنایع مجلس با افزایش غیرمنطقی خودرو مخالف است.

تشکیل کمیته‌ای برای آنالیز مشکلات خودروسازان

انصاری بیان داشت: برای رسیدن به مشکلات خودروسازان مقرر شد تا کمیته‌ای متشکل از اعضای کمیسیون صنایع مجلس و خودروسازان تشکیل شود و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان هم آنالیز دقیقی از نتایج جلسات این کمیته و قیمت خودرو داشته باشد.

او گفت: براین اساس مقرر شد تا در جلسه دیگری که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار می‌شود، گزارش کمیته از طریق کمیسیون مطرح و در آنجا به‌صورت دقیق‌تری به مسائل، مشکلات و قیمت‌گذاری خودرو پرداخته شود.  

مستنداتی برای احتکار 90 هزار خودرو ارائه نشد

او در پاسخ به سؤالی در مورد 90 هزار خودروی احتکار شده توسط دو خودروساز داخلی و اینکه در جلسه خودروسازان در این رابطه چه پاسخی دادند، گفت: این بحث در جلسه مطرح نشد و ظاهراً مستنداتی برای ارائه وجود نداشت.

او با اشاره به نقش دولت در اداره دو شرکت بزرگ خودروسازی داخلی یعنی سایپا و ایران‌خودرو گفت: نقش دولت در اداره این بنگاه‌ها مشکلات زیادی را ایجاد کرده است و این شرکت‌ها از حالت رقابتی خارج‌شده‌اند.

عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه اعضای کمیسیون صنایع مجلس معتقدند که نقش دولت در اداره این دو خودروسازی باید کمرنگ شود، بیان داشت: یکی از مسائلی که موجب افزایش قیمت تمام‌شده خودرو می‌شود، این است که برخی قطعه‌سازان به‌صورت رانتی به خودروسازان وصل شده‌اند.

او بابیان اینکه محیط رقابتی در صنعت خودروسازی وجود ندارد، گفت: در محیط غیررقابتی همیشه رانت وجود دارد، ضمن اینکه یک‌سری قطعه‌سازان به خودروسازان سفارش و تحمیل می‌شوند و این مسائل چالش‌هایی را ایجاد می‌کند.

انصاری اظهار داشت: راه‌حل اصلاح تغییر ساختار مالکیت است که اگر بتوان نقش دولت را کم کرد، این مشکلات حل می‌شود.

وجود 11 هزار نیروی انسانی مازاد در شرکت سایپا

نماینده داراب و زرین‌دشت استان فارس در مجلس اعلام کرد: مدیرعامل این شرکت رسماً در این جلسه اعلام که حدود 11 هزار نیروی مازاد در این شرکت وجود دارد که این تعداد نیروی مازاد هزینه تمام‌شده تولید را افزایش داده است.

مشکل قطعه‌سازان خودرو برای تأمین ارز 4200 تومانی

عضو کمیسیون مجلس در مورد تأمین ارز قطعه‌سازان و خودروسازان گفت: در این زمینه قطعه‌سازان مشکل‌دارند و نمی‌توانند ارز 4200 تومانی را برای واردات خود تأمین کنند.

او همچنین به گران بودن تأمین پول برای خودروسازان اشاره کرد و گفت: خودروسازان نیازهای پولی خود را با وام با سودهای 24 درصدی تأمین می‌کنند که این موضوع هم قیمت تمام‌شده را برای آنها افزایش می‌دهد.

انصاری تأکید کرد: قطعه‌سازان باید به تحقیق و توسعه توجه بیشتری داشته باشند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از فارس، او همچنین در مورد  نتیجه ارسال نامه اعضای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی به وزیر صنعت در مورد افزایش قیمت خودروهای پیش‌فروش شرکت سایپا گفت:  پیرو پیگیری‌ کمیسیون صنایع مجلس، محسن قاسم جهرودی مدیرعامل این شرکت در جلسه‌ای اعلام کرد که اضافه پرداخت مشتریان به شرکت خودروسازی سایپا به آنها بازگردانده می‌شود.

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در هفته گذشته گفته بود: درحالی‌که همه پارامترهای تولید افزایش قیمت داشته‌اند ناعادلانه است که انتظار ثبات قیمت خودرو را داشته باشیم.

او اضافه کرده بود که قطعه‌سازان با توجه به افزایش هزینه‌ها قیمت‌های خود را افزایش خواهند داد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.