| کد خبر: 163400 |

ناکامی خودروسازان در بازار فروش خودروهای وارداتی

در سال‌های گذشته تنوع محصولات خودروسازان داخلی کم بوده و خودروهای وارداتی نیز قیمت‌های کلانی داشتند و یک فاصله خالی میان قیمت خودروهای تولید داخل و خودروهای وارداتی بود. خودروسازان داخلی به منظور پر کردن این فاصله، اقدام به وارد کردن خودروهای گوناگون از سگمنت‌های متفاوت کردند تا هم فروش بیشتری داشته باشند و با فروش بیشتر سودآوری بیشتری برای مجموعه خود داشته باشند.

تین نیوز

در سال‌های گذشته تنوع محصولات خودروسازان داخلی کم بوده و خودروهای وارداتی نیز قیمت‌های کلانی داشتند و یک فاصله خالی میان قیمت خودروهای تولید داخل و خودروهای وارداتی بود. خودروسازان داخلی به منظور پر کردن این فاصله، اقدام به وارد کردن خودروهای گوناگون از سگمنت‌های متفاوت کردند تا هم فروش بیشتری داشته باشند و با فروش بیشتر سودآوری بیشتری برای مجموعه خود داشته باشند.

به گزارش خودرونویس، نسل اول رنو کولئوس توسط پارس خودرو به کشور وارد شد که پس از گذشت مدتی از عرضه آن، پارس خودرو فیس لیفت آن را نیز به بازار عرضه کرد. این نسل از کولئوس موفق نشد فروش خوبی را در بازار تجربه کند و پروژه واردات آن شکست خورد.

سوزوکی کیزاشی، توسط ایران خودرو به بازار عرضه شد ولی در همان بدو ورود شکست خورد و موفق نشد برای رقبیان خود عرض اندام کند.

پژو 407، نیز توسط ایران خودرو به صورت وارداتی به بازار عرضه شد و این خودرو مورد استقبال خوبی توسط مشتریان قرار نگرفت و یکی از ناموفق‌ترین پروژه‌های وارداتی ایران خودرو بود.

گروه خودرو سازی سایپا، دو نسل از سیتروئن C5 را به بازار عرضه کرد که نسل اول آن به دلیل ظاهر خاص و عجیب و غریبش که البته زبان طراحی آن دوران فرانسوی‌ها بود، موفق نشد فروش خوبی را تجربه کند. ولی در کمال تعجب نسل دوم این خودرو هم با داشتن ظاهر زیباتر و طراحی داخلی زیبا، به سرنوشت شوم نسل اول آن در بازار دچار شد.

نیسان قشقایی، یک کراس اوور کوچک شهری است که توسط پارس خودرو به بازار عرضه شد. این خودرو علی‌رغم حاشیه‌هایی که پیرامون نام آن شنیده می‌شد که مختص ایران نام گذاری شده بود، نتوانست فروش خوبی در بازار داشته باشد و از رقیبان خود شکست خورد.

نیسان مورانو یکی از قوی‌ترین شلیک‌های پارس خودرو برای تصاحب بازار کراس‌اوورها بود که این خودرو با استقبال بهتری نسبت به سایر خودروهای وارداتی این شرکت مواجه شد که دو نسل از این خودرو به بازار عرضه شد. ولی در مقایسه با رقیبانش موفق نشد فروش خوبی را تجربه کند.

همه خودروهای نام برده شده توسط خودروسازان داخلی به صورت وارداتی به بازار عرضه شده‌اند ولی موفق نشدند برای رقبای خود در بازار ایران قد علم کنند. شکست این خودروها به این دلیل نبود که حتما خودروهای نامبرده از رقبای خود ضعیف‌تر هستند، بلکه از بسیاری جهات از رقبای خود برتر هم بودند ولی به دلیل سیاست‌های فروش واردکننده شکست خوردند.

دلیل شکست این خودروها قیمت‌گذاری غلط واردکننده در مقایسه با رقبا، خدمات پس از فروش ضعیف، عدم عرضه به موقع به بازار و بازاریابی غلط بوده است. به عنوان مثال ایران خودرو پژو 407 را در زمان عرضه‌اش با قیمتی معادل 40 میلیون تومان به بازار عرضه کرد، در صورتی که نیسان ماکسیمای خوشنام و جا افتاده در بازار، با پیشرانه قوی‌تر قیمتی حدود 30 میلیون تومان داشت. نیسان مورانو، با وجود برخوردار بودن از امکانات خوب و پیشرانه قدرتمند، نتوانست در بین رقبایش قد علم کند. دلیل شکست مورانو قیمت گذاری غیر معقول این خودرو بود. پارس خودرو مورانو را با برچسب قیمت 75 میلیون تومان به بازار عرضه می‌کرد، این در حالی بود که شرکت‌های واردکننده این خودرو را با قیمت 62 میلیون تومان به بازار عرضه می‌کردند و مصرف کننده برای خرید قطعا به واردکننده‌های متفرقه مراجعه می‌کرد تا مبلغ کمتری برای خودرو پرداخت کند، این موضوع یکی از مهم‌ترین دلایل شکست نیسان مورانو است.

دلیل دیگری که در شکست همه خودروهای نامبرده مشترک است، قهر بودن خودروسازان با رسانه‌ها است، چراکه خودروسازان برای تست و معرفی محصولاتشان توسط رسانه‌ها، تمایلی از خود نشان ندادند و همچنین هیچ تبلیغاتی را در رسانه‌های تخصصی خودرو نکردند و این موضوع سبب شد تا خودروی آن‌ها در مقایسه با رقبا ناشناخته بماند. همچنین شرایط فروش غیر معقول و تاخیر در زمان تحویل خودرو، همه و همه دست به دست هم داده تا باعث ناکامی خودروهای مذکور در بازار شود.

منبع: خودرو نویس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.