| کد خبر: 159219 |

◄ بازار خودروهای وارداتی انحصاری‌تر می‌شود

روز گذشته نام واردکنندگان و فروشندگان مجاز خودرو از طرف سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان اعلام شد.

تین نیوز

روز گذشته نام واردکنندگان و فروشندگان مجاز خودرو از طرف سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان اعلام شد.

عده‌ای از واردکنندگان به دلیل نداشتن نمایندگی از طرف شرکت مادر از واردات و فروش خودرو منع شدند. این در حالی است که برخی از شرکت‌هایی که نام آن‌ها به‌عنوان شرکت‌های مجاز اعلام‌شده نمایندگی رسمی در ایران ندارند.

به‌طور مثال، تویوتا به دلیل همکاری نزدیک با دولت آمریکا و محدودیت‌هایی که این کشور برای رابطه تجاری با ایران ایجاد کرده، منکر هرگونه ارتباط تجاری با ایران است و حتی در خبری که در تاریخ هشتم آبان سال جاری  با تیتر تویوتا برجام را زیرپا گذاشت در تین‌نیوز منتشر شد، بابت فروش خودرو به سفارت ایران در هند رسماً از دولت آمریکا عذرخواهی کرده بود. بااین‌حال وزارت صنعت نام شرکتی را به‌عنوان نماینده رسمی تویوتا در ایران در لیست واردکنندگان مجاز قرار داده است.

شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا (پارس‌خودرو)، جهان نوین آریا، ایرتویا، آرین موتور پویا، کرمان موتور، آسان موتور، رامک خودرو، آرین موتور تابان، نگین خودرو، خودروسازان راین، مدیران خودرو و صنعت خودروی آذربایجان در اطلاعیه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به‌عنوان واردکنندگان و فروشندگان مجاز اعلام شدند و شرکت‌های دیگر از ثبت سفارش واردات خودرو در سایت محروم‌اند.

عدم‌رضایت شرکت‌های نمایندگی از حضور دوباره شرکت‌های متفرقه موجب شده که ابلاغ دستورالعمل مذکور با مشکلاتی مواجه شود. موضوع مهم دیگر اینکه شرکت‌های نمایندگی تمایلی به ارائه خدمات پس از فروش به شرکت‌های متفرقه درازای پرداخت ۳ درصد ارزش CIF ندارند، بلکه آن‌ها خواهان افزایش این رقم به ۷ درصد هستند.

به‌هرحال به نظر می‌رسد قوانین جدید باعث انحصاری‌تر شدن بازار خودروهای وارداتی و افزایش قیمت فروش این خودروها شود. هرچند اختلافات کنونی واردکنندگان نماینده و غیرنماینده درگذشته نیز وجود داشته اما در شرایط کنونی مجموع این موضوعات موجب شده است که تاکنون ثبت‌سفارش شرکت‌های متفرقه امکان‌پذیر نباشد. در شرایطی شرکت‌های نماینده در ظاهر مخالف جدی فعالیت واردکنندگان متفرقه هستند که حضور این شرکت‌ها در بازار رقابت جدی در فروش خودروهای وارداتی را به‌دنبال خواهد داشت. موضوعی که کارشناسان و فعالان بازار خودرو نیز نسبت به آن رویکرد مثبتی دارند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.