| کد خبر: 151848 |

◄ ۲/۲ هزار میلیارد تومان بدهی روی دست «ایران‌خودرو دیزل»

ایران‌خودرو دیزل پس از امضای برجام، با شرکت «دایملر» آلمان برای تولید و توزیع کامیون «قرارداد» امضا کرده است، اما به نظر می‌رسد تا زمان بازتولید خودروهای این شرکت، زمان زیادی باقی است.

تین نیوز

بررسی صورت‌های مالی ۱۲ ماهه منتهی به پایان سال ۹۵ نشان می‌دهد این شرکت در این دوره بیش از ۱۰۱ هزار میلیون ریال زیان انباشته داشته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از هفته نامه حمل‌ونقل همه‌چیز نشان می‌دهد که ایران خودرو دیزل در سه سال گذشته جز ضرر روز افزون چیزی را تجربه نکرده است. این شرکت در حالی فروش سال ۹۵ را ۱۰۹۰ میلیارد تومان پیش‌بینی کرده که فروش واقعی شرکت در ۹ ماهه اول سال تنها ۳۴۵ میلیارد تومان بوده است. مفهوم این میزان فروش آن است که ایران خودرو دیزل در ۹ ماهه اول سال در خواب به سر می‌برده یا اینکه قرار است در ۳ ماه آخر سال به یک باره و به شکلی معجزه‌آسا ۹ برابر افزایش فروش داشته باشد.

 از سوی دیگر، بررسی صورت‌های مالی ۱۲ ماهه منتهی به پایان سال ۹۵ نشان می‌دهد این شرکت در این دوره بیش از ۱۰۱ هزار میلیون ریال زیان انباشته داشته است.

براساس گزارش منتشر شده در هفته‌نامه حمل‌ونقل در مردادماه سال گذشته، این شرکت سرمایه خود را ۴۹۸.۹ میلیارد تومان اعلام و در اطلاعیه‌ای از برآورد سود و زیان خود برای سال گذشته، ۷۷۹ ریال زیان برای هر سهم پیش‌بینی کرد.

ایران‌خودرو دیزل در همین تاریخ اعلام کرد برای تسویه بدهی‌های خود دست به فروش برخی از شرکت‌های زیرمجموعه خود از طریق مزایده خواهد زد. در مهرماه همان سال، نماد این شرکت بسته شد و ایران‌خودرو دیزل برای افزایش سرمایه، سهام تولیدی و خدماتی تجارت ستاره ایران را که نماینده «مرسدس بنز» ایران بود، به مزایده گذاشت تا بخشی از بدهی‌های خود را تسویه کند. تا آذرماه که بار دیگر این شرکت درخواست بازگشایی نماد کرد، این معامله با مخالفت سازمان بورس سر نگرفت.

ابتدای سال جاری بود که یک شرکت کارگزاری با بررسی وضعیت مالی و عملیاتی این شرکت و دلایل کاهش زیان هر سهم سال مالی جاری، به آینده مبهم و سخت خاور هشدار داد. به اعتقاد این کارگزاری شرکت در سال ۹۵ پایین‌تر از ظرفیت اسمی تولید داشته و از این بابت متحمل هزینه‌های جذب‌نشده تولید می‌شود. بعد از تشدید تحریم‌ها از سال ۹۰، تعداد تولید شرکت به شدت کاهش یافت و هم‌اکنون نیز با مشکلات زیادی روبروست.

این گزارش می افزاید:هزینه مالی شرکت در سال ۹۵ حدود ۳۸۰ میلیارد تومان برآورد شده بود. این رقم بیش از ۴ برابر سود ناخالص شرکت بود که تحلیل‌ها را به سمت زیان‌ده بودن شرکت می‌برد. از سوی دیگر، ایران‌خودرو دیزل بالغ بر ۲/۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده که در این سال‌ها رو به افزایش هم بوده است. تنگنایی که جز با دریافت سرمایه‌ خارجی نمی‌توان حل‌وفصل کرد.

ایران‌خودرو دیزل پس از امضای برجام، با شرکت «دایملر» آلمان برای تولید و توزیع کامیون «قرارداد» امضا کرده است، اما به نظر می‌رسد تا زمان بازتولید خودروهای این شرکت، زمان زیادی باقی است. این شرکت هم‌اکنون نیز در اقدامی عجیب‌وغریب خودرویی را تولید می‌کند که فناوری آن به شصت سال پیش برمی‌گردد. اتفاقی که به نظر می‌رسد فقط در ایران و به ویژه در صنایع خودروسازی ما روی می‌دهد. از شرکت «خاور» که روزگاری به سی کشور دنیا همین کامیون‌ها را صادر می‌کرد، چیزی نمانده جز فروش همان کامیون‌ها با فناوری قدیمی که روزگارشان به سر آمده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.