| کد خبر: 155330 |

یکی از هر ۵ خودروی پلاک ایران تهرانی است

تهران برای تردد بدون ترافیک خودروهای موجود در این شهر باید ۸برابر ظرفیت فعلی، خیابان و بزرگراه داشته باشد.

تین نیوز
تهران برای تردد بدون ترافیک خودروهای موجود در این شهر باید ۸برابر ظرفیت فعلی، خیابان و بزرگراه داشته باشد.

به گزارش همشهری آنلاین، این درحالی است که شهرداری تهران در دوره فعلی سیاست اصلی خود را انسان‌محوری در برابر خودرومحوری قرار داده و راه افزایش ظرفیت حمل‌ونقل عمومی را در پیش گرفته است. طول فعلی کل معابر تهران ۲۹۱۱ کیلومتر است و این یعنی از هر 8خودروی تهرانی، برای یکی جای تردد وجود دارد.

  • ظرفیت محدود معابر

به گزارش همشهری، آمارهایی که راهنمایی و رانندگی درباره خودروهای تولید شده، منتشر کرده نشان می‌دهد در کل کشور ۲۰ میلیون خودرو شماره‌گذاری شده است که یک پنجم آن معادل 4میلیون خودرو، سهم شهر تهران است. همچنین تعداد موتورسیکلت‌هایی که در شهر تهران وجود دارد، 3میلیون است و این در حالی است که وسعت کل معابر تهران ۲۹۱۱ کیلومتر است که نسبت به‌خودروها بسیار کمتر است یعنی تعداد خودروها ۸ برابر ظرفیت معابر است.

  • اعداد ناگوار!

برابر اطلاعات اعلامی مرکز مطالعات ترافیک شهرداری تهران، هر روز 1033خودروی جدید و به‌عبارتی در هر ساعت از شبانه روز، 43دستگاه خودرو جدید وارد معابر تهران می‌شود. این درحالی است که روند خروج خودروهای فرسوده آنقدر کم است که هیچ‌گاه اعلام نمی‌شود و هیچ‌یک از نهادهای دست‌اندرکار خروج خودروهای فرسوده، عدد مؤثری از خروج فرسوده‌های تهران اعلام نکرده و نمی‌کنند. از سویی هر خودرو برای عبور و مرور به حداقل 25مترمربع فضای حرکتی نیاز دارد و این یعنی روزانه باید 25هزار مترمربع به وسعت معابر تهران افزوده شود که چنین چیزی غیرممکن است و بدین‌ترتیب گره ترافیک هر روزه در معابر محدود تهران کورتر از دیروز می‌شود.

  • اگر قانون درست اجرا می‌شد

قانون از رده خارج کردن خودروهای فرسوده راهی برای خروج از وضعیت انباشت بیش از حد آنان در معابر شهری تهران است. براساس دستورالعمل هیأت وزیران مصوبه اردیبهشت 1393، یک خودروی سواری 15ساله فرسوده محسوب می‌شود. همچنین اتوبوس‌های با سن 8سال به بالا و تاکسی‌های 10سال به بالا و موتورسیکلت‌های 10سال به بالا فرسوده محسوب می‌شود. زهرا صدراعظم نوری، عضو کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر تهران در این‌باره معتقد است:

میزان آلایندگی خودروهای فرسوده بسیار بالاست اما متأسفانه خودروهای جدیدی که به چرخه حمل‌ونقل وارد می‌شوند نیز به‌دلیل نداشتن کیفیت، بعد از مدتی به یک خودروی آلاینده تبدیل می‌شوند و تفاوتی با یک خودروی فرسوده نخواهند داشت. وی درباره معضل وجود خودروهای موجود در معابر می‌گوید: اگر مردم تصمیم بگیرند خودروی بی‌کیفیت نخرند، خودروسازها جز ارتقای کیفیت، کاری نمی‌توانند بکنند. اگر مردم مرتبا کیفیت خودرو را نقد کنند، خودروسازها نمی‌توانند بی‌تفاوت بمانند.

اگر خودرو با کیفیت و از رده کالاهای سرمایه‌ای خارج شود، مطمئنا مردم به راحتی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده‌شان عمل می‌کنند. این عضو کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه برای حل معضل خودروهای فرسوده و آلاینده هم درد و هم درمان را می‌شناسیم، می‌افزاید: با وجود این هنوز اقدام مؤثری در این زمینه صورت نگرفته است و به همین دلیل معتقد هستم، یکی از ابزارهایی که باعث تسریع روند خارج کردن خودروهای فرسوده از سوی مسئولان خواهد شد، افکار عمومی و مطالبه آنهاست.

  • آلودگی هوا در سایه فرسودگی

در سال‌های اخیر کند شدن فرایند خارج کردن خودروهای فرسوده باعث آلودگی بیشتر شده است. منابع ثابت و متحرک دو منبع آلودگی هوا هستند. سهم منبع ثابت مانند کارخانه‌ها ۲۰درصد و سهم منبع متحرک مانند خودروها و موتور سیکلت‌ها حدود ۸۰درصد است. بدین‌ترتیب افکار عمومی باید مطالبه کنند تا کیفیت خودروهای تولیدی افزایش پیدا کند. همچنین سیاست‌های مشوق استفاده از حمل‌ونقل عمومی نیز راه‌حل دیگری برای رهایی از معضل فرسودگی است. به گفته نوری، سیاست و اولویت شورای شهر این است که استفاده از حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه حمل‌ونقل ریلی را گسترش دهیم تا هر کسی که نیاز دارد، بتواند به نزدیک‌ترین ایستگاه مترو دسترسی داشته باشد.

  • ترافیک وقت‌کش

ترافیک در هرروز بخشی از ساعات زندگی تهرانی‌ها را می‌دزدد. هر سفر شهری براساس مطالعات انجام شده در تهران به‌طور میانگین باید 25دقیقه باشد اما به لطف همین ترافیک به حد و حصر، میانگین سفر شهری به 55دقیقه رسیده است تا 55درصد هر سفر شهری به‌طور مطلق در ترافیک صرف شود. حال اگر راننده تاکسی باشید یا روزانه سفرهای متعدد شهری داشته باشید، با این اعداد حساب کنید چند درصد عمرتان را در ترافیک صرف کرده‌اید؟

 

منبع: سايت خبری همشهری آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.