| کد خبر: 159398 |

کمیسیون صنایع مجلس از دلایل مخالفت با افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی می‌گوید

اطلاعات غلط از خودروهای هیبریدی به دولت داده‌اند

مجلس اصلاً موافق این موضوع نیست و از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار بازنگری جدی در این زمینه شده است.

تین نیوز

چندهفته‌ای می‌شود که دولت تعرفه واردات خودروها را اعلام کرده است. در فهرست تعرفه‌های جدید واردات خودرو به کشور، تعرفه خودرویی که حسابی جاروجنجال به پا کرده و چند روزی است از اعضای هیئت دولت تا نماینده‌های مجلس و کارشناسان خودرو درباره آن صحبت می‌کنند، خودروی هیبریدی است. تعرفه گمرکی این خودروها از ۲۵ تا ۶۵ درصد افزایش پیدا کرده، در حالی ‌که قرار بود خودروهای هیبریدی از امتیاز تعرفه ۴ درصدی برخوردار باشند. عده‌ای این رفتار را با سیاست کاهش آلودگی هوا متناقض می‌دانند و برخی احتمال فشار خودروسازان داخلی را درباره این تصمیم مطرح می‌کنند و حتی این موضوع مطرح شده است که دولت متوجه مزیت این خودروها نشده است. کمیسیون صنایع و معادن مجلس این روزها پیگیر کاهش تعرفه این خودروها است. سعید باستانی، سخنگوی این کمیسیون، در گفتگو با «حمل‌ونقل» درباره خودروهای هیبریدی و تعرفه جدید آنها صحبت کرده است.

تعرفه خودروهای وارداتی و هیبریدی تا قبل از افزایش چند درصد بوده است؟

تعرفه خودروهای غیرهیبریدی از ۴۵ به ۷۵ درصد و تعرفه خودروهای هیبریدی از ۵ به ۱۵ درصد افزایش ‌یافته است.

آیا کمسیون صنایع و معادن مجلس با این تصمیم دولت برای افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی موافق است؟

خیر. مجلس اصلاً موافق این موضوع نیست و از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار بازنگری جدی در این زمینه شده است.

در شبکه‌های اجتماعی این موضوع مطرح ‌شده بود که دولت اطلاعات غلطی درباره خودروهای هیبریدی داشته است. آیا این اطلاعات غلط در تصمیم‌گیری دولت نقش داشته است؟

بله. حرف شما درست است. متأسفانه اطلاعات غلطی درباره خودروهای هیبریدی به دولت دادند و ما هم از زبان آقای محمدباقر نوبخت آن را شنیدیم. دولت معتقد بود خودروهای هیبریدی در سرعت پایین بنزین و در سرعت بالا برق مصرف می‌کنند، درصورتی‌که کاملاً برعکس آن چیزی است که دولت درباره آن فکر می‌کند. یعنی خودروهای هیبریدی در سرعت پایین برق مصرف می‌کنند و در سرعت‌های بالا بنزین مصرف می‌کنند. به‌طبع، همیشه سرعت خودروهای ما در بیشتر شهرهای کشورمان و در نواحی پرترافیک زیر ۵۰ یا ۶۰ کیلومتر است و خودروهای هیبریدی در این سرعت از برق استفاده می‌کنند که در کاهش آلودگی هوا تأثیر بسزایی دارد و افزایش تعرفه این خودروها به نفع هوای کشور نیست.

یکی از دلایل افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی این است که تعرفه دیگر خودروهای وارداتی نیز افزایش داشته است. آیا چنین توجیهی از سوی نمایندگان مجلس پذیرفتنی است؟

وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است چون تعرفه خودروهای غیرهیبریدی افزایش یافته، به همان نسبت تعرفه خودروهای هیبریدی باید افزایش پیدا کند؛ اما مجلس این توجیه را به‌ هیچ‌وجه نمی‌پذیرد و همان‌طور که گفتم، مجلس از این وزارتخانه درخواست کرده است در این زمینه بازنگری جدی‌ شود.

سیاست کشورهای توسعه‌یافته در قبال خودروهای هیبریدی چگونه است؟

امروز، سیاست همه کشورهای دنیا به‌ویژه اهل ‌فن، تشویق و حمایت در جهت استفاده از خودروهای هیبریدی است. همچنین، کشورهای مختلف برای کاهش آلودگی هوا اقدامات مختلفی انجام می‌دهند. یکی از این اقدامات بالابردن کیفیت بنزین است که به‌طور مثال بنزین مورد استفاده آنها یورو ۵ باشد. از طرفی، موتور خودرو کیفیت بالایی داشته باشد، زیرا موتور خودرو به‌شدت در آلودگی هوا تأثیرگذار است. موضوع دیگر درباره کاتالیزورهایی است که در خودروها استفاده می‌کنند. یعنی اگر بنزین مشکل هم داشته باشد در کاتالیزور کاملاً جذب می‌شود.

در ایران کدام‌یک از این اقدامات را انجام می‌دهیم؟

هیچ‌کدام را که انجام نمی‌دهیم هیچ، مدام هم حرف از مبارزه با آلودگی هوا می‌زنیم. از یک طرف به خودروسازان داخلی فشار نمی‌آوریم که موتور خودرو یا کاتالیزور را بازبینی کنند و خودرویی باکیفیت تولید کنند که کمترین آسیب را به محیط زیست بزند و از طرف دیگر هم تعرفه خودروهای هیبریدی را که دوستدار طبیعت هستند، افزایش می‌دهیم. به بیان ساده‌تر کارهایی انجام می‌شود که با دیگر حرف‌هایمان متناقض است.

چه اقدامات تشویقی برای استفاده از خودروهای هیبریدی انجام شده است؟  

خوشبختانه مدتی است که خودروهای هیبریدی جایگاه خود را در کشورمان پیدا کرده‌اند. یکی از اقدامات خوب این بود که در سال‌های گذشته طرح ترافیک را برای خودروهای هیبریدی برداشتند. این یک تشویق برای استفاده از خودروهای هیبریدی بود. همین موارد تشویقی را باید در نظر بگیریم که این خودرو در کشور جای خو را باز کند. استفاده از خودروی شخصی در کشور ما خیلی زیاد است و دلیل آن‌ هم نبود سیستم حمل‌ونقل عمومی مناسب و کارآمد است.

یعنی ما در کشورمان حمل‌ونقل عمومی منظم نداریم و بنابراین مردم ترجیح می‌دهند از خودروی شخصی استفاده کنند. حال که نمی‌توانیم در کوتاه‌مدت مشکلات حوزه حمل‌ونقل عمومی را حل کنیم یا نمی‌توانیم بنزین خوب و باکیفیت تولید یا وارد کنیم یا خودروسازان داخلی را موظف کنیم اقداماتی در جهت کاهش آلودگی انجام دهند، باید مردم را تشویق کنیم از خودروهای هیبریدی استفاده کنند و برای همین نباید تعرفه این خودروها را افزایش دهیم، بلکه باید برای استفاده از آن بسته‌های تشویقی هم ایجاد کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.