| کد خبر: 154294 |

◄ خودرو های دو گانه سوز راحت جان یا بلای جان

از شروع طرح معاینه‌فنی خودورهای دوگانه‌سوز حدود سه ماه می‌گذرد بدعهدی و بدقولی از طرف دولت‌مردان در این طرح پنداری تمامی ندارد .هر روز ایده و طرح جدیدی را راه‌اندازی می‌کنند، هنوز هم برای اجرای فرایند تست خودروهای دوگانه‌سوز برنامه مدونی در کار نیست.

تین نیوز

عباس مجیدی نژاد*

از شروع طرح معاینه‌فنی خودورهای دوگانه‌سوز حدود سه ماه می‌گذرد بدعهدی و بدقولی از طرف دولت‌مردان در این طرح پنداری تمامی ندارد .هر روز ایده و طرح جدیدی را راه‌اندازی می‌کنند، هنوز هم برای اجرای فرایند تست خودروهای دوگانه‌سوز برنامه مدونی در کار نیست.

از دهه هفتاد کارخانجات خودورساز یارانه‌ای دریافت کرده‌اند در جهت تولید خودروهای دوگانه و گازسوز. چندین میلیارد هزینه پرداخت می‌شود تا طراحی خودور پایه گاز سوز صورت پذیرد. بعد از تولید آن را به صورت بنزین‌سوز تحویل مشتری می‌دهند. چگونه این فرایندها به این صورت در آمد سوالی است که وزارتخانه مسئول (صنعت،معدن و تجارت) ملزم به پاسخگویی است اما از این بابت بحثی نمی‌شود. البته نقش هر که از سازمان‌های مسئول در این فرایند می‌بایست مشخص و روشن باشد. اما در چنین برهه‌های از زمان  مسئولی پیدا نمی‌شود.

اداره‌کل استاندارد در این فرایند ملزم به تدوین استانداردهای لازم برای این سیستم بوده و بازرسی و نظارت خود را از طرح به انجام برساند.

از شروع طرح دوگانه‌سوز کردن خودورها در سیستم کارگاهی از سال 83 الی 88 که انجام شده سازمان استاندارد چه نظارتی را اعمال کرده است. این شرایط بوجود آمده و معضلات حاضر از عدم حضور آن سازمان در زمان مقرر در کارگاه‌های نصب بوده است و نتیجه آن  را امروز می‌توان دید. اخرین تجدید نظرهای استانداردهابه چه زمانی برمی‌گردد؟

با مطالعه استاندارد ارائه شده به‌هم‌ریختگی و جدا نبودن بخش تعمیرات از آزمون ادواری زمینه برداشت سلایق شخصی و منافع سازمانی برای بر مدیران مختلف را مهیا کرده و بر هر خواننده‌ای محرز خواهد شد.

باری در شرایط حاضر اثرات این بی‌مبالاتی گریبان ملت را گرفته است. البته در این اثنا هم ما قصد نیشتر زدن به زخم گذشته را نداریم بلکه گذشته را چراغ راه آینده می‌دانیم سازمان استاندارد از این بی مسئولیتی درس عبرت نگرفته و بازهم به سیاق گذشته عمل می‌کند.

جایگاه اداره‌کل استاندارد در این فرایند کجا بوده و تکلیف تست خودورهای دوگانه‌سوز چگونه است و کارگاه‌های تعمیرات سطح یک پرفشار چه شرایطی باید داشته باشند؟   

کارگاه‌های تست چشمی در مراکز معاینه‌فنی با هزینه سنگین حدود بیست میلیون تومان ساخته می‌شود و بازهم هر روز بهانه‌ای برای آنها تراشیده و دچار مشکلات و معضلات در راه‌اندازی هستند. در صورتی‌که در طرف دیگر کارگاه‌های تعمیرات و باز بست کردن مخازن سطح یک پر فشاری امکان در یافت مجوز در هر مکانی با هر تجهیزاتی برای آنها مهیاست. در کارگاه‌های سطح یک پر فشاری نیازبه نظارت اداراه کل استاندارد براساس استاندارد 5601 است.

ریئس هیئت‌مدیره اتحادیه سوخت‌های جایگزین در مناظره‌ای در سیما مدعی 1000 کارگاه زیر مجموعه آن اتحادیه است.یکی از مدیران سازمان استاندارد نیز در این مناظره حضور داشته و با عنوان شدن این ادعا بدون شفاف‌سازی و برخورد با این مورد مهم ازاین مطلب می گذرد.اداره‌کل استاندارد با کمال تاسف و با بی مسئولیتی تجربه تلخ و گران بار گذشته را باز هم تکرار می‌کند. بی‌شک با وجود عدم تعهدپذیری سازمان‌های ذیربط مشکلات اتی بسیار خطرناک‌تر از شرایط موجود خواهد بود.

در این فرایند با شعار آن که استفاده از گاز طبیعی برای راحتی و سلامت مردم عنوان می‌شود اما طراحی‌های من درآوردی  بلای جان ملت گشته است.

سردرگمی، بی برنامگی و اشفتگی عارضه‌ای این طرح ابتر بوده که به جان ملت افتاده و طراحان این فرایند بیشتر قسم مادی آن را مد نظر داشته‌اند تا ارائه خدمتی به مردم.

طرحی که راه‌اندازی شده به اقرار دولت‌مردان ذی‌ربط به علت عدم وجود زیر ساخت‌های آن سه ماه فرصت داده‌اند یعنی معاینه‌فنی در بخش بنزین پول یک سال در یافت می‌شود اما معاینه سه ماهه صادر می‌کنند. در ادامه این فرایند نامیمون بندوبست بازی‌های استارت خورده برای توجیه شکست هر روز نامه‌ای وبخشنامه‌ای صادر می کنند.

عاقبت شهروندان نمی‌دانند که کارشان از کجا شروع و خاتمه کار انها کجاست. کار به آنجا رسیده که تعدادی از مردم از خیر خودرو دوگانه‌سوز خود گذشته‌اند و اصلاً خواستار این تست نیستند اما آنها حتی اجازه این مورد را هم ندارد. بلکه آنها مجبور به قبول این فرایند هستند چون در کارت خودرو آنها دوگانه‌سوز ثبت شده است. البته نکته قابل توجه در این طرح شکست‌خورده این است که در سالهای 88 و89 به علت تحریم موجود تعدادی از خودرو با وجود درج در کارت کیت و مخازن انها در کارخانه نصب نشده‌اند، اما آن تعداد خودور در شرایط فعلی مجبور به نصب مخزن و انجام این فرایند هستند. البته بررسی تمامی مشکلات در حدود مجال حاضر نیست. باری این بی تدبیری را باید در مسئولیت وزارت کشور دانست که امید مردم را به ناامیدی و یاس تبدیل کرده است.

                                                               

                                                      *رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی معاینه‌فنی خودرو

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.