| کد خبر: 147983 |

خودروهای جدید فقط در حد چراغ تغییر کرده‌اند

یک کارشناس خودرو معتقد است که برخی از خودروهای جدید داخلی فقط با تغییرات جزئی در ظاهر با قیمت بالاتر روانه بازار شده اند.

تین نیوز

یک کارشناس خودرو معتقد است که برخی از خودروهای جدید داخلی فقط با تغییرات جزئی در ظاهر با قیمت بالاتر روانه بازار شده اند.

فربد زاوه کارشناس خودرو در صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص افزایش احتمالی قیمت خودروهای داخلی در سال آینده اظهار کرد: رعایت استانداردهای جدید از الزامات صنعت خودروی کشور است و این اولین بار نیست که چنین تصمیمی اتخاذ شده و سابق بر این نیز توقف تولید پیکان به همین دلیل صورت گرفت.

وی در ادامه افزود: با لزوم رعایت استانداردهای جدید به طور طبیعی برخی از خودروها از بازار حذف خواهند شد و شرکت‌های خودروساز باید خلأ آنها را پرکنند و به طور طبیعی نزدیک ترین خودرو به لحاظ قیمتی جای آنها را خواهد گرفت.

زاوه با بیان اینکه با رعایت استاندارد، پراید و خانواده پژو مانند 405 از بازار جمع خواهند شد، گفت: بسیاری از خودروهایی که قشر متوسط جامعه توان خرید آن را دارند از بازار حذف خواهند شد، البته برخی از خودروها مانند تندر90 و رانا می توانند این استانداردها را پاس کنند.

این کارشناس خودرو بیان کرد: رعایت استانداردهای جدید موجب حذف خودروهای زیر 30 میلیون می شود و حدود 65 تا 70 درصد بازار خودرو خالی خواهد شد که این امر بازار این محصول را به چالش خواهد کشید.

وی در ادامه تصریح کرد: البته با ورود خودروهای جدید به بازار در چند سال پیش رو  شرکت های خودروسازی قادر به مدیریت بازار خواهند بود، به طور مثال تیبا می تواند جایگزین خوبی برای پراید باشد و همچنین خودروهای 9 هزار دلاری (زیر 30 میلیون تومان) در بازار جهان کم نیستند که می توان به وسیله آنها عرضه و تقاضای بازار را متناسب کرد.

زاوه در پاسخ به این سوال که خودروهای جدید داخلی که وارد بازار می شوند تا چه حد تغییرات اساسی داشته اند، گفت: در برخی موارد تغییرات در حد چراغ خودرو بوده و با نام جدید با قیمتی بیشتر روانه بازار شد، در حالیکه زیر ساخت و پلت فرم تغییری نداشته است.

وی تأکید کرد: حتی اگر زیر ساخت تغییر کرده باشد، به طور قطع باید تغییرات اساسی در ظاهر ایجاد شود، اما خودروهایی که در بازار وجود دارند، نمونۀ به روز شده با تغییرات کم در نمای خودروهای قبلی است، در حالیکه قیمت آنها بیشتر شده است.

این کارشناس خودرو در پایان با اشاره به نظام تعرفه ای برای حمایت از تولید داخل یادآور شد: نگاه به صنعت خودرو در چند سال اخیر به گونه ای بوده که باید همه چیز را خودمان تولید کنیم ، در این میان مردم (مشتری) نیز باید از ما حمایت کنند. این بازار آنقدر بزرگ است که نیازی به بیرون ندارد و این امر موجب شده تا ارتقا کیفی مناسبی صورت نگیرد، اگر چه تلاش ها انجام می شود اما هر بازاری را باید به عرضه و تقاضا سپرد،زیرا  با سیاست های دستوری موفقیت چندانی حاصل نخواهد شد.

 

منبع: سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.