| کد خبر: 159400 |

◄ طرح دوفوریتی مجلس برای کاهش تعرفه واردات خودرو

وزارت صنعت به دلایل حمایت از تولیدکنندگان خودرو، کاهش خروج ارز و جلوگیری از ورود خودروهای لوکس به ایران درخواست افزایش تعرفه واردات را به دولت داد و هیأت دولت با ابلاغ دستورالعمل جدید واردات خودرو به این درخواست وزارت صنعت پاسخ موافق داد.

تین نیوز

وزارت صنعت به دلایل حمایت از تولیدکنندگان خودرو، کاهش خروج ارز و جلوگیری از ورود خودروهای لوکس به ایران درخواست افزایش تعرفه واردات را به دولت داد و هیأت دولت با ابلاغ دستورالعمل جدید واردات خودرو به این درخواست وزارت صنعت پاسخ موافق داد.

کارشناسان اقتصادی و صنعتی خواستار کاهش پلکانی تعرفه واردات به شکلی که در ابتدای دولت یازدهم مطرح شد؛ هستند.

در ابتدای دولت یازدهم وزیر صنعت و رئیس‌جمهور در مورد کاهش پلکانی تعرفه خودرو و کاهش حمایت از خودروسازان داخلی قول‌هایی داده بودند که حتی با آغاز به کار دولت دوازدهم هنوز اجرایی نشده است.

به همین دلیل کمیسیون اصل 90 مجلس  با ارائه طرحی دوفوریتی در مجلس، خواستار کاهش تعرفه واردات خودرو شدند. هفته آینده با مطرح کردن این طرح در صحن علنی مجلس به تعیین‌تکلیف درباره تعرفه واردات خودرو پرداخته خواهد شد.

در حالی دولت در دستورالعمل جدید واردات خودرو تعرفه خودروهای وارداتی را بر اساس حجم موتور افزایش داده که مجلس  معتقد است، دولت عملی خلاف قانون انجام داده است. بر این اساس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ی که اواسط آذرماه سال جاری در جلسه‌ای با مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت و انجمن واردکنندگان به بسته ماندن سایت ثبت سفارش واردات خودرو ورود کرد، حالا در طرحی جدید بحث کاهش تعرفه خودروهای وارداتی را در برنامه خود دارد؛ به‌طوری‌که بهرام پارسایی رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی می‌گوید که افزایش تعرفه واردات خودرو بنا بر روالی قانونی که مجلس در سال‌های گذشته مصوب کرده، صورت نگرفته بنابراین کمیسیون اصل ۹۰ در طرحی دوفوریتی قصد دارد کاهش این تعرفه‌ها را در صحن علنی مجلس موردبررسی قرار دهد.

وی معتقد است: در اواخر سال ۱۳۹۲ بحث کاهش سالانه ۵ درصد تعرفه واردات خودرو در مجلس به تصویب رسید بنابراین در شرایط کنونی به‌جای افزایش تعرفه باید شاهد کاهش تعرفه واردات خودروها به کشور باشیم. پارسایی می‌گوید: حمایت تعرفه‌ای از تولید داخل خودرو نباید به‌صورت دائم باشد؛ بلکه باید با کاهش تعرفه شرایط رقابت در کشور را فراهم کنیم تا تولیدات داخلی خودروسازان نیز افزایش پیدا کند. به گفته پارسایی در طرح کمیسیون اصل ۹۰ درباره واردات خودرو علاوه‌بر اینکه بر بازگشت تعرفه خودروهای بنزینی به قبل تأکید شده بلکه بحث کاهش تعرفه خودروهای هیبریدی نیز مدنظر قرارگرفته است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • عباس مسعودی 0 0

    وکلای مجلس با طرح و تصویب این موضوع مبنی بر کاهش تعرفه های خودرو از حقوق وکلاو مصرف کنندگان مظلوم دفاع کنند.یا علی موفق باشید