| کد خبر: 160680 |

◄ گزارش سازمان استاندارد از فاز نخست حذف خودروهای غیر استاندارد

در فاز نخست توقف تولید خودروهای غیراستاندارد، 25 خودرو مجبور به ترک خط تولید شدند که اکثر آن‌ها محصولات مونتاژی چینی بودند.

تین نیوز

در فاز نخست توقف تولید خودروهای غیراستاندارد، 25 خودرو مجبور به ترک خط تولید شدند که اکثر آن‌ها محصولات مونتاژی چینی بودند.

به گفته نیره پیروز‌بخت رئیس سازمان استاندارد عدم رعایت استانداردهای جدید را تنها عامل حذف این 25 خودرو از خط تولید نمی‌داند و می‌گوید: عدم رعایت استانداردها، قوانین و مقررات و عدم کیفیت کافی محصولات موجب حذف این خودروها بوده است.

او روند حذف خودروهای غیراستاندارد از خط تولید ادامه خواهد داشت. خودروسازان 61 استاندارد را باید تا پایان آذرماه امسال در محصولاتشان لحاظ می‌کردند و تا ابتدای تیرماه سال آینده دو استاندارد به این موارد اضافه می‌شود و درنهایت تا ابتدای دی‌ماه سال 1397 همه 85 مورد استاندارد خودرویی لازم‌الاجرا خواهند شد و هر خودرویی این استانداردها را رعایت نکند از خط تولید حذف خواهد شد.

پیش‌بینی سه دوره زمانی برای رسیدن به استانداردهای ۸۵ گانه در حالی است که برخی از مسئولان سازمان ملی استاندارد ایران معتقدند که عبور از مرحله اول ارتقای استانداردها خودرو به‌راحتی امکان‌پذیر خواهد بود، اما در خوان دوم و سوم خودروسازان با مشکل مواجه خواهند شد و به این طریق در این دو فاز شاهد حذف خودروهایی خواهیم بود که توان پاس کردن استانداردهای جدید را نداشته باشند. به گفته نیره پیروزبخت با توجه به استانداردهای جدید، به‌طور حتم با در نظر گرفتن استانداردهای جدید تعداد دیگری از خودروها با توقف خط تولید روبه‌رو خواهند شد و مطمئناً خودروسازان برنامه‌هایی را در این خصوص پیش‌بینی کرده‌اند؛ به‌طور مثال می‌توان شرکت سایپا را نام برد که در سه سال گذشته تولید پراید را از ۸۰ به ۲۰ درصد کاهش داده که این امر نشان می‌دهد برنامه‌ریزی برای جایگزینی پراید توسط آن‌ها در نظر گرفته‌شده است. هرچند رئیس سازمان ملی استاندارد این نکته را نیز مدنظر قرارداد که مقاومت‌هایی در مقابل اجرای استانداردهای ۸۵ گانه در مورد خودروهای چینی در ابتدای امر صورت گرفت؛ اما بعد از ۲ روز مذاکرات سخت با چینی‌ها، بالاخره این موضوع که چینی‌ها نیز باید به استانداردهای ۸۵ گانه پایبند باشند، مصوب شد.

وی برخی شایعات در خصوص اینکه خودروهایی نظیر بنز نیز نمی‌توانند این استانداردهای ۸۵ گانه را پاس کنند، رد کرد و با اشاره به سفر اخیر خود به آلمان، اظهار کرد: برخی خودروسازان آلمانی نامه‌های ابلاغی سازمان ملی استاندارد ایران به خودروسازان و واردکنندگان داخلی را ترجمه کرده و این استانداردها را گوشزد کرده‌اند. به گفته پیروزبخت این نکته را باید مدنظر قرارداد که استانداردهای ۸۵ گانه یادشده مطابق با استانداردهای اتحادیه اروپاست و در شورای عالی استاندارد و شورای سیاست‌گذاری خودرو به تصویب رسیده است. وی در مورد اینکه آیا خودروسازان موافق اجرای طرح مذکور بوده‌اند یا خیر؟ اظهار کرد: همه خودروسازان در جلسه سیاست‌گذاری خودرو حضور داشتند و تنها یک خودروساز مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد. این جلسه با حضور کلیه خودروسازان، نمایندگان انجمن مربوطه و حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، راهنمایی و رانندگی نیز بدون تأییدیه سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان حفاظت محیط‌زیست، خودروها را شماره‌گذاری نخواهد کرد.

اجرای فاز نخست استانداردهای جدید اجباری خودرو از روز نخست دی‌ماه ۱۳۹۶، تولید و واردات برخی از خودروهای غیراستاندارد را از دستور کار خودروسازان خارج کرد. در فاز نخست خودروهای MVM ۳۱۵ سدان، MVM ۵۵۰، تیگو ۵، سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۳۲ دوگانه‌سوز، سایپا ۱۴۱ بنزینی و دوگانه‌سوز، آریو ۱۵۰۰ سی‌سی، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک‌کابین و دوکابین مزدا و کارا ۱۷۰۰ (بنزینی و دوگانه‌سوز)، آسا B ۵۰F، لیفان ۶۲۰، لیفان X۵۰، لیفان X۶۰، جک J۵، هیوندای i۱۰ و برخی از خودروهای سنگین جاده‌ای از دستور کار خودروسازان خارج شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.