| کد خبر: 162196 |

◄ وزارت صنعت و شرایط پیچیده واردات خودرو

سهم خودروهای وارداتی حدود 5 تا 6 درصد تعداد تولید خودروهای داخلی هستند.

تین نیوز

 

سهم خودروهای وارداتی حدود 5 تا 6 درصد تعداد تولید خودروهای داخلی هستند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت صنعت و معدن، این وزارت خانه باهدف مدیریت منابع ارزی و ساماندهی واردات خودرو، بازنگری تعرفه‌ها را در نظر گرفت و این یعنی کاهش سرعت خروج ارز از کشور و از سویی دیگر تلاش وزارتخانه کنترل منابع ارزی از مسیر محدودیت در واردات خودرو به کشور بوده است و برای رسیدن به این هدف باید تعرفه افزایش پیدا می‌کرد.

برخی از رسانه‌ها با طرح دلایل غیرواقعی، محدودیت در واردات خودرو را زیر سؤال بردند و گویا این رسانه‌ها در برابر واردات خودرو سیاست یک بام و دوهوا را در پیش‌گرفته‌اند، اگر سایت ثبت‌سفارش برای جلوگیری از خروج ارز بسته شود، انتقادشان این است که چرا خودرو وارد نمی‌شود و اگر ثبت‌سفارش آزاد شود، برای خروج ارز از کشور گلایه می‌کنند.

از طرفی ورود خودروهای خارجی با تکنولوژی روز دنیا باعث ارتقای فضای رقابتی در صنعت تولید خودرو کشور شده و تولیدکنندگان و هم‌وطنان باکیفیت و استانداردهای روز دنیا آشنا می‌شوند و دراین‌بین براساس مستندات قانونی مصوب که در سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت موجود است، واردات خودرو در یک تناسب منطقی با تولید داخل مجاز است و معمولاً عددی بین ۵ تا ۶ درصد از خودروهای مصرفی، وارداتی است.

گفتنی است واردات خودرو فقط مختص کشور ما نیست بلکه بسیاری از کشورها که تولیدکننده‌های مطرح خودرو نیز هستند سالانه بخشی از تقاضای بازار خودروی خود را وارد می‌کنند.

موضوع واردات خودرو و تعیین تعرفه‌های جدید پس از پنج ماه بسته بودن سایت ثبت‌سفارش خودرو و مشکلاتی که باعث شده تا واردات خودرو به سهولت انجام نشود، باعث شده تا بسیاری از واردکنندگان خودرو و حتی کارشناسان بازار خودرو، این کار دولت را در جهت افزایش قیمت خودروهای وارداتی و دفاع از تولید ملی بدانند.

اما بی‌نظمی به وجود آمده در بازار که موجب ضرر و زیان بسیاری از مشتریان خودروهای وارداتی شده است موجب انتقادهای تند علیه وزارت صنعت شده است. در این حال دیوان عدالت اداری هم‌رأی به بازگشت شرایط تعرفه‌های واردات به قبل از بسته شدن سایت ثبت‌سفارش خودرو داده است و حتی قوه قضاییه هم به موضوع واردات خودرو ورود کرده است.

چنین شرایطی باعث شده تا هم بازار خودرو ملتهب شود و هم وزارت صنعت دچار مشکل شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.