| کد خبر: 153976 |

◄ داخلی‌سازی تولید خودرو در حد موکت و روکش صندلی

به تازگی ویدئویی از گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با شبکه 3 سیما در شبکه‌های اجتماعی به طور وسیع منتشر شده است واقعیت‌هایی از چگونگی ساخت « خودروی ملی » را مشخص می‌کند. موضوعی که بار دیگر این پرسش را مطرح می‌کند که اصولا بر روی چه محصولی می‌توان نام "ملی" گذاشت.

تین نیوز

به تازگی ویدئویی از گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با شبکه 3 سیما در شبکه‌های اجتماعی به طور وسیع منتشر شده است که واقعیت‌هایی از چگونگی ساخت «خودروی ملی» را مشخص می‌کند. موضوعی که بار دیگر این پرسش را مطرح می‌کند که اصولاً بر روی چه محصولی می‌توان نام «ملی» گذاشت. 

به گزارش تین‌نیوز، اگرچه این ویدئو بخش‌های گزینش‌شده‌ای از اظهارات محمدحسن شجاعی‌فرد، رئیس دانشکده و پژوهشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم‌وصنعت را شامل می‌شود اما در همین بخش‌های گزینشی نیز موضوعات قابل توجهی مطرح شده است. موضوعاتی که نشان‌ می‌دهد انتقال تکنولوژی در خودروسازی‌های داخلی به چه صورت انجام شده و پلت‌فرم، بدنه و قطعات به چه صورت تولید شده است.

در این ویدئو که شجاعی‌فرد را مهمان برنامه رضا رشیدپور مجری نام آشنای تلویزیون نشان می‌دهد، او در بخشی از سخنانش می‌گوید: « ما کی به مردم گفتیم قطعه را در چین می‌سازیم و رویش می‌نویسیم ساخت ایران و وقتی وارد گمرگ می‌شود و جلویش را می‌گیرند، خودروساز به گمرک نامه می‌زند که این موصوع را نادیده بگیرند.»

وی در بخش دیگری از این ویدیو می‌افزاید: «250 میلیارد تومان هزینه توسعه سمند و 250 میلیارد هزینه هم آزمایش‌هایش شد و متاسفانه باید بگویم که گفتند با این همه هزینه سمند هیچ‌کدام از آزمایش‌ها را  با موفقیت پاس نکرد و آخرش دادیم چین یک مجوزی برای ما صادر کرد».

به گزارش تین‌نیوز، رئیس دانشکده و پژوهشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در ادامه این گفت‌وگو می‌گوید: «موتور سمند را آلمان برای ما طراحی کرد و اسمش را گذاشتند موتور ملی بعد من اعتراض کردم که چیزی که طراحی نکردید و دانشش را ندارید چرا.می گویید ملی؟ گفتند ما مالکیت ملی را داریم. ساپکو اعلام می‌کند قرارداد جدیدی برای طراحی پلت‌فرم بسته‌ایم و یک کنسرسیوم داریم که موتورش از ماهله و ای‌وی‌ام است، طراحی بدنه‌اش از پینین فارینا ایتالیاست در حالی که پینین فارینا ایتالیا الان طراحی نمی‌کند و شرکت ماهیندرا هند پینین فارینا ایتالیا را خریداری کرده است. یعنی ما با هند قرارداد داریم نه با ایتالیا. وقتی خودرو بدنه‌اش مال آنهاست، موتورش مال آنهاست و اکسلش مال آنهاست چه چیزش مال ماست؟» 

وی تاکید می‌کند: « 10 سال است که ال‌90 را تولید می‌کنیم. چند درصد آن را داخلی‌سازی کرده‌ایم؟ قرارداد 50 درصد است اما بیش‌تر از 30درصد نتوانستیم داخلی سازی کنیم. بخش‌هایی که ما در ال90 داخلی سازی کردیم؛ موکت و روکش صندلی و ....بوده است.»

به گزارش تین‌نیوز، این ویدیو با یادآوری یک خاطره از سوی شجاعی‌فرد به پایان می‌رسد که در این خاطره وی می‌گوید: «یک آقایی 500میلیون تومان سال 81 گرفته بود تا استراتژی برای صنعت و صنعت خودرو بنویسد که آخر کار نوشته بود در ایران به استراتژی نیاز نداریم چون هر دولتی به سلیقه خودش عمل می‌کند».

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    مطمئنا آن موکت و روکش صندلی هم استانداردهای مربوط به حریق را پاس نمی کنند!