| کد خبر: 159216 |

◄ احتمال افزایش قیمت خودرو در سال آینده

با توجه به افزایش نرخ ارز و تعرفه‌ها سال آینده هزینه‌های تولید خودرو در ایران به اوج خود می‌رسد که این مهم باعث افزایش قیمت خودروهای داخلی در سال آینده خواهد شد.

تین نیوز

با توجه به افزایش نرخ ارز و تعرفه‌ها، سال آینده هزینه‌های تولید خودرو در ایران به اوج خود می‌رسد که این مهم باعث افزایش قیمت خودروهای داخلی در سال آینده خواهد شد.

این در شرایطی است که طی سال‌جاری، عامل ارزی تحریک‌شده و فاکتور تعرفه‌ای نیز به‌احتمال فراوان دستخوش تغییراتی خواهد شد؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود قیمت تمام‌شده خودروهای داخلی در سال آینده، جهشی قابل‌توجه را تجربه کند.

افزایش نرخ ارز از یکسو و حذف ارز مبادله‌ای قطعه‌سازان از سوی دیگر، دو عامل تحریک‌شده ارزی به‌شمار می‌روند که خودروسازان و قطعه‌سازان از همین حالا نسبت به اثرات افزایشی آن‌ها بر قیمت تمام‌شده محصولات (طی سال ۹۷) هشدار می‌دهند.

باوجود آنکه خودروسازان ادعا دارند که خودروهای داخلی با سهم بالای قطعات تولید داخل تولید می‌شوند، اما افزایش قیمت ارز و تأثیر آن بر قیمت تمام‌شده خودروهای حتی قدیمی خودروسازان داخلی حاکی از اتکای این خودروها به واردات قطعه است.

با توجه به‌احتمال افزایش تعرفه واردات قطعه به ایران، مسلماً قطعات وارداتی گران‌تر شده و باعث افزایش هزینه‌های شرکت‌های خودروسازی می‌شود.

در این شرایط، کارشناسان معتقدند خودروسازان داخلی می‌توانند با صرفه‌جویی در سایر هزینه‌های تولید و همچنین بهبود بهره‌وری و درنهایت کاستن از سود خود تا حدی مانع افزایش شدید قیمت محصولاتشان در سال آینده شوند. دراین‌بین، افزایش بهره‌وری می‌تواند کمک قابل‌توجهی به پایین آوردن هزینه‌ها کرده و اجازه ندهد قیمت خودروها طی سال آینده صعود زیادی را تجربه کند. هرچه هست، به‌هرحال خودروسازی ایران برای یک‌بار هم که شده باید طعم کاهش هزینه‌ها را بچشد. البته بدون شک کاهش هزینه‌ها به‌هیچ‌وجه نباید از ناحیه کیفیت محصولات باشد، چه آنکه خودروهای داخلی به‌خودی‌خود از سطح کیفی بالایی برخوردار نیستند و از سویی نمی‌توان برای پایین آوردن قیمت، کیفیت و ایمنی را کاهش داد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.