| کد خبر: 160462 |

◄ بی‌توجهی خودروسازان به پرفروش‌ترین بخش بازار خودرو

درحالی‌که خودروهایی باقیمت 25 تا 50 میلیون تومان در ایران بیشترین آمار فروش را دارند، خودروسازان در قراردادهای پسابرجامی هیچ توجهی به این بخش بازار نکرده‌اند. واردکنندگآن‌هم با توجه به تعرفه بالای واردات در ایران قادر به رقابت در این بخش بازار نیستند.

تین نیوز

درحالی‌که خودروهایی باقیمت 25 تا 50 میلیون تومان در ایران بیشترین آمار فروش را دارند، خودروسازان در قراردادهای پسابرجامی هیچ توجهی به این بخش بازار نکرده‌اند. واردکنندگآن‌هم با توجه به تعرفه بالای واردات در ایران قادر به رقابت در این بخش بازار نیستند.

طبق اعلام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته، مشخص‌شده که بیش از ۶۳ درصد از تقاضای بازار خودرو ایران، به بازه قیمتی ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان مربوط می‌شود. در این بازه قیمتی، پرتیراژترین خودروهای داخلی به چشم می‌آیند، خودروهایی که باوجود سطح کیفی نه‌چندان مناسب، به‌دلیل قیمت نسبتاً پایینشان (در مقایسه با سایر محصولات)، در سبد خرید بخش اعظم مشتریان ایرانی قرار دارند. این حجم زیاد تقاضا در بازه قیمتی موردنظر اما در حالی است که عرضه‌کنندگان خودروی کشور در فعالیت‌ها و قراردادهای جدید خود، چندان میلی به عرضه محصولات جدید با سطح کیفی و قیمتی مناسب، نشان نداده‌اند. به‌عنوان‌مثال، در قراردادهای پسابرجامی تقریباً جایی برای خودروهای ۲۵ تا ۵۰ میلیونی دیده نشده، به‌جز یک مورد (رنو کوئید) که آن‌هم فعلاً قطعی به نظر نمی‌رسد.

اینکه چرا خودروسازان داخلی در قراردادهای پسابرجامی چندان وقعی به محصولات به‌اصطلاح ارزان نگذاشته‌اند، بیشتر به سلطه فعلی آن‌ها بر بازار ۲۵ تا ۵۰ میلیونی‌ها مربوط می‌شود. درواقع خودروسازان داخلی ازآنجاکه به‌واسطه محصولات فعلی خود، دست بالا را در این بخش از بازار دارند، چندان واجب نمی‌بینند که محصولی جدید را (به‌واسطه قراردادهای پسابرجامی) در بازه موردنظر عرضه کنند. نکته دیگر اینجاست که با توجه به استانداردهای جدید و همچنین بالا رفتن هزینه‌های کلی تولید، تولید محصولی با سطح کیفی بالا و مجهز به استانداردهای روز، در سطح قیمتی پایین، چندان امکان‌پذیر نیست. از سوی دیگر اما وارد‌کنندگان نیز با توجه به افزایش نرخ ارز از یکسو و نرخ فعلی تعرفه از سوی دیگر و صدالبته بالا بودن پایه قیمتی خودروهای خارجی، عملاً اقدامی در راستای عرضه محصولات ارزان‌قیمت انجام نمی‌دهند. درواقع به نظر می‌رسد با توجه به سه مؤلفه موردنظر، عملاً امکان عرضه محصولی وارداتی و استاندارد در بازه قیمتی ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان وجود ندارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.