| کد خبر: 161281 |

سالانه ۱.۵ میلیارد دلار هزینه تردد یک سر خالی کامیون‌ها در ایران

کارشناس صنعت حمل و نقل جاده ای گفت: در دنیا آمار ترددهای یک سر خالی کامیون‌ها، حدود 10 درصد کل ترددها است؛ ولی در ایران 45 درصد ترددهای بین شهری ناوگان باری، یک سر خالی انجام می شود.

تین نیوز

کارشناس صنعت حمل و نقل جاده ای گفت: در دنیا آمار ترددهای یک سر خالی کامیون‌ها، حدود 10 درصد کل ترددها است؛ ولی در ایران 45 درصد ترددهای بین شهری ناوگان باری، یک سر خالی انجام می شود.

به گزارش خبرنگار مهر ، حمید آذرمند در نشست خبری خود با خبرنگاران با بررسی نقاط قوت و ضعف حمل و نقل جاده‌ای ایران، از نقش استارتاپ ها به‌عنوان یک راه حل برای بحران توزیع بار و کالا میان رانندگان کامیون در ایران نام برد و گفت: حمل و نقل جاده‌ای ایران به لحاظ کیفیت، فاصله زیادی با استانداردهای روز دنیا دارد و استارتاپ‌ها در شرایط فعلی، تنها راه‌حل‌های موجود برای افزایش بهره‌وری و تحول در نظام حمل و نقل جاده ای بار هستند.

وی با بیان اینکه توسعه ناوگان حمل و نقل با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذار خارجی محقق می‌شود، افزود: به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها، حوزه حمل و نقل جاده‌ای با چالش‌های بسیاری مواجه است. ریشه این چالش‌ها به سه مؤلفه اصلی نبود زیرساخت‌ها، ناوگان فرسوده و کارآیی پایین برمی‌گردد و در شرایط موجود، تنها راهکار بهبود وضعیت حمل و نقل تکنیک هایی است که بتواند کارآیی را افزایش دهد.

همچنین حامد تاج‌الدین، کارشناس کسب و کار الکترونیکی حمل و نقل جاده ای با بیان اینکه در ایران سالانه ۱.۵ میلیارد دلار هزینه تردد یک سر خالی ناوگان حمل‌ونقل بار جاده‌ای‌ می‌شود، اظهار داشت: در دنیا آمار ترددهای یک سر خالی حدود 10 درصد کل ترددها در ناوگان جاده‌ای بین‌ شهری است‌ و در ایران 45 درصد ترددها یک سر خالی است؛ در این میان، هرچند که در این مسیر با موانع بسیاری روبه رو هستیم اما معتقدیم می توانیم نقش های اقتصادی در این بخش را بازآفرینی کنیم و فرآیندها را بهبود بخشیم.

تاج الدین یادآور شد: ناوگان ریلی، دریایی و هوایی ایران در حمل داخلی کالا سهم زیادی ندارند و بیش از 78 درصد جابه جایی بار در داخل کشور به حمل و نقل جاده‌ای اختصاص یافته است. به همین دلیل شکل‌گیری اپلیکیشن‌های لجستیک می‌تواند نقش موثری در اقتصاد کشور داشته باشد. در مقطع کنونی یک کامیون در کشور ما حدود 55 هزار کیلومتر سالانه سیر می‌کند در حالی که این رقم برای کامیون‌های کشوری مثل آمریکا سالانه 180 کیلومتر است و این موضوع بیانگر عدم بهره‌وری در ناوگان جاده‌ای ماست.

در ادامه این نشست، کیوان جعفری فشارکی کارشناس صنعت حمل و نقل جاده ای بار نیز گفت: تناقض‌های جدی در صنعت حمل و نقل وجود دارد. زیرا علاوه بر اینکه گفته می‌شود در حوزه حمل و نقل جاده‌ای مازاد راننده داریم، اما بارها معمولا روی زمین می‌ماند. این در حالی است که شرکت‌های بزرگ و توانمند حمل و نقلی بسیاری داریم که سهم بازارشان بیشتر از ۱.۵ درصد نیست و قادر نیستند در سراسر کشور کالا جابه‌جا کنند. در استفاده از پتانسیل بازار ناکارآمد هستند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر وقتی محموله ای در چین بارگیری می شود، سرنوشت مشخصی دارد؛ اما از بندرعباس تا تهران بار ناپدید است، پروسه ای که استارتاپ ها برای آن یک راه حل کارآمد ابداع کرده اند و صاحبان بار می‌توانند در همه مسیرها بار خود را به صورت آنلاین رصد کنند.

جعفری فشارکی ادامه داد: اپلیکیشن‌های لجستیک و حمل و نقل جاده ای بار اولویت‌شان این است که طی فرآیندی سیستماتیک، پروسه قیمت‌گذاری نرخ حمل بار بین شهری را ارزیابی کنند زیرا در حال حاضر نرخ‌گذاری‌ها با روش منطقی انجام نمی‌شود و صاحبان کالا ممکن است در طول یک روز با نرخ‌های متفاوتی برای حمل محموله خود مواجه شوند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.