| کد خبر: 163510 |

◄ تحمیل نیروی‌کار مازاد به صنعت خودرو دولتی

سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از هزینه بالای تولید خودروهای داخلی گفت: هزینه تمام‌شده خودروهای خارجی از خودروهای ایرانی کمتر است، چراکه مکانیزاسیون خارجی‌ها بیشتر بوده و رباتیک هستند، اما ما بیشتر کار یدی انجام می‌دهیم.

تین نیوز

سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از هزینه بالای تولید خودروهای داخلی گفت: هزینه تمام‌شده خودروهای خارجی از خودروهای ایرانی کمتر است، چراکه مکانیزاسیون خارجی‌ها بیشتر بوده و رباتیک هستند، اما ما بیشتر کار یدی انجام می‌دهیم.

باستانی افزود: هر خودرو دارای یک بدنه، تجهیزات برقی، تجهیزات موتوری و نیروی محرکه است و اگر همین اجزا تقسیم شود و قطعه‌قطعه حساب شود تفاوتی بین خودروها در قیمت تمام‌شده وجود ندارد، یعنی خودرو بنز همان کاری را نیاز دارد که خودروی پراید نیاز داشته

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از تحمیل تعداد نیروی شاغل به صنعت خودرو به دلیل دولتی بودن این صنعت، تأکید کرد: اختلاف قیمت بین خودروهای داخلی و خارجی زیاد است، البته اختلاف قیمت در همه جای دنیا روی قیمت خودروی پایه نیست، بلکه روی آپشن‌ها است که یک خودروی ٢ ایربگ با خودروی ٢٠ ایربگ با یکدیگر متفاوت بوده و افزایش قیمتی دارد و خودرویی که دارای سنسور تمام جوانب است با خودرویی که اصلاً سنسور ندارد، اختلاف قیمت دارد، اما پایه خودروها ازنظر میزان قیمت تمام‌شده با یک تلورانس معقولی با یکدیگر یکسان است.

نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس با اشاره به اینکه استاندارد در کشور ما بد تفسیر می‌شود، یادآور شد: تولیدکنندگان داخلی می‌گویند می‌خواهیم به استاندارد برسیم درحالی‌که استاندارد کف است، چراکه در همه جای دنیا یک کف برای کیفیت تعریف می‌کنند که به آن استاندارد می‌گویند و  گفته می‌شود کیفیت نباید از این کف‌پایین تر باشد، لذا رقابت در خارج از کشور در بالای استاندارد رخ می‌دهد، اما در ایران رقابت برای رسیدن به استاندارد است.

باستانی افزود: تولیدکنندگان ایرانی همت می‌کنند و می‌گویند کیفیت استاندارد را پاس می‌کنیم یعنی تازه به کف معیارها که استاندارد بوده می‌رسند، لذا ما باید به دنبال این باشیم که رقابت بالای استاندارد برود و آن زمان تفاوت قیمت‌ها معنادار است یعنی یک کف استاندارد وجود دارد و باید بالای این معیارها از مردم پول گرفته و تبلیغ شود.

او بابیان اینکه انتظار است که سازمان استاندارد روی مبانی استاندارد بودن کالاها که خودرو نیز یکی از این اقلام بوده دقت به خرج دهد، ادامه داد: دلیل اینکه تشکیل سازمان ملی استاندارد در مجلس تصویب شد و با اختلاف شورای نگهبان در حوزه‌های مختلف به مجمع تشخیص مصلحت نظام برده شده و در آنجا مصوب شد این بوده که تمام تجهیزات موردنظر حتی تجهیزات پزشکی و کشاورزی در حوزه استاندارد قرار بگیرند و سازمان مستقیماً زیر نظر رئیس‌جمهور باشد تا سازمان دیگر زیرمجموعه یک وزارتخانه نباشد که امور و مسائل به آن تحمیل‌شده و تحت‌فشار قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، بابیان اینکه باید به‌عنوان نخستین کار ملی سازمان استاندارد دید که چه میزان می‌تواند اهداف سازمان شدنش را حفظ کند، اظهار داشت: باید دید که سازمان استاندارد از این جایگاه بزرگی که به‌عنوان معاونت رئیس‌جمهور به وی داده‌شده می‌تواند برای افزایش و بهبود کالاهای ایرانی استفاده کنند یا خیر؟ چراکه اگر قرار باشد همانند موسسه تحقیقات استاندارد ایران زیرمجموعه وزارت صنعت باشد کارایی خاصی ندارد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: سازمان استاندارد باید به‌عنوان اولین آزمونش روی تمامی مؤلفه‌هایی که برای استانداردها در حوزه‌های مختلف به‌ویژه خودرو رسیده است، بدون حب و بغض بماند و کار کارشناسی خود را اجرایی کند.

به‌تازگی خودروسازان با جوسازی علیه استانداردهای خودرویی، این استانداردها را عامل افزایش قیمت خودروها و کاهش توان خرید مردم دانسته‌اند.

وزیر صنعت و رئیس سازمان استاندارد در صحبت‌هایی مشابه خواستار اجرایی شدن استانداردها در زمان مشخص‌شده شدند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.